Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

TRM

Får bil i mars, og trenger takstativ fra dag 1.
Noen som har fått bekreftet når takstativ blir tilgjengelig for kjøp i Norge?

Ser på andre alternativer i tilfelle originalt stativ ikke kommer.
Seasucker og Vacuumrack ser ok ut, men er sinnsykt dyre... Nesten 5000 for skistativ - som ikke kan brukes til kajakk, sykler eller materialer.

Noen som vet om rimeligere alternativer til disse? Aller helst med en tradisjonell "bjelke" for å feste standard skistativ, kajakkrybbe og sykkelstativ.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Toalmar

Hva med disse sugekopp festene som en oppstart for å få med ski de første turene til du får det originale f. eks
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Klykken

Vær sikker på at det du ender opp med å kjøpe er trygt og tilpasset formålet. Om du nå skulle være uheldig å kræsje eller noen kræsjer i deg, så vil du helst ikke at kajakken/sykkelen/skiboksen skal komme flygende pga sugekopper som er ikke er brukt riktig. Vit også at glasstaket ikke nødvendigvis takler oppdriften objektene på taket kan skape..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

My2cents

Utenom Teslas eget takstativ (peneste look) som vel kommer for salg i Februar i Norge (?) så har jeg funnet:

- Thule universal - https://www.youtube.com/watch?v=tx1Ns2eOngI
- Yakima - http://fitlookup.yakima.com/?fitid=18793

Autowinder

Yakima er av typen som griper om takkanten for feste. Som fremgår av bildene er dette ikke noen TM3 det er vist på. Jeg er skeptisk til den løsningen før jeg ser hvordan stativet unngår å treffe det rammeløse glasset i dørene så glasskade og riper unngås under varierende forhold. Tesla dekker nok ikke slikt, og neppe Yakima heller.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jeronan

Sitat fra: Autowinder på mandag 14. januar 2019, klokken 13:49
Yakima er av typen som griper om takkanten for feste. Som fremgår av bildene er dette ikke noen TM3 det er vist på. Jeg er skeptisk til den løsningen før jeg ser hvordan stativet unngår å treffe det rammeløse glasset i dørene så glasskade og riper unngås under varierende forhold. Tesla dekker nok ikke slikt, og neppe Yakima heller.

I think this says enough and why you should stay far away from this terrible solution:

61 The roof, rubber/chrome door seals and/or trim may deform or be damaged under prolonged contact with any roof rack towers and/or clips. Do not over-tighten or overload the rack. Remove rack when not in use.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

TRM

Sitat fra: My2cents på mandag 14. januar 2019, klokken 13:11
Utenom Teslas eget takstativ (peneste look) som vel kommer for salg i Februar i Norge (?) så har jeg funnet:

- Thule universal - https://www.youtube.com/watch?v=tx1Ns2eOngI
- Yakima - http://fitlookup.yakima.com/?fitid=18793
Hvor har du hørt at originalt takstativ kommer til Norge i februar?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

My2cents

Hvor har du hørt at originalt takstativ kommer til Norge i februar?
[/quote]

Mente jeg leste et sted at den europeiske nettbutikken skulle åpne i Februar, hvilket ikke vil være ulogisk med tanke på at TM3 leveringene skjer i slutten av Februar/begynnelse av Mars her på berget.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:07
Sitat fra: Autowinder på mandag 14. januar 2019, klokken 13:49
Yakima er av typen som griper om takkanten for feste. Som fremgår av bildene er dette ikke noen TM3 det er vist på. Jeg er skeptisk til den løsningen før jeg ser hvordan stativet unngår å treffe det rammeløse glasset i dørene så glasskade og riper unngås under varierende forhold. Tesla dekker nok ikke slikt, og neppe Yakima heller.

I think this says enough and why you should stay far away from this terrible solution:

61 The roof, rubber/chrome door seals and/or trim may deform or be damaged under prolonged contact with any roof rack towers and/or clips. Do not over-tighten or overload the rack. Remove rack when not in use.


Jeg er enig i at en bør se nøye etter om glasset kan treffe festebraketten. Ville sjekket det. Ville og sjekket om braketten får tak i karosseriet skikkelig, og ikke bare i den limte listen (en list hvor det var problem på mange Model S-biler). Hvis braketten kommer for nært vinduet kan en gjerne legge noe mellom på utsiden av listen, sånn at braketten kommer lenger utover. Ville og sjekket og sett om det ser ut til at en skyver på pakninger, sånn at det kan bli mindre vann- og lydtett pga det. Men hvis alt ser greit ut så virker det som en tryggere takbøyle enn det Tesla selv har laget;

På original-Tesla-takbøylene jeg har sett på video er det 4 festeplasser, men en må vippe seg under en pakning på glasstaket, og også stramme ned mot glasstaket. I tillegg er boltene så korte at en så vidt klarer å få på mutteren, basert på en video jeg har sett. Kan jo være at det var derfor de ble "utsolgt" fordi de ville gjøre endringer på designet, men... Han som monterte der begynte å høre lyder fra glasset, så han måtte slippe litt opp igjen...så da har han både puttet trykk/stress på glasset og løftet opp pakninger.

De beste takbøylene jeg har sett er på Rivian T (den nye elbil-trucken). Her trykker en inn en knapp og så klikkes takbøylene på!
Tesla Model Y                         2021-

Lynkjapp

Jeg låner denne tråden litt og spør om noen har klart å google seg til hva som er diagonalmålet med baksetet nede og passasjersetet i en levelig posisjon for et normalbygget menneske. :) Spørsmålet er selvfølgelig, hvor lange ski går inn i bilen uten at man må ha dem over midtkonsollen?

Jeronan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. januar 2019, klokken 08:31
Sitat fra: Jeronan på mandag 14. januar 2019, klokken 14:07
Sitat fra: Autowinder på mandag 14. januar 2019, klokken 13:49
Yakima er av typen som griper om takkanten for feste. Som fremgår av bildene er dette ikke noen TM3 det er vist på. Jeg er skeptisk til den løsningen før jeg ser hvordan stativet unngår å treffe det rammeløse glasset i dørene så glasskade og riper unngås under varierende forhold. Tesla dekker nok ikke slikt, og neppe Yakima heller.

I think this says enough and why you should stay far away from this terrible solution:

61 The roof, rubber/chrome door seals and/or trim may deform or be damaged under prolonged contact with any roof rack towers and/or clips. Do not over-tighten or overload the rack. Remove rack when not in use.


Jeg er enig i at en bør se nøye etter om glasset kan treffe festebraketten. Ville sjekket det. Ville og sjekket om braketten får tak i karosseriet skikkelig, og ikke bare i den limte listen (en list hvor det var problem på mange Model S-biler). Hvis braketten kommer for nært vinduet kan en gjerne legge noe mellom på utsiden av listen, sånn at braketten kommer lenger utover. Ville og sjekket og sett om det ser ut til at en skyver på pakninger, sånn at det kan bli mindre vann- og lydtett pga det. Men hvis alt ser greit ut så virker det som en tryggere takbøyle enn det Tesla selv har laget;

På original-Tesla-takbøylene jeg har sett på video er det 4 festeplasser, men en må vippe seg under en pakning på glasstaket, og også stramme ned mot glasstaket. I tillegg er boltene så korte at en så vidt klarer å få på mutteren, basert på en video jeg har sett. Kan jo være at det var derfor de ble "utsolgt" fordi de ville gjøre endringer på designet, men... Han som monterte der begynte å høre lyder fra glasset, så han måtte slippe litt opp igjen...så da har han både puttet trykk/stress på glasset og løftet opp pakninger.

De beste takbøylene jeg har sett er på Rivian T (den nye elbil-trucken). Her trykker en inn en knapp og så klikkes takbøylene på!

If you look carefully in the instructions, then you see that the metal clips are placed between the frame and the chrome trim, pushing the chrome trim downwards. Hence, why they warn at point 61 about chance for deformation and permanent damage (i.e. covering their rear ends against legal action).

The chrome trim is pretty much same as with the Model S and there is just too little space between the frame and the chrome trim, so you can't put a rubber protection sheet inside the metal clip either to protect the paint of the frame. So you will garanteed scratch up and damage the paint as well.


Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

My2cents

Tesla sitt eget er klart å foretrekke :-) Håper de har det klart til levering/bestilling sammen med med bilene som kommer i Feb/Mar!

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. januar 2019, klokken 08:31
De beste takbøylene jeg har sett er på Rivian T (den nye elbil-trucken). Her trykker en inn en knapp og så klikkes takbøylene på!
Enig. De ser helt geniale ut, lette, superraske å flytte og de så ganske aerodynamiske ut også.

Noe slikt kommer nok aldri til Model 3

My2cents

Begynner å tvile på hele takstativet for å være ærlig, kanskje de har trukket det fra butikken fordi løsningen ikke var bra nok og ikke gidder å følge det opp lengre fordi det skal inn på Model Y? At en såpass viktig ting for Norden som takstativ ikke gis informasjon om eller kan bestilles til å komme når bilen kommer er merkelig synes jeg, til dels uprofesjonelt også av en såpass stor bilfabrikant.

Jeronan

Sitat fra: My2cents på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:11
Begynner å tvile på hele takstativet for å være ærlig, kanskje de har trukket det fra butikken fordi løsningen ikke var bra nok og ikke gidder å følge det opp lengre fordi det skal inn på Model Y? At en såpass viktig ting for Norden som takstativ ikke gis informasjon om eller kan bestilles til å komme når bilen kommer er merkelig synes jeg, til dels uprofesjonelt også av en såpass stor bilfabrikant.

It's a terrible solution when you have to pry a metal S-shape sheet under the glass, pushing aside the rubber packing and have the entire roofrack hanging on glass support only. Putting pressure on the rubber packing around the roof glass and risk getting water leakage.

So fingers crossed the European cars will get a better mounting solution than the US Model 3's currently have.  :(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA