Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

hgs

Sitat fra: Handyman på mandag 11. februar 2019, klokken 10:10
Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 11. februar 2019, klokken 09:53
Dette begynner å bli for dumt. De lager en bil med autopilot men klarer ikke å feste to aluminiuimsbjelker på tvers av taket. Og kommunikasjonen med kunder er en vits. Jeg må ha takboks, før det, ingen bil bestilles.

En annen sak er at kunder som har forutsatt at takstativ kommer kan etter min vurdering ha grunnlag for å heve kjøpet dersom de har gjort denne forutseting synbar for Tesla før kjøpet dersom takstativ ikke kommer.
Din påstand om at Tesla ikke klarer å feste to aluminiuimsbjelker på tvers av taket, er helt kart feil. Det er på plass på US-bilene, og jeg tror også det vil vise seg å bli en uriktig påstand om EU-modellen. Vi får se.
Men at Tesla ikke kan bekrefte det er bare leit. Teslas informasjonsstrategi er ikke alltid lett å bli klok på.
Å kreve heving av kjøpet med begrunnelse om at takstativ ikke er lansert, tror jeg blir umulig dersom man ikke  har en slik lovnad om takstativ skriftlig.
Meg bekjent har Tesla ikke lovet at dette kommer på EU-modellene. Dersom det feil, er jeg nok ikke den eneste som gjerne vil ha referanse til denne infoen.

Så mange steder Roland er sitert på dette i media burde jo det holde. Sjekk forøvrig  #256 i denne tråden, der TRM har fått bekreftelse fra Roland på mail. Men ja, det er fordømt irriterende at de ikke kan kommunisere ting på en ordentlig måte. Er nesten så man er glad for hver dag vi ikke har fått VIN eller final invoice. Da øker iallfall sjansene litt for om vi vet at bilen kan brukes når vi står der og skal hente den ut  :o   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Handyman

Sitat fra: hgs på mandag 11. februar 2019, klokken 10:42
Sitat fra: Handyman på mandag 11. februar 2019, klokken 10:10
Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 11. februar 2019, klokken 09:53
Dette begynner å bli for dumt. De lager en bil med autopilot men klarer ikke å feste to aluminiuimsbjelker på tvers av taket. Og kommunikasjonen med kunder er en vits. Jeg må ha takboks, før det, ingen bil bestilles.

En annen sak er at kunder som har forutsatt at takstativ kommer kan etter min vurdering ha grunnlag for å heve kjøpet dersom de har gjort denne forutseting synbar for Tesla før kjøpet dersom takstativ ikke kommer.
Din påstand om at Tesla ikke klarer å feste to aluminiuimsbjelker på tvers av taket, er helt kart feil. Det er på plass på US-bilene, og jeg tror også det vil vise seg å bli en uriktig påstand om EU-modellen. Vi får se.
Men at Tesla ikke kan bekrefte det er bare leit. Teslas informasjonsstrategi er ikke alltid lett å bli klok på.
Å kreve heving av kjøpet med begrunnelse om at takstativ ikke er lansert, tror jeg blir umulig dersom man ikke  har en slik lovnad om takstativ skriftlig.
Meg bekjent har Tesla ikke lovet at dette kommer på EU-modellene. Dersom det feil, er jeg nok ikke den eneste som gjerne vil ha referanse til denne infoen.

Så mange steder Roland er sitert på dette i media burde jo det holde. Sjekk forøvrig  #256 i denne tråden, der TRM har fått bekreftelse fra Roland på mail. Men ja, det er fordømt irriterende at de ikke kan kommunisere ting på en ordentlig måte. Er nesten så man er glad for hver dag vi ikke har fått VIN eller final invoice. Da øker iallfall sjansene litt for om vi vet at bilen kan brukes når vi står der og skal hente den ut  :o
Siteringen i media har vært forskjellig fra de ulike mediehusene, og posten fra TRM er sikkert riktig (beskylder ham ikke for feilinformasjon), men det ikke sikker info fra Tesla.
Og å referere til en artikkel, eller post #256 hjelper nok lite over for Tesla, man må ha det skriftlig fra noen som kommuniserer på vegne av Tesla.  Så de som har fått dette på epost stiller nok sterkt, dersom det skulle vise seg at det ikke blir noe takstativ på EU-modellene. Men siden det nå har vært tilgjengelig i nettbutikken i USA i "flere dager", så er jeg optimistisk. Ikke ta sorgene på forskudd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Pepsipepsi

Og som om ikke rotet rundt takstativ som skrus fast er nok, Tesla på Rud sa til meg for noen uker siden at jeg ikke kunne bruke annet enn vakumløsning. Og hva skjedde, noen dager etterpå kommer det info om at glasstaket ikke er sterkt nok til sugekopper heller! Nå må kommunikasjonsjefen komme på banen.

Jeg digger TM3, sitter klart til å trykke "bestill", men kan jo ikke la la skiene være hjemme. Bilen skal brukes på tur!

SurSnasen

At takstativ kommer er det ingen tvil om. Men spørsmålet er: NÅR? Og når jeg ser løsningen de har valgt så håper jeg inderlig at glasset holder. Vi kommer til å kjøre med takbøylene (og skiboksen) på det aller meste av året, og det vil jo bli en god del krefter som vil virke på glasset. Hadde håpet på en mer hensynsfull måte å montere bøylene på. Sugekopper utgår uansett med ultrahøye kneløft.

Pepsipepsi

Det finnes også tredjepartsløsninger der det borres hull og nagles fast føtter. Sikkert som å "banne i kjerka", men det er vel ikke verdens undergang å ha føtter permanent festet heller dersom en uansett kjører med takboks på omtrent permanent. Forutsatt at naglene holder da så klart!

N1klas

Tesla Drammen "kan med glede" bekrefte at  vi får takstativet til model 3 både på det europeiske og norske markedet. Fikk nettopp svar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

My2cents

Sitat fra: N1klas på mandag 11. februar 2019, klokken 12:47
Tesla Drammen "kan med glede" bekrefte at  vi får takstativet til model 3 både på det europeiske og norske markedet. Fikk nettopp svar.

Fantastisk - NÅR?

Handyman

Har du en referanse og evt tidspunkt for lansering?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

N1klas

Spurte ikke om tidspunkt.

SurSnasen

Tidsbegrepet bør man absolutt få med. Fra april 2016:
https://twitter.com/elonmusk/status/716693951260938241
(Riktignok angående hengerfeste...)

Magnus Hansen

Nå som stativ er tilgjengelig er tilgjengelig i USA, så tenker jeg risikoen for lang ventetid er lav. Det er vel ikke noe grunn til å tro at vi ikke kan bruke samme? Det er litt snakk om godkjenning i EU, men jeg har ikke klart ø finne at det er noe godkjenningsordning for takstativer, men jeg selvfølgelig ta feil

las^se

Da har jeg fått det bekreftet fra høyt hold at takstativ IKKE kommer til Norge. Grunnen skal være at siden vannet renner inn i bagasjerommet, dørhåndtaket krever fleksible pianofingre, samt at bilen ikke har display bak rattet. Sitat fra Norsk Etisk Industridesign (NEI): Det er grenser for mange designfeil en bil skal ha. Et takstativ som krever et boblete klistermerke og risikierer knust takvindu er spikeren i kista. Så mange designfeil kan ikke trille på samme fire hjul. Og ikke la oss starte på kapslene! I 2019!!!

Tesla sentralt løser dette med mobile bærere som kjører lasten dit du vil ha den. Merk at det kan være noen måneders ventetid på ankomsten til lasten, men vi jobber kontinuerlig og kjempehardt for å forbedre effektiviteten, sier Elon Musk på Twitter.

VW e-up! -14

My2cents

Sitat fra: N1klas på mandag 11. februar 2019, klokken 12:57

Spørs hvem du spør sikkert - ringte nettopp Drammen delivery team og de sier det ikke er godkjent i Norge enda og ikke vet om/når det kommer ..... høyre hånd vet enda ikke hva venstre gjør....

Magnus Hansen

Sitat fra: My2cents på mandag 11. februar 2019, klokken 13:31
Sitat fra: N1klas på mandag 11. februar 2019, klokken 12:57

Spørs hvem du spør sikkert - ringte nettopp Drammen delivery team og de sier det ikke er godkjent i Norge enda og ikke vet om/når det kommer ..... høyre hånd vet enda ikke hva venstre gjør....

Du som har satt godt inn i dette. Har du funnet ut om det faktisk er noe EU godkjenning for dette? Jeg har googlet, men ikke funnet noe informasjon på at det faktisk finnes noe godkjenningsordning..

kc

Jeg slenger skiene baki og tenker det er greit å droppe den stygge skiboksen + mindre rekkevidde. Har forståelse for dere som skal transportere mange par ski og annet utstyr synes dette er frustrerende med lite info. Som flere har påpekt burde dette vært avklart for leeeenge siden og jeg stiller spørsmål hvorvidt støtteapparatet her i Norge har presisert hvor viktig hengerfeste og takstativ er for nordmenn. Håper det kommer en løsning for dere som er avhengig av dette.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA