Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

ElbilJohn

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. mars 2021, klokken 11:13
Sitat fra: ElbilJohn på torsdag 04. mars 2021, klokken 10:53
Hei!
Jeg har kjøpt original takbøyle fra Tesla, og kunne tenke meg et skistativ som passer.
Fungerer det med thule snowpack? Må t-bolten modifiseres litt?

https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/skistativ/skistativ-thule-snowpack-4-par-ski-7324/n970190/pn970207
Jeg har montert SnowPack (den lengste versjonen) på mine originale bøyler med suksess. Litt trangt å skyve inn boltene, men med silikonspray/stift går det fint.

Takk for svar!
Kjøpte i dag. Brukte litt lube for å få inn boltene, men gikk veldig greit. En på thansen mente bolten måtte modifiseres litt, men slapp heldigvis det.
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

Rayray

Hei,

Venter (utålmodig) på min tm3, og sonderer i mellomtiden markedet for div som må kjøpes inn, deriblant takstativ.

Ser det finnes en uoriginal variant for drøyt halve prisen av originalen. Jeg vet om flere som er happy med den ene og den andre, men jeg har tilgode å komme over noen som har testet begge og kan gi noen solide erfaringer og råd ift å gå for den ene vs den andre løsningen. Men her er det sikkert noen som har erfaringer å dele?

TøddiVedder


jossolainen

Sitat fra: Handyman på fredag 19. april 2019, klokken 21:45
Sitat fra: AMar på fredag 19. april 2019, klokken 21:32
Hei!
Vi vurderer å kjøpe Model 3, men en vesentlig faktor er om vi kan frakte våre to kajakker på takstativet.
Hvis det er noen som kunne måle effektiv lastebredde foran og bak -dvs. fra der hvor t-sporene starter, samt avstand mellom takbjelkene ville vi vært takknemlig for det! Hvis mulig ønsker vi også minste høyde fra underkant bjelke til tak.
Jeg legger ved et par bilder for å vise hvor vi ønsker målene tatt.

Effektiv lastebredde;
Foran: 117cm, klaring under bøyle ca 7cm.
Bak:110cm, klaring til tak ca 4cm.
Avstand c-c spor: 71cm

Noen som kan sjekke selve bredden på "bøylene" til takstativet for model 3?
Regner med de er like både foran og bak. Prøver å finne ut om skiboksen vi har nå kommer til å passe, og da bør selve bøylene (som skal gå gjennom boksen) ikke være mer enn ca 8cm i bredden/tykkelse... 

trykkertor

Sitat fra: jossolainen på mandag 14. juni 2021, klokken 20:16
Noen som kan sjekke selve bredden på "bøylene" til takstativet for model 3?
Regner med de er like både foran og bak. Prøver å finne ut om skiboksen vi har nå kommer til å passe, og da bør selve bøylene (som skal gå gjennom boksen) ikke være mer enn ca 8cm i bredden/tykkelse...
8 cm.

ToWalkOrDrive

Er og verdt å nevne at bøylene er bøyde/curved (i høyden)....sånn at en sjekker at det og passer skiboks-tunnel-festet. Skikkelig geni de som fant på det...gjør det mye lettere med planker....slipper å bære dem av taket....de bare sklir ned på siden, og ikke er det skikkelig gummilist i T-sporet, så da sklir det lettere ;-) .
Tesla Model Y                         2021-

jossolainen

Tusen takk :)  Ser det kan bli en utfordring med at det er curved stativ...

Leaf_2014

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 01. april 2021, klokken 21:39
Kjøp original

Oppfølgingsspørsmål: hvorfor? Har du prøvd flere modeller? Originalt stativ er betydelig dyrere så da må det være tydelige erfaringer med at uoriginale stativer er dårligere?
Leaf 2014

TøddiVedder

Vet ikke om det er noen seriøse aktører som lager takstativ for model 3. Hvis det er det, så får det være greit. Men kina jalla, ville jeg styrt unna.
Tenker  at kan slite hvis noe går galt

Handyman

Vær klar over at bilen kun er godkjent for taklast sammen med Teslas originale tilbehør.
 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kTesla

Sitat fra: Leaf_2014 på søndag 19. desember 2021, klokken 20:00
Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 01. april 2021, klokken 21:39
Kjøp original

Oppfølgingsspørsmål: hvorfor? Har du prøvd flere modeller? Originalt stativ er betydelig dyrere så da må det være tydelige erfaringer med at uoriginale stativer er dårligere?

Fordi den originale har mulighet til å låse fast strammemutteren. Da slipper du å bekymre deg for å stramme så hardt at du ødelegger noe, og heller ikke så svakt at den skrur seg av i fart med de konsekvenser det medfører.

b1dik

Jeg har kjøpt et originalt takstativ til min Model 3.
Da mangler jeg disse klistremerkene til å beskytte lakken ved montering. Noen som har forslag til noe som kan brukes?

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: b1dik på onsdag 22. desember 2021, klokken 22:01
Jeg har kjøpt et originalt takstativ til min Model 3.
Da mangler jeg disse klistremerkene til å beskytte lakken ved montering. Noen som har forslag til noe som kan brukes?

Som de andre nevner her. Kjøp en standard gjennomsiktig folie fra Biltema, T.Hansen, Jula, BeGood eller noen.

Så klipper du ut foliebiter.

Solgte mitt takstativ brukt i sommer.
Se vedlagt PDF hva jeg skrev til kjøper av brukt stativ. Han virket fornøyd med instruksjonene.

(Pass på å måle rektangelet på printen til å være 6 tommer, 152,4 mm, for å sikre at skriveren ikke har skalert ned eller opp størrelsen på A4-arket.)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA