Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Randeboy på fredag 11. oktober 2019, klokken 06:40
Sitat fra: jlan på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:02
Det er 8 mm unbrako.

Jeg har også trukket til med fingrene, men jeg skal kjøpe meg en liten momentnøkkel og sjekke hva det blir. 8 Nm synes jeg er ganske mye. Etter hva jeg kan se i momenttabeller tilsvarer det ca 5000 N forspenning. Hvis en antar at det er gummien som komprimeres, så kan da hvert feste belastes med ca 500 kg før bolten blir slakk.

8 nm er seriøst ingenting.  ;)
Når du skal dra til disse mutterne er det MYE.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Kom det lyder da du trakk til? Lakk som sprekker, høres litt ut som glass som sprekker.
Hvis det, frykter jeg at du har dratt til for mye og at du kan ha strekt/bøyd festene under glasset.
Evt rettet ut krokene. Vet at det var et problem tidligere at disse kunne knekke når man trakk til fur mye,
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Moment er ikke viktig.
Poenget er at stativet ikke sitter løst.
Overtreking ødelegger uansett hva momentet er.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Monterte takstativet igår. Kjøpte en slik for moment:
https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-momentnøkkelsett-for-sykkel/p/31-8670
Men måtte ut å kjøpe ekstra bits, da hadde ikke stor nok.

Føler jeg har skrudd for mye, men ikke ifølge momentnøkkelen. Skrudd så mye at ikke gikk å skru mer da ikke plass til bitsen oppi.

Handyman

Det anbefalte momentet er åpenbart for stort.
Det resulterer antakelig i at festene under glasset deformeres, og jeg tror det kan føre til at krokene også kan rettes ut/svekkes.
Bruk fingrene og stam til det ikke henger løst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Slarre40

Noen ganger kan Tesla operere kjemperaskt.
Jeg bestilte takstativet på onsdag, og hentet det på postkontoret i går kveld.

Satt og så på det nå, og det ser stødig ut.

De J-brakettene man skal føre innunder taket er nå "helstøpte". De er nok lagd i to runder, men selve gjengepartiet er helsveiset i braketten. Ingen luft mellom. Ser lovlig kort ut, så håper det er lett å få fatt med mutteren :-)
Trondheim

kTesla

Noen som vil spekulere litt i om prisen på takstativet vil falle i pris? 4900 kroner er jo hinsides for et takstativ! Sammenligner vi med takstativet til Model S så koster jo den 1990 kroner. Er jo himmel og hav i forskjell. Men Tesla er vel eneste som leverer til Model 3, så de kan vel diktere prisen nett som de vil. Jeg for min del har holdt på å kjøpe flere ganger, men har enda ikke hatt bruk for takstativ så har utsatt det. Men før eller siden må jeg jo gå til innkjøp. Har bare et lite "hope in a hanging snore" at den skal falle 2-3 tusen først.. er det en overoptimistisk tankegang?

Slarre40

Så lenge Thule eller andre ikke legger seg i selen for å fikse egne løsninger er det Tesla-monopol på stativet, og prisen vil være 4900 helt til de gjør kalkyler på om de får solgt flere og tjene mer på å senke prisen litt :-)
Trondheim

kTesla

Ja, når etterspørselen er stor og de har monopol på markedet så settes jo prisen deretter. Sjekket prisene for amerikanerene, og der er prisen til Model 3 450USD (altså litt billigere, men samtidig mye mer kortreist så relativt likt). Men Model S sin koster 550USD (mener jeg det var). Relativt stor forskjell i pris kontra den norske til 1990,-. Men så stor etterspørsel det er etter Model 3 i Norge for tiden, og sikkert i noen måneder til fremover, så er det vel bare å innfinne seg med å måtte betale 4900 hvis man vil ha takstativ til påsken 2020..

z4rd

#639
Sitat fra: RogerT på onsdag 24. juli 2019, klokken 14:51
Beklager hvis denne er delt før, men syns den greit viste hvordan man bør montere takstativet  :)

https://youtu.be/grZ4yQgFbXc

Tenker å bestille dette takstativet i dag da den er tilgjengelig i shoppen. Iht denne videoen så sier han at man skal dra til mellom 5 til 6 nm. Dette står i kontrast til 8 og 9 som er nevnt tidligere. Jeg tenker uansett å følge rådet til flere her om å dra til med fingrene og sørge for at det sitter fast uten å legge så mye i dette med moment før jeg låser stativet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

Helt riktig drit i momentet. Dra til med fingrene mens du rigger litt i stativet. Mutterene låses fast når man vrir om nøkkelen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Har brukt momentnøkkel og fant det passende å dra til med 3-4 Nm. Det er mer enn du gjør med fingrene, men samtidig skal du ikke ta i noe særlig med umbrakonøkkelen. Jeg har skiboks på, og alt sitter som det skal.

8-9Nm tør jeg ikke, jeg kan godt tilby Tesla en momentnøkkel så de får teste dette selv. (på sin egen bil)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Magnus Hansen

jeg har inntrykk av at det var større variasjoner i forhold til toleranser på de tidlige bilene som kan ha bidratt til problemene. Jeg ser i alle fall at det ikke er noe del av stativet som er i direkte kontakt med glasstaket fra oversiden (selv om det kan se sånn ut på avstand). Kan være greit å følge med på når man strammer så man vet man ikke presser stativet ned i glasset

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:00
jeg har inntrykk av at det var større variasjoner i forhold til toleranser på de tidlige bilene som kan ha bidratt til problemene. Jeg ser i alle fall at det ikke er noe del av stativet som er i direkte kontakt med glasstaket fra oversiden (selv om det kan se sånn ut på avstand). Kan være greit å følge med på når man strammer så man vet man ikke presser stativet ned i glasset
Det største problemet er at man bøyer/river løs festene under glasset, men påfølgene lakkskader. Knitringen folk hører når de strammer moment, er lakken og punktsveis som skades. Til slutt er det fare for at hempa og kroken treffer glasset.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Oddaa

På mine to siste biler har lastebøylene vært levert med momentnøkkel. En ide Tesla kan få gratis av meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA