Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY EVSE

Startet av RogerB, torsdag 10. november 2011, klokken 23:05

« forrige - neste »

Rio

For meg er ikke problemet om kladden/klompen/EVSE/laderegulator/soap-on-a-string henger høyt eller lavt, men at det tar så forbannet lang tid å:

1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket.
4) Ta ut J1772-kontakten.
5) Ta ut nøkkelen
6) Åpne ladestolpen
7) Trekke ut støpsel
8 ) Låse ladestolpen (mens man forsøker å holde begge ender av kabelen, uten å la EVSEen slå i bilen)
9) Trekke ut ladedekselet, og lukke ladelokket.
10) Bevege seg rundt bilen med ledning på slep, uten å miste ladedekselet.
11) Åpne baggasjerommet, hvor all salt og møkk fra hele E18 har havnet på håndtaket.
12) Legg ladedeksel, EVSE og 6 meter med kabel som er full av snø og hundetiss inn i baggasjerommet.
13) Lukk baggasjerommet.
14) Tørke søle og hundetiss av hendene.
15) Kjøre på jobb!


Det jeg ønsker er:

1) Lås opp ladestolpen, trekk ut støpsel og lås den (i én operasjon, uten en J1772 i andre hånden)
2) Vipp ned nummerskiltet og plugg inn spiralkabelen i en fastmontert kontakt.
3) Lås opp bilen, og kjør på jobb.
(Totaltid: Under 15 sekunder.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Jada, jeg vet jeg er bortskjemt fra CityStromer-løsningen! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 17:26
Jada, jeg vet jeg er bortskjemt fra CityStromer-løsningen! :D

Du får håpe på at de begynner å montere stolper med Mennekes-støpsel etterhvert da. Da trenger du kun en enkel spiralledning på 2m eller noe sånt, den kan være så kort at den ikke tar i bakken engang. Dog kan det vel være kjekt å ha en 5m i bakhånd om stolpen er kinkig plassert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 17:25
Det jeg ønsker er:

1) Lås opp ladestolpen, trekk ut støpsel og lås den (i én operasjon, uten en J1772 i andre hånden)
2) Vipp ned nummerskiltet og plugg inn spiralkabelen i en fastmontert kontakt.
3) Lås opp bilen, og kjør på jobb.
(Totaltid: Under 15 sekunder.)


POD
1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket Ta ut J1772-kontakten Lukke ladelokket
4) Plugg J1772-kontakten  inn i en fastmontert kontakt.
5) Sett deg inn og kjør på jobb
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på mandag 13. februar 2012, klokken 17:41
Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 17:25
Det jeg ønsker er:

1) Lås opp ladestolpen, trekk ut støpsel og lås den (i én operasjon, uten en J1772 i andre hånden)
2) Vipp ned nummerskiltet og plugg inn spiralkabelen i en fastmontert kontakt.
3) Lås opp bilen, og kjør på jobb.
(Totaltid: Under 15 sekunder.)


POD
1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket Ta ut J1772-kontakten Lukke ladelokket
4) Plugg J1772-kontakten  inn i en fastmontert kontakt.
5) Sett deg inn og kjør på jobb



Ja, men dessverre er Nissan Leaf litt større enn garasjen min, og løsningen blir da slik:



;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Rio på mandag 13. februar 2012, klokken 18:04
Ja, men dessverre er Nissan Leaf litt større enn garasjen min, og løsningen blir da slik:



Jøss, har du kjøpt hekken fra en gammel mercedes og bygget på garasjedøra så Leafen kommer helt inn.  Stilig :D :D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Rio

Elmo:

Det er fra en Mercedes W126-eierklubb (tror jeg det var) i Nederland, hvor folk åpenbart synes at det er viktigere å eie en W126 enn om den passer i garasjen.

Jeg hadde en av dem da jeg bodde i Sør Afrika, og det er som å kjøre en sofa - man setter på cruise control, peker bilen i riktig retning, og nyter utsikten de neste 1400 km! :-)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

akseln

Sitat fra: Griffel på mandag 13. februar 2012, klokken 17:41
POD
1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket Ta ut J1772-kontakten Lukke ladelokket
4) Plugg J1772-kontakten  inn i en fastmontert kontakt.
5) Sett deg inn og kjør på jobb
Hvorfor pkt. 1 og 2? Ladelokket er jo åpent når den står til lading...

Når jeg kjører på jobb gjør jeg følgende:
1) Tar ut J1772-kontakten og lukker ladelokket
2) Henger J1772-kontakten på veggen i garasjen (henges over ladeklupen som er hengt opp i en krok)
3) Lås opp bilen samtidig som jeg åpner døren, setter meg inn og kjører på jobb....



Rio

Akseln: Fordi hvis man parkerer "på gaten" (eller der hvor andre har tilgang) så bruker man gjerne et ladedeksel for å forhindre andre i å "leke" med konnektoren. (Eller stjele hele EVSEen, hvis man står parkert på gaten.)

Og ladedekselet må jo åpnes innenfra.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

akseln

Nå refererte vel Griffel til en Pod-løsning og ikke gate-lading  ;)

Jeg bruker kun en hengelås på min EVSE når jeg lader i gaten, noe jeg stort sett gjør på alle hverdager. Ellers har jeg de samme problemene som deg når jeg ikke lader hjemme og spesielt at den pokkers kabelen bare blir slengt bak i bagasjerommet med alt det fører med seg :-) 

Griffel

Sitat fra: Akseln på mandag 13. februar 2012, klokken 21:53
Sitat fra: Griffel på mandag 13. februar 2012, klokken 17:41
POD
1) Lås opp bilen.
2) Åpne fordøren og trekk i ladelokkhendelet
3) Åpne ladelokket Ta ut J1772-kontakten Lukke ladelokket
4) Plugg J1772-kontakten  inn i en fastmontert kontakt.
5) Sett deg inn og kjør på jobb
Hvorfor pkt. 1 og 2? Ladelokket er jo åpent når den står til lading...

Når jeg kjører på jobb gjør jeg følgende:
1) Tar ut J1772-kontakten og lukker ladelokket
2) Henger J1772-kontakten på veggen i garasjen (henges over ladeklupen som er hengt opp i en krok)
3) Lås opp bilen samtidig som jeg åpner døren, setter meg inn og kjører på jobb....

Desto bedre
Beklager, jeg har dessverre ikke Leaf, så jeg viste ikke bedre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jog

Sitat fra: Rio på søndag 05. februar 2012, klokken 17:13
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. februar 2012, klokken 16:47
Har funnet ut at for å fastmontere klompen under panseret må jeg koble styre ledningen via et rele som holdes inne av 220V.

Dermed tror bilen at kabelen er plugget ut, og starter.

Når en kobler til 220V slår rele'et inn, og bilen starter å lade.  

Det jeg tenkte på var å ha et 2-polet normalt-lukket relé på "Presence" og "Data" signalene i J1772-konnektoren. Den ene enden av spolen på reléet går til +12V på batteriet.

Den andre enden av spolen går til jord på en "løs" stikkontakt. Når man er ferdig med å lade så plugger man støpselet inn i den løse stikkontakten. Strøm flyter gjennom spolen, til jord via stikkontakt og støpsel. (Jord på støpsel er koblet til negativ på 12V batteriet.)

I teorien fungerer dette fint. Det ivaretar både "ikke kjøre med ladeledning ute" og "kobler fra EVSE slik at man kan kjøre".

Problemet, slik jeg ser det, er faren for at f. eks. kontakt mellom støpsel og stikkontakt brytes midlertidig pga is/hump i veien, relékontaktene lukker (husk NC relé), og bilen "ser" en EVSE og går ut av kjøremodus og inn i lademodus mens man kjører 100 km/t.


Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jog

Jeg har testet hva som skjer om releet skulle koble inn ved enfeil, da går bilen over i fri fra drive.  Så det blir ikke noe bråstopp.  Så en rele løsning helst med en 10 og 16 amp mulighet går fint.  Spørsmålet er om en skal koble seg inn via j2... Kontakten. Eller kontakten som sitter bak den om en følger ledningen videre.   Den ser rimligere ut å få tak.  Hva tror dere
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Mortenmann

Prosjektet med å bygge min egen EVSE er ferdig. På tide å oppsummere, og dele noen erfaringer med dere andre på forumet. ;D

På denne lenken kan dere lese litt om planleggings- og innkjøpsfasen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4348.60.html
Jeg skal nå ta for meg selve byggingen og det endelige resultatet. Tilslutt skal jeg komme med en slags konklusjon. ::)

Jeg brukte mye tid på å sette sammen en stabil konstruksjon. Jeg har benyttet stålplater som brukes i reisverk i hus som jeg har kuttet og borret i. Lange,  gjennomgående skruer binder det hele sammen, og på den nederste platen festet jeg en jordingsskinne. Årsaken til dette møysommelige arbeidet er at styringskortet skal komme i rett posisjon for å være godt synlig, samtidig som at det skal være god plass til sikringer og kontaktor. Det skader heller ikke at alt er forsvarlig jordet og sikret.

Jordfeilbryteren ble montert inne i selve boksen sammen med 2A sikring for kretskortet. Kontaktoren ble montert lengst mulig vekk fra lavvoltkretsene. Tror den kan produsere litt magnetisme og elektronisk støy. Litt varm blir den også.
Jeg valgte å kjøpe en ganske dyr mekanisk kontaktor fra Omron. 24volt på spolen. Jeg tror det var lurt. Det høres ganske safe ut når ankeret slår inn- og ut. Ganske stilig lyd egentlig. Vær klar over at spolen fungerer i to trinn ved innkobling. Først går strømmen til en spole med stor motstand som trekker ankeret inn, deretter slår en eget bryter over og sender strøm til en mindre spole som holder ankeret nede under lading. Fiffig sak.

Ledninger ble strukket. Ganske grei skuring, men siden jeg gjennomgående brukte 2,5m2 er de litt stive og jobbe med. Forsøkte å strekke en del under stålplaten komponentene er festet i.

Kretskortet kodet jeg for 16A ved å skyve over mikrokontaktene. Disse er organisert smart i binærsystemet. Den første gir 1A, den neste 2A, den tredje gir 4A osv. For å få 16A setter jeg pinne 5 til 1, alle andre settes til 0.

Så var det festing av selve ladekabelen. Vær klar over at denne modellen bør moddes litt fordi den kan være litt trang i utløsermekanismen. I USA har noen opplevd at håndtaket blir sittende fast i bilen. Jeg målte med skyvelær, og bestemte meg for å slipe litt av den for å være sikker.

Montering på vegg. Satte opp en egen bryter utenfor EVSEen som kutter begge polene. Synes det er trygt å greit å ha den muligheten. Displayet på kretskortet er tent hele tiden, uansett lading eller ikke. Det drar nok litt strøm.

Da vi koblet på strømmen lyste displayet opp. Det brukte litt tid på å boote, deretter viser det "Waiting, 16 Amp availible". Når du setter håndtaket i bilen kommuniserer kortet med bilen, og i løpet av et par sekunder kommer "Connected, 16 Amp availible". Dersom du starter lading vises "Charging for 0:00:05" som i dette tilfellet viser at lading har pågått i 5 sekunder.

Kortet virker veldig solid og anvendelig. Flott å kunne stille om til de Amperene du ønsker. Det gir mulighet for mer juice til senere prosjekter. Det er også en automatikk som booter opp kortet på nytt dersom det skjer noe galt underveis, og det vises også feilkoder - uten at jeg har gått noe nærmere inn i det. Jeg må også gi skryt til David Kerzel som bygger kortene. Han har hele veien vært behjelpelig med gode råd og byttet raskt et kort jeg fikk som var defekt.  :D

Dette har vært et gøyalt og lærerikt prosjekt. Det har kostet litt over 5500,- kroner, så billig har det ikke vært, selv om du sikkert kan spare inn godt over 1000 lappen ved å kjøpe billigere komponenter enn det jeg har gjort.
Ser at EVSE ene nå selges fra England for ca 4000.
Dersom du er fingernem og litt over middels interessert i elektronikk vil jeg allikevel anbefale prosjektet. Det er lærerikt og spennende. Sørg bare for å ha en elektriker du kan spørre til råds, og som kan ettergå den jobben du gjør. Det må selvfølgelig også monteres av en som er sertifisert for jobben.
8)
SølvLeaf

Blip

Veldig stillig! Jeg fraskriver meg selvsagt et hvert ansvar for alt...;)

(knasta inn fra en telefon)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA