Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plutselig dropp i batterinivå

Startet av flashback, mandag 14. januar 2019, klokken 18:25

« forrige - neste »

flashback

Var på vei til jobb i dag og hadde beregnet å ha ca 7-8 % batteri når jeg kom frem. Laveste nivå jeg har hatt tidligere er 12 %, og kjøringen hittil har vært ganske så forutsigbar.

Men i dag kom første antydning til rekkeviddeangst. Plutselig endret nivået seg fra 11 til 4 % og en varsellampe blinket. Etter ca. 30 sekunder økte nivået igjen til 7 %. Heldigvis var dette bare noen kilometer unna jobben som har lading.

Er dette normalt?

flashback

Ser at det er en tidligere post her på akkurat det samme. Klarer ikke å slette min egen post, så beklager om noen blir irritert. ;)

Bjoris

Dette har en vel sett en del tilfeller av. Når en har så lite igjen kombinert med kanskje kaldt batteri så vil en kunne få kritisk lav spenning på enkelt celler som gir slike utslag såvidt jeg har skjønt. Tror en gjør smart i å kjøre veldig rolig under slike forhold så ikke hele greiene går i skipaddemodus...

corrosive

Hadde samme opplevelse i dag, og har hatt samme inntrykk av forutsigbarhet helt siden vi fikk bilen i desember. På vei opp Lierbakkan på vei fra jobb, og var ute av tunnelen og nesten «på toppen». Batteriet dropper i løpet av 5-10 sekunder fra 41% til 4% (!!!!) da varsellampene og audielle lyder begynte å varsle. Ble sånn passelig stressa midt på motorveien! På vei av motorveirampen til Tranby, økte den sakte men sikkert tilbake til 40% ca og stabiliserte seg deretter. Det var ca -7'C da dette skjedde. Er ikke dette et voldsomt dropp? Burde man orientere forhandler/verksted om dette? Bilen har gått va 1000km.

ThomasEL

Det var jobet hinsides hopp! Såpass kraftig at jeg hadde mistenkt feil på en eller flere battericeller..!

Ja, jeg hadde forlangt at forhandler tok en grundig batterisjekk etter en slik opplevelse.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

trondhla

Har Leaf "Flight Data Recorder" (datalogger)?

SveinMagnus

Sitat fra: corrosive på torsdag 17. januar 2019, klokken 18:52
Hadde samme opplevelse i dag, og har hatt samme inntrykk av forutsigbarhet helt siden vi fikk bilen i desember. På vei opp Lierbakkan på vei fra jobb, og var ute av tunnelen og nesten «på toppen». Batteriet dropper i løpet av 5-10 sekunder fra 41% til 4% (!!!!) da varsellampene og audielle lyder begynte å varsle. Ble sånn passelig stressa midt på motorveien! På vei av motorveirampen til Tranby, økte den sakte men sikkert tilbake til 40% ca og stabiliserte seg deretter. Det var ca -7'C da dette skjedde. Er ikke dette et voldsomt dropp? Burde man orientere forhandler/verksted om dette? Bilen har gått va 1000km.

Jeg opplevde det på akkurat samme sted i Lierbakkene på E18 ved to ganger. I dag droppet batteriet fra 45%-13% før det gikk igjen opp til 40 % på flata. Bilen har gått ca 2000 km og ble levert i slutten av November.

DannyRS

Dette opplevde også jeg når vår LE var ganske ny.

Sjekk denne tråden.

Har snart kjørt 20k km med den og SOC rapporteres stabilt og forutsigbart.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

leafnor

Er flere tråder om første generasjon Leaf som oppfører seg likt med dette, der en eller flere battericeller er feil.
Feilen gjør batteripakken ubalansert. Nye celler fikser saken.
Nå betyr ikke dette at noen celler er feil. Mer det at en kald batteripakke som tynes på effekt i lange motbakker får stor spenningsforskjell på battericeller. Når en komme på flatere parti og effektuttak blir lavere kommer pakken i balanse igjen og %-kalkulasjon har forutsetninger til å regne rett.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Beckern

Jeg ville ikke vært veldig bekymret. At intern spenning faller ved belastning er normalt og at den kan falle mye er ved høyt forbruk er også normalt. Særlig gjelder dette Leaf 40 som har høy indre motstand på batteriet.
Det er ikke reelt nivå på utladning som vises på skjermen men algoritmene til Nissan som ikke klarer å henge med når det er høy belastning over lenger tid med tildels kaldt batteri.
Bug som bør fikses men det dreier seg først og fremst om software feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA