Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

Handyman

Da fikk jeg telefon om at takbøylene er levert hjemme på døra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. april 2019, klokken 14:46
Da fikk jeg telefon om at takbøylene er levert hjemme på døra.

Ble også levert hjemme hos meg i Stavanger kl 10:30 idag....så må vel prøve å få det på idag da:-)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Nå har jeg ikke tenkt jeg hverken skal ha takstativ eller skiboks på min TM3, men jeg synes de bildene jeg har sett så langt ikke gjør bilen penere i hvert fall.
Nå vil vel en del ha boksen på kun ved behov. Uansett så venter jeg på flere bilder så det er bedre å gjøre seg opp en mening
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hgs

Sitat fra: Toalmar på torsdag 04. april 2019, klokken 16:56
Nå har jeg ikke tenkt jeg hverken skal ha takstativ eller skiboks på min TM3, men jeg synes de bildene jeg har sett så langt ikke gjør bilen penere i hvert fall.
Nå vil vel en del ha boksen på kun ved behov. Uansett så venter jeg på flere bilder så det er bedre å gjøre seg opp en mening

Du har vel boks og stativ fordi du skal ha med deg ting, ikke for at bilen skal bli finere....?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Randeboy

Sitat fra: hgs på torsdag 04. april 2019, klokken 17:31
Sitat fra: Toalmar på torsdag 04. april 2019, klokken 16:56
Nå har jeg ikke tenkt jeg hverken skal ha takstativ eller skiboks på min TM3, men jeg synes de bildene jeg har sett så langt ikke gjør bilen penere i hvert fall.
Nå vil vel en del ha boksen på kun ved behov. Uansett så venter jeg på flere bilder så det er bedre å gjøre seg opp en mening

Du har vel boks og stativ fordi du skal ha med deg ting, ikke for at bilen skal bli finere....?

For mange er det viktig at bilen ser bra ut, inkludert meg. Og de bildene som er vist av M3 med boks ser helt forjævlig ut.

ladov

Sitat fra: Randeboy på torsdag 04. april 2019, klokken 17:35
...
For mange er det viktig at bilen ser bra ut, inkludert meg. Og de bildene som er vist av M3 med boks ser helt forjævlig ut.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe taktstativ men det har nettopp blitt nedstemt i estetisk komite..


Jeg for så vidt helt enig i den estetiske vurderingen men da må vi jo bruke dieselkokeren når vi skal ha med ski på påsketur.. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olavxxx

Jeg skal ha stativ, men blir ikke montert på med det første. Kjøpte det just in case. Men er nok plass uten. Men er jo greit for sykler osv

Counterpointer

Sitat fra: ladov på torsdag 04. april 2019, klokken 19:27
Sitat fra: Randeboy på torsdag 04. april 2019, klokken 17:35
...
For mange er det viktig at bilen ser bra ut, inkludert meg. Og de bildene som er vist av M3 med boks ser helt forjævlig ut.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe taktstativ men det har nettopp blitt nedstemt i estetisk komite..


Jeg for så vidt helt enig i den estetiske vurderingen men da må vi jo bruke dieselkokeren når vi skal ha med ski på påsketur.. :(
Du kan jo vurdere egenmekka skiluke. Da kan du ha fire pasasjerer og ski inne i bilen.


https://youtu.be/L_reHY1yiFs

GOS

Mine ble montert like etter jobb i dag. Glasstaket er fortsatt helt. Anbefaler å ha noe ekstra beskyttelsestape på stålet som pakning ligger inn mot før den skyves til siden. Da blir det mindre tjangs for at 'bolten' skraper på lakken mens en holder på.

De neste dagene så blir det rundtur til leverandørene for å løfte på noen skibokser for å se om det blir helt "håpløst" å kjøre med boks ett par ganger i året.

Jeg ser det at det at de to stativene ikke kommer i vater, så en hvilken som helst boks vil falle litt ned i forkant uansett.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Rsk1

Jeg har trua på skiguard 830. Fint om du prøver den og legger ut bilde:)
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Skiguard

Sitat fra: Rsk1 på fredag 05. april 2019, klokken 05:27
Jeg har trua på skiguard 830. Fint om du prøver den og legger ut bilde:)

Det er nok ikke så enkelt å bare hive på en av boksene våre. Universalmodellen (830 S) kommer nok ganske langt frem og skal man ha en 830 Touring må den i dette tilfellet støpes spesifikt til bilen.

Om noen er i nærheten av oss her på Lierskogen og har montert på takstativ er det bare å ta kontakt, så kan vi få tatt mål av dette om noen har mulighet til å stikke innom oss. :)

hgs

Sitat fra: GOS på torsdag 04. april 2019, klokken 23:17
Mine ble montert like etter jobb i dag. Glasstaket er fortsatt helt. Anbefaler å ha noe ekstra beskyttelsestape på stålet som pakning ligger inn mot før den skyves til siden. Da blir det mindre tjangs for at 'bolten' skraper på lakken mens en holder på.

De neste dagene så blir det rundtur til leverandørene for å løfte på noen skibokser for å se om det blir helt "håpløst" å kjøre med boks ett par ganger i året.

Jeg ser det at det at de to stativene ikke kommer i vater, så en hvilken som helst boks vil falle litt ned i forkant uansett.

Hvordan opplevde du installasjonen ellers? På TMC - forumet er det mange som har sagt de synes det er knotete.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

GOS

Sitat fra: hgs på fredag 05. april 2019, klokken 09:11

Hvordan opplevde du installasjonen ellers? På TMC - forumet er det mange som har sagt de synes det er knotete.

Jeg prøvde først kun med det verktøyet som følger med for å trekke pakningen til siden for å få ned bolten, men jeg slet da fælt med å få tak i pakningen. Jeg brukte derfor en slik "plastspade" som en bruker for å løsne innerliner/paneler etc på bilen slik at jeg letter fikk nedi Tesla verktøyet for å trekk pakningen til sides. Noen plasser så "slet jeg" (snakker om sekunder) å få bolten nedi. Det viste seg at noen plasser (tror det var de bakre) så gikk ikke bolten inn eksakt der hvor pil-markeringen var, men gjerne noe millimeter lenger fremme. Dette skapte jo da litt usikkerhet og det ble litt frem og tilbake, prøve flere ganger, løfte opp pakningen for å være sikker på at den kommer under metallet etc. etc. Og da går fort minuttene. Noen plasser blir det ganske trangt og vanskelig (høy friksjon) når du både har verktøyet og bolten nedi, og bolten mest mulig oppreist så en er sikker på at den forblir på sin plass, og samtidig skal vri/skyve ut verktøyet.

For å være 100% sikker så gikk nok alle boltene inn og ut mange ganger for å være sikker på at det ble riktig. Endte også med å ta det av igjen etter at jeg hadde satt alle vingemutrene på for å enda en gang sjekke at alt var riktig.

Summa summarium, så brukte jeg sikkert 20-30 minutt, men det går nok raskt neste gang når jeg vet hvordan det er. (Og tapen blir jo stående igjen)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

My2cents

Gikk fint dette. Thule Motion XXL gir 610l ekstra :-)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Pepsipepsi

Noen som har målt avstanden mellom bøylene? Jeg har en tunnelboks som mulig kan brukes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA