Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinteregenskaper

Startet av Chimp, søndag 13. januar 2019, klokken 16:51

« forrige - neste »

bobakka

Prøvekjørte en iPace til hytta i helgen - og veldig fornøyd.
Det eneste var at personen i baksetet klagde litt over kulde fra sideruta.
Det var varme i setene bak, men ikke styring av varme spesielt til baksetet.
På vei hjem satte vi på mer varme og det ble bedre, men fant ikke noe spesielt i menyene for personen bak.
Er det noe vi har oversett?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Chimp

Den mangler da 4soners klima, men har valgmuligheten varme i baksete. Hvis du planlegger å kjøre ofte med passasjerer bør du vurdere 4soners klima hvis du er redd for klaging om vinteren. Men det er overraskende dyrt, mener å huske det koster rundt 7 tusen ekstra. (burde vært standard!).

Selv har jeg aldri tenkt over at det er kaldt der, har sittet baki noen ganger og har hverken varme i setene eller 4soners. Dog er jeg av typen som aldri tar av jakke når jeg går inn i bilen med mindre jeg skal sitte der i 2-3 timer, så kanskje det er derfor :)

PS: selvom man ikke har 4soners så er det luftdyse ved døren, denne kan stilles inn på maks/av og vil antakelig blåse varmluft om vinteren.

xyzzy

Sitat fra: Vind på søndag 01. desember 2019, klokken 21:04
Jeg slet med varmetråder bak, og bilen var inom verkstedet for noen uker sidem - sikring var røket.  Mekaniker sa at han anbefalte å ikke ha på automatisk varmetråd bak, men heller slå det på når det var nødvendig.  Fungerer bra nå!.

Får du varsel om at sikring er røket?

JorgenM

På alle tidligere biler så har jeg sparket av snø nede ved hjulbuene uten problemer, men da jeg gjorde det på i-Pace her en dag så løsnet det en liten skvettlapp som sitter foran bakhjulet. Henger og dingler nå, for mye snø til at jeg får sett nærmere på det.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

#34
Sitat fra: JorgenM på mandag 02. desember 2019, klokken 13:00
På alle tidligere biler så har jeg sparket av snø nede ved hjulbuene uten problemer, men da jeg gjorde det på i-Pace her en dag så løsnet det en liten skvettlapp som sitter foran bakhjulet. Henger og dingler nå, for mye snø til at jeg får sett nærmere på det.

Spørs om dette ikke er den du tar av for å jekke opp bilen bak? Henger bare i en liten plasthake, så ville tatt den av før den forsvinner...eller satt den på plass. Sett deg inn med rumpa først og slå bena sammen, så skader du ikke bilen  :)

Denne ? https://elbilforum.no/index.php?topic=45835.msg800873#msg800873
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

I dag var det latterlig glatt opp innkjøringen til garasjen her jeg bor. 3-4 biler sto og spant og det måtte rådsnar rygging til for å unngå få en Toyota Corolla i fleisen.

Satt bilen i AdSR og aktiverte low friction launch og innkjøringen på isglatt føre gikk som en lek.

/imponert

Chimp

I mine øyne veier slikt opp for ladehastighet på hurtigladere som ikke helt er i tråd med markedsføringen. Hadde jaggen hatt 150kw som e tron ville det vært den klart beste Norgesbilen på markedet.
Matrix, luft og snø-program... Tryggere har det aldri vært å reise til fjells

Egil Fonn

Sitat fra: daktari på mandag 02. desember 2019, klokken 11:03
Kan vel passe å dele denne igjen nå:
https://youtu.be/q55goHai594
Synes defrostingen var bra, men lite imponert over de automatiske vindusviskerne.

Ekstremt med is på bilen i denne videoen :) Om man vil spare energi og tid lønner det seg å bruke skrape etter noen minutter når glasset er temperert.
Skal bilen gjøres raskt isfri med bruk av minst mulig energi lønner det seg med noen få minutters forvarming, dretter starte den opp for aktivering av varmetråder i frontrute. Et par minutter med varmetråder aktivert så løsner isen ved bruk visker eller skrape.

Synes visker automatikken fungerer greit. Justerer følsomheten på å vri bryteren. 2.
Viskefrekvensen økes med bilens hastighet. (kan deaktiveres av verksted/forhandler)


https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2020/T19996/34315_no_NOR/proc/G2319707
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LittleHammer

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 03. desember 2019, klokken 05:09

Synes visker automatikken fungerer greit. Justerer følsomheten på å vri bryteren. 2.
Viskefrekvensen økes med bilens hastighet. (kan deaktiveres av verksted/forhandler)


Min visker like heseblesende uansett hvilken følsomhet jeg har satt og uansett hvilken fart bilen har, og dette tror jeg gjelder flere. Begynner sakte og jager seg opp i tempo.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Tellus

Har opplevd at automatikken går litt i står ved noen anledninger og viskerne visker for fort. Da slår jeg viskeren av og på igjen. Da fungerer de som normalt. Virker som en bug som blir resatt når viskerne slås av.

RayBomb

Vi har ganske glatte og farlige veier nå om dagen. Må bare nevne at det nesten ikke merkes i I-Pace'en. Bilen sitter som ett skudd. Beste vinteregenskaper jeg har opplevd!
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

jwkay

Sitat fra: LittleHammer på tirsdag 03. desember 2019, klokken 10:07
Min visker like heseblesende uansett hvilken følsomhet jeg har satt og uansett hvilken fart bilen har, og dette tror jeg gjelder flere. Begynner sakte og jager seg opp i tempo.

Dette er omtrent min erfaring også. Begynner greitt, men etter hvert så øker hastigheten og forblir der selv om det slutter å regne! Slå av og så på igjen, og da går systemet tilbake til (noenlunde) normal drift. Virker som programvaren henger, rett og slett. Skuffende etter 3 år med Audi der jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg måtte overstyre automatikken!

I går skrudde jeg av automatisk visking og gikk tilbake til gammeldags justerbar intervallvisking. Ble en mye roligere opplevelse! Håper det vil komme en oppdatering av programvaren etter hvert.

Vind

Sitat fra: xyzzy på mandag 02. desember 2019, klokken 12:04
Sitat fra: Vind på søndag 01. desember 2019, klokken 21:04
Jeg slet med varmetråder bak, og bilen var inom verkstedet for noen uker sidem - sikring var røket.  Mekaniker sa at han anbefalte å ikke ha på automatisk varmetråd bak, men heller slå det på når det var nødvendig.  Fungerer bra nå!.

Får du varsel om at sikring er røket?
..nei,  men bilen var inne for å fikse noe annet småtteri, så jeg nevnte at varmetråden bak ikke fungerte.

Det er 5 sikringsbokser i bilen - så ikke noe man sjekker hver dag.

2 under "frooten" + høy volts sikring

En under baksetet og en på høyre side bak.

Den for bakvinduet er under baksetet.  Alt er beskrevet ganske nøye i I-Guide.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Ingeniøren

Sitat fra: Vind på onsdag 04. desember 2019, klokken 16:05
Sitat fra: xyzzy på mandag 02. desember 2019, klokken 12:04
Sitat fra: Vind på søndag 01. desember 2019, klokken 21:04
Jeg slet med varmetråder bak, og bilen var inom verkstedet for noen uker sidem - sikring var røket.  Mekaniker sa at han anbefalte å ikke ha på automatisk varmetråd bak, men heller slå det på når det var nødvendig.  Fungerer bra nå!.

Får du varsel om at sikring er røket?
..nei,  men bilen var inne for å fikse noe annet småtteri, så jeg nevnte at varmetråden bak ikke fungerte.

Det er 5 sikringsbokser i bilen - så ikke noe man sjekker hver dag.

2 under "frooten" + høy volts sikring

En under baksetet og en på høyre side bak.

Den for bakvinduet er under baksetet.  Alt er beskrevet ganske nøye i I-Guide.

Hvordan skrur man av de automatiske trådene bak ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 04. desember 2019, klokken 17:23
Hvordan skrur man av de automatiske trådene bak ?
Dette finner du i innstillingsmenyen for klima på nederste skjerm.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA