Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinteregenskaper

Startet av Chimp, søndag 13. januar 2019, klokken 16:51

« forrige - neste »

Chimp

Mens jeg venter på bilen lurer jeg på hva dere synes om vinteregenskapene? Forbruket er ikke relevant i denne sammenheng, men opplevelsen av sikkerhet og fremkommelighet.

Har noen hatt tesla med awd, hvordan sammenlikner dere bilene? Leste i starten av tesla-epoken at noen slet med rwd og ustabil bil på vinterføre, men det gjaldt kanskje ikke awd-bilene.
Noen som kommer fra quattro eller xdrive og kan sammenlikne?
Gikk dere for piggfritt eller pigg? Havner selv på piggfritt, men må innrømme at jeg har tenkt tanken på pigg flere ganger ifbm å kjøre ned fra fjellet i dårlige forhold med en bil på 2,2 tonn. Enda mer bekymret for dem som har audi e tron

bmw2002

Framkommeligheten virker bedre enn på Xdrive. Opplever fantastisk bra veigrep.

Og oppvarmet frontrute og matrix lys er veldig bra. Deilig når man kjører i mørkeste vinteren og ligger bak en kø med biler så blir veiskulder likevel opplyst.

Vi unngikk en farlig situasjon med 2 rådyr som sprang ut i veien bak bilen foran fordi vi så dyrene så tidlig.

Chimp

Bruker du da bevisst snøprogram eller kjører du som vanlig i comfort? Pigg eller ikke?

Counterpointer

Hvordan fungerer oppvarmet frontrute i praksis ?

daktari

Varmetråder, supertynne, innbakt i frontruta. Funker altså som bakruta.
Gir litt mer gjenskinn fra andre lys.

Synes vinteregenskapene er topp. Meget høy bakkeklaring og god antispinn. Gir litt mer småslipp med hekken i Comfort enn Tesla. Skrur du av alt er den enkel å kjøre digre breisladder med.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Stiller meg bak de som liker vinteregenskapene til I-Pace. Har aldri eid en bil som føles så trygg på snø og is.Har hatt flere 4x4 biler tildligere, men egenskapene til I-Pace overbeviser til de grader.

Skulle jeg ønsket meg noe så er det at forvarmingen også slo på seter og ratt. Skinnsetene beholder kulda ganske godt  dessverre. Ville egentlig hatt delskinn, men dette tilvalget finnes enda ikke for I-Pace.

Er veldig happy med bilen så langt. Noe sw hickups her og der og noen sw funksjoner jeg gjerne skulle sett. Håper dette blir fikset/kommer på plass etterhvert. Har heldigvis ikke hatt noen større problemer.


bmw2002

Mener det finnes en innstilling som går på om varmeseter skal slå seg på automatisk. Jeg klarte å slå av dette og husker ikke hvor i menyen det er.

Tellus

Mener å ha sett setene slå seg på automatisk når jeg starter bilen, men har aldri hatt varme seter etter forvarming. Lurer på om dette smartsystemet har lært at jeg alltid slår på seter når jeg starter bilen  :)

De blir slått av igjen ganske raskt så det virker egentlig bare dumt.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 13. januar 2019, klokken 20:23
Varmetråder, supertynne, innbakt i frontruta. Funker altså som bakruta.
Gir litt mer gjenskinn fra andre lys.
Vet godt hvordan det ser ut, men har kun kjørt på sommer.
På mine elbiler har forvarming alltid tatt all is på frontrute, så det jeg lurer på er om det har noen annen funksjon. Brukes det f. eks isteden for forvarming og defroster?

daktari

Nei, når man forvarmer og kommer inn i bilen står både varmetråder og defroster på - men defroster står ikke på max. Det er 2 knapper for defroster, slik som med Tesla. Og varmetråder i tillegg.

Merk også at vi har en "keep climate on"-knapp som er genial på vinteren. Når man skrur av bilen med (den tåpelige av/på-knappen) kommer opp et valg på klima-skjermen kalt "start klimatisering nå" eller noe slikt. Da holder den varmen/kulda på i en 30-minutters tid. En Camper-mode mini om du vil. Veldig glad for å finne denne.

Savner forøvrig det samme som Tellus, og håper på en god del raskere sw generelt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002

Fordelen med varmetråder er når du har glemt eller ikke har tid til å klimatisere. Is er borte på få sekunder, utrolig effektiv.


Nordlands

Sitat fra: Chimp på søndag 13. januar 2019, klokken 16:51
Kjører dere snow ice programmet ofte om vinteren, eller bare når det er ubrøytet?
Kjører nesten alltid med snø is regn programmet når det er fare for at det er glatt eller vannplaning, det gjør at bilen henter seg inn med en gang noe som er bra om man blir overrasket av f.eks. en glatt flekk. Man kan da også greit sjekke føret ved å kjenne hvor mye akselerasjon bilen tillater :) Forbeholder "leking" i andre program til når det er jevne forhold og ingen trafikk.

I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Egil Fonn

#12
Første vintersesongen med Jaguar I-Pace er påbegynt. Så langt godt fornøyd med vinter egenskapene.
+ Sitter meget godt på snødekte veier.
+ Føles sikker og komfortabel.
+ Meget god framkommelighet.
+ God bakkeklaring og muligheter for heving av denne er en stor fordel på dårlig brøytet vei.
+ Isolert batteri som holder godt på varmen.
+ Effektivt varmesystem med varmepumpe som gjenvinner restvarme fra drivverk og batteri til varme i kupe. Gir lavt vinter forbruk.
+ Svært gode auto lys (Matrix)

- Vinduspusser vanskelig å få helt ren for is og blir dermed ikke helt effektiv.
- Nederste del av frontrute der vinduspusser er parkert er dårlig oppvarmet slik at pusser kan fryse fast.
- Dørhåndtak iser og trekkes ikke alltid inn i dørene ved låsing/ kjøring
- Bilens bakende fokker igjen med snø slik at kun den ytterste delen av baklykter er synlig. (Et vanlig problem på mange biler)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

bobakka

Hva med varme for baksetepassasjerer?
Prøvekjører en i-pace og de i baksetet klager på at det blir kaldt - særlig fra vinduet.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Egil Fonn

Sitat fra: bobakka på lørdag 30. november 2019, klokken 19:56
Hva med varme for baksetepassasjerer?
Prøvekjører en i-pace og de i baksetet klager på at det blir kaldt - særlig fra vinduet.

Har ikke prøvd baksetet og ikke fått kommentarer fra de som har sittet bak om det i vinterkulde. Hva det glasstak på den du testet?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA