Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

My2cents

#30
Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 19. januar 2019, klokken 08:50
Tesla ringte meg igår. Lurte på om kunne ta imot bilen i februar/mars. Jeg spurte om jeg kunne få bestille takstativ med bilen da. Dette kunne jeg ikke og han visste ikke om dette kom.
Er litt utrolig?
Dette må jo jeg vite før jeg tør ta ut bilen...

Jeg fikk samme info fra de som ringte meg. Før jul gikk kommunikasjonssjefen i Tesla Norge ut å sa at det kom, selger i butikk sa til meg at det ikke var planlagt og de som ringte sa det samme. Om det viser seg ved levering at jeg ikke får med takstativ innen meget kort tid så kansellerer jeg. At de ikke klarer å ha takstativ klart (tredjepart levering) og typegodkjent før levering + at det internt i Tesla Norge tydeligvis er store sprik mht. informasjon er ikke bra og sier noe om organisasjonen her. At tredjeparts leverandører heller ikke har dialog med Tesla i forkant sier også sitt, men det kan jo være grunner for dette - som at Tesla vil eie også denne biten selv.

S4e

De bør minimum kunne si at den blir typegodkjent for stativ, selv om de kanskje ikke kan levere dette med en gang...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Magnus Hansen

#32
Sitat fra: S4e på lørdag 19. januar 2019, klokken 09:40
De bør minimum kunne si at den blir typegodkjent for stativ, selv om de kanskje ikke kan levere dette med en gang...

I den første bilen blir registrert i Norge, så vet vi jo om den blir typegodkjent for taklast.

Ellers er dette litt forvirrende. Merkelig dette med takstativ som forsvinner i nettbutikken også. Men at de kommer til å levere model 3 i Europa uten mulighet for takstativ høres veldig rart ut. Gjentar sitat :

Sitat
Vi har ikke noe informasjon å meddele om hengerfeste på dette tidspunktet. Vi kan imidlertid opplyse om at vi har lansert takstativ til Model 3, sier Sandvold Roland.

Magnus Hansen

Ellers er det litt mystisk. Takstativ kom i butikken og utsolgt på kort tid. Kom tilbake etter en stund og ble utsolgt igjen med en gang. Nå er det flere uker siden det har vært mulig å kjøpe. Det gikk jo rykter om redesign av festene.

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 19. januar 2019, klokken 11:58
Ellers er det litt mystisk. Takstativ kom i butikken og utsolgt på kort tid. Kom tilbake etter en stund og ble utsolgt igjen med en gang. Nå er det flere uker siden det har vært mulig å kjøpe. Det gikk jo rykter om redesign av festene.
Når det gjelder redesign av festene, lurer jeg på om det snakkes om festene på bilen eller på takstativet?
En ting som åpenbart har vært feil ved takstativet er at den gjengede delen av kroken som skal ned i spalten mellom glasset og "taket" er for kort. Det er vanskelig å få endret mutteren når man skal feste foten mot taket.
Kan det være at lengre gjenger er endringen, eller siktes det til endringer på bilen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. januar 2019, klokken 12:23
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 19. januar 2019, klokken 11:58
Ellers er det litt mystisk. Takstativ kom i butikken og utsolgt på kort tid. Kom tilbake etter en stund og ble utsolgt igjen med en gang. Nå er det flere uker siden det har vært mulig å kjøpe. Det gikk jo rykter om redesign av festene.
Når det gjelder redesign av festene, lurer jeg på om det snakkes om festene på bilen eller på takstativet?
En ting som åpenbart har vært feil ved takstativet er at den gjengede delen av kroken som skal ned i spalten mellom glasset og "taket" er for kort. Det er vanskelig å få endret mutteren når man skal feste foten mot taket.
Kan det være at lengre gjenger er endringen, eller siktes det til endringer på bilen?

Rykter er rykter og ofte unøyaktige uansett. Vi får håpe det er et redesign av stativene slik du indikerer. Det forklarer jo også at de ikke har vært tilgjengelige på mange uker.

ToWalkOrDrive

Det er jo å pisse på kundene når Tesla ikke vil fortelle hva som foregår. Her går folk rundt og venter på båtlass med biler, og så vil de ikke gi oss svar om takstativ? Men basert på hva folk sier selgerne sier kan en tydeligvis ikke regne med takbøyler. Tipper jeg lager til noe på krok bakerst, og tar ski på tvers. Eventuelt kjøper en annen bil.
Tesla Model Y                         2021-


Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.


Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

#41
Glasset har alltid ligget lavere enn toppen på karosseribuen som festeankrene til takstativet (små bøyler låseklipset føres inn under) er punktsveiset til, og glasset hviler på pakningen over ankeret. Takstativfoten hviler altså på buen som ser ut til å være høyere enn glasset, ref monteringsanvisningen og video fra bloggeren som monterer stativet. Ser likevel ikke bort fra at en kan stramme så hardt at ankeret "løftes/bøyes" og presser på pakningen og glasset underfra.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på mandag 21. januar 2019, klokken 09:33
Glasset har alltid ligget lavere enn toppen på karosseribuen som festeankrene til takstativet (små bøyler låseklipset føres inn under) er punktsveiset til, og glasset hviler på pakningen over ankeret. Takstativfoten hviler altså på buen som ser ut til å være høyere enn glasset, ref monteringsanvisningen og video fra bloggeren som monterer stativet. Ser likevel ikke bort fra at en kan stramme så hardt at ankeret "løftes/bøyes" og presser på pakningen og glasset underfra.
Enig. Ryktet om at det blir endringer på festene på EU utgaven kan derfor være at ankeret og sveisen er forsterket.
Det kan dog bety at "krokene" på takstativet må endres noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

My2cents

Sitat fra: Handyman på mandag 21. januar 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Autowinder på mandag 21. januar 2019, klokken 09:33
Glasset har alltid ligget lavere enn toppen på karosseribuen som festeankrene til takstativet (små bøyler låseklipset føres inn under) er punktsveiset til, og glasset hviler på pakningen over ankeret. Takstativfoten hviler altså på buen som ser ut til å være høyere enn glasset, ref monteringsanvisningen og video fra bloggeren som monterer stativet. Ser likevel ikke bort fra at en kan stramme så hardt at ankeret "løftes/bøyes" og presser på pakningen og glasset underfra.
Enig. Ryktet om at det blir endringer på festene på EU utgaven kan derfor være at ankeret og sveisen er forsterket.
Det kan dog bety at "krokene" på takstativet må endres noe.

Jeg begynner seriøst å tvile på all info som kommer fra Tesla. Hvis de har/hadde et problem med designet, hvorfor har de da ikke tilbakekalt de som ble solgt? Og om det er en designfeil så vil jo det sannsynligvis bety at bilene som ble forhåndsprodusert til Norge og Europa også har denne feilen.... Ingenting av dette lover noe særlig bra.

Handyman

Sitat fra: My2cents på mandag 21. januar 2019, klokken 13:32
Sitat fra: Handyman på mandag 21. januar 2019, klokken 10:05
Sitat fra: Autowinder på mandag 21. januar 2019, klokken 09:33
Glasset har alltid ligget lavere enn toppen på karosseribuen som festeankrene til takstativet (små bøyler låseklipset føres inn under) er punktsveiset til, og glasset hviler på pakningen over ankeret. Takstativfoten hviler altså på buen som ser ut til å være høyere enn glasset, ref monteringsanvisningen og video fra bloggeren som monterer stativet. Ser likevel ikke bort fra at en kan stramme så hardt at ankeret "løftes/bøyes" og presser på pakningen og glasset underfra.
Enig. Ryktet om at det blir endringer på festene på EU utgaven kan derfor være at ankeret og sveisen er forsterket.
Det kan dog bety at "krokene" på takstativet må endres noe.

Jeg begynner seriøst å tvile på all info som kommer fra Tesla. Hvis de har/hadde et problem med designet, hvorfor har de da ikke tilbakekalt de som ble solgt? Og om det er en designfeil så vil jo det sannsynligvis bety at bilene som ble forhåndsprodusert til Norge og Europa også har denne feilen.... Ingenting av dette lover noe særlig bra.
Har vel ikke vært snakk om noen forhåndsproduksjon til Europa? De fleres bestillingene ble lagt inn før nyttår, og produksjonen startet etter nyttår. Hvis noe er endret, er det er også mulig at det har skjedd før nyttår. Det er vanskelig å vite. Tesla gjør jo stadig endringer underveis uten å melde dette.
Men at man skal ta info fra Tesla med en klype salt er i alle fall sikkert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA