Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY EVSE

Startet av RogerB, torsdag 10. november 2011, klokken 23:05

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Mortenmann på torsdag 17. november 2011, klokken 17:52
Er det noen på forumet som har forslag til gode norske webshops for elektriske komponenter? Tenker på automatsikringer, kontaktorer mm. Din-montering i skap.

Jeg har brukt www.elhandel.no  men har ikke sjekket priser mot forslagene til RogerB
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

RogerB

Da har jeg sett igjennom tegningene her http://modularevpower.com/Images/EVSE%202011/EVSE%203%20diagram.pdf
Ser det ikke hensiktsmessig å tegne det opp på nytt da det beskriver meget godt hvordan det er tenkt oppkoblet.

Om man velger 20A fra sin fordeling i huset og så en 16A i boksen får bli opp til den enkelte, men jeg ser at det kan være opp til grensen av hva en vanlig 16A kurs er beregnet for over tid.

Jeg kommer til å trekke opp en relativt mye større kurs til garasjen til våren for annet utstyr jeg har bruk for med det samme, men jeg vill nok anbefale å bruke en større kurs for kontinuelig drift, om så du lader med 3.3kW og skal varme bilen i tillegg så får du problemer, spessielt der det i tillegg er brukt samme kurs til belysning og andre forbrukere.
La oss si du lader og skal støvsuge bilen samt ha lyset på inne i garasjen......

Jeg mangler bare pluggen og kommunikasjonskortet, har alt det andre som skal til fra før, så jeg kommer nok til å bygge noe  ;D

For min del så blir det å bruke et hjelperele på 24V for å galvanisk adskille styrestrøm og ladestrøm, det er også mye enklere å finne kontaktor for dette formålet som tåler forbruket.

Har en Omron 24V 1.5A strømforskyning som skal drive styrestrømmen.

Skal ta noen bilder etter hvert som jeg får bygget.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Griffel

Og forhåpentlig har RogerB grundige kunnskaper om hva han driver med.

Men for de fleste andre: Dette er risikosport, og også for de fleste ikke lovlig.

Ikke risiker en 300.000 kr bil og garasje for å spare litt. Forsikringsselskapet bilr sikker heller ikke glade om de finner et hjemmemekket ladepunkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RogerB

Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

Blip

Sitat fra: RogerB på fredag 18. november 2011, klokken 18:43
Jeg kommer til å trekke opp en relativt mye større kurs til garasjen til våren for annet utstyr jeg har bruk for med det samme, men jeg vill nok anbefale å bruke en større kurs for kontinuelig drift, om så du lader med 3.3kW og skal varme bilen i tillegg så får du problemer, spessielt der det i tillegg er brukt samme kurs til belysning og andre forbrukere.
La oss si du lader og skal støvsuge bilen samt ha lyset på inne i garasjen......

Hmm.  :-\ Husk også å ta hensyn til I2. Det kom vel nye krav NEK 400:2010 (i fjor?) om at I2 <= IZ (eller mulig jeg husker feil); Uansett var det før slik at I2 <= 1,45* IZ, men her er det altså en endring... Litt viktig å huske når man skal "trekke opp en relativt mye større kurs"...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Rossifan46

Fra NEK 400:2010

Elektriske installasjoner i bolig 823.433.1 Koordinering mellom ledere og vern.
Bryterkarakteristikken til vern som skal beskytte en leder opp til og med 4 mm2 skal tilfredsstille følgende krav:

Ib ≤ In

I2 ≤ Iz

Der I2 er 1,45*merkestrømmen (In) til vernet og Iz er lederevnen til forlegningen.

Skal ha eksamen i Elektriske Installasjoner og Forskrifter dette semesteret, så det blir mye terping på den nye bolignormen om dagen :-)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

jkirkebo

Sitat fra: rossifan46 på lørdag 19. november 2011, klokken 09:33
Fra NEK 400:2010

Elektriske installasjoner i bolig 823.433.1 Koordinering mellom ledere og vern.
Bryterkarakteristikken til vern som skal beskytte en leder opp til og med 4 mm2 skal tilfredsstille følgende krav:

Ib ≤ In
I2 ≤ Iz

Der I2 er 1,45*merkestrømmen (In) til vernet og Iz er lederevnen til forlegningen.

Skal ha eksamen i Elektriske Installasjoner og Forskrifter dette semesteret, så det blir mye terping på den nye bolignormen om dagen :-)

Jeg tror nok dette går litt over hodet på de fleste, og at du må skrive mer forklarende om du vil at de fleste skal forstå dette.

Selv la jeg opp en kabel på 3x6mm2 til utvendig EVSE og sikret denne med 3x25A kombivern for å fremtidssikre litt. Elektrikeren hadde ingen anmerkninger på dette.

Og for at ingen skal misforstå som vanlig: "Selv la jeg opp..." betyr at jeg boret hull og trakk/festet PFSP-kabel (drittjobb som tar lang tid) samt skrudde opp EVSE, elektrikeren inspiserte montering/trekking av kabel og koblet til i begge ender.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2011, klokken 10:48
Sitat fra: rossifan46 på lørdag 19. november 2011, klokken 09:33
Fra NEK 400:2010

Elektriske installasjoner i bolig 823.433.1 Koordinering mellom ledere og vern.
Bryterkarakteristikken til vern som skal beskytte en leder opp til og med 4 mm2 skal tilfredsstille følgende krav:

Ib ≤ In
I2 ≤ Iz

Der I2 er 1,45*merkestrømmen (In) til vernet og Iz er lederevnen til forlegningen.

Skal ha eksamen i Elektriske Installasjoner og Forskrifter dette semesteret, så det blir mye terping på den nye bolignormen om dagen :-)

Jeg tror nok dette går litt over hodet på de fleste, og at du må skrive mer forklarende om du vil at de fleste skal forstå dette.

Selv la jeg opp en kabel på 3x6mm2 til utvendig EVSE og sikret denne med 3x25A kombivern for å fremtidssikre litt. Elektrikeren hadde ingen anmerkninger på dette.

Og for at ingen skal misforstå som vanlig: "Selv la jeg opp..." betyr at jeg boret hull og trakk/festet PFSP-kabel (drittjobb som tar lang tid) samt skrudde opp EVSE, elektrikeren inspiserte montering/trekking av kabel og koblet til i begge ender.

Kanskje en burde forstå såpass, i allefall settet seg inn i det før en gjør noe selv. Får en en elektrikker til å godkjenne det en gjør har han foretatt denne vurderingen, og sett at Ib er ok.

Jeg går også ut fra at elektrikkeren din har gitt den en samsvarserklæring på dette som du kan legg inn i husets loggbok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 19. november 2011, klokken 11:33
Kanskje en burde forstå såpass, i allefall settet seg inn i det før en gjør noe selv. Får en en elektrikker til å godkjenne det en gjør har han foretatt denne vurderingen, og sett at Ib er ok.

Jeg spør om jeg kan legge sånn og sånn kabel på forhånd, han sier det er ok. Han leverer også sikringen. Skjønner ikke helt hva mer jeg bør gjøre ? Skal på død og liv elektrikeren kjøpe og trekke kabelen også, noe som utgjorde over 90% av jobben og hadde mangedoblet prisen ?

Jeg måtte ta ned en masse isolasjon og bore lange hull i betong for å få trekt den, ikke noe jeg har lyst til å sette bort. Da hadde jeg heller skrudd fast medfølgende 10A-kabel og plugget den i utestikket. Kan ikke se at det hadde vært en bedre eller sikrere løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. november 2011, klokken 11:56

Jeg spør om jeg kan legge sånn og sånn kabel på forhånd, han sier det er ok. Han leverer også sikringen. Skjønner ikke helt hva mer jeg bør gjøre ? Skal på død og liv elektrikeren kjøpe og trekke kabelen også, noe som utgjorde over 90% av jobben og hadde mangedoblet prisen ?

Jeg synes vel personlig at det er ok. Det er jo avhengig av hva en avtaler. Jeg tror det fleste installatører i allefall godtar at en graver en grøft og legger ned kabel dekker til etter anvisning og at elektrikker. Så lenge de selv kan gjøre tilkoblingen i begge ender og evt. endringer som skal gjøres i sikkringskapet. Det er i alle fall en avtale mellom deg og den ansvarlige. Nå skal vell allt slik også følges opp av en samsvarserklæring en skal oppbevare. Systemet med offentlig kontroll er jo nesten avviklet, men noen påtar seg å gå gjennom anlegget og gi attest mot betaling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Jeg er bare litt opptatt av at folk ikke "bare legger opp en kurs" uten å ha den minste forståelse av betydningen av forlegningsmetode, tverrsnitt/strømføringsevne og den haugen av vern som finnes etter hvert. Selvsagt bør det være greit å "hjelpe" elektrikeren, men det er likevel elektrikeren som er personlig ansvarlig for jobben i etterkant. Mitt tips er derfor å sjekke med han før man setter i gang med kabling.

Det er f.eks. ikke greit å "sikre" opp en kurs til 25A dersom "enden" slutter i en 16A schuko. Dersom den slutter i en fast installasjon (EVSE), er det jo en annen sak, men jeg ville likevel valgt så "liten" sikring som mulig. Legg gjerne opp 10mm2 for min del. Det betyr bare at installasjonen blir mye dyrere enn nødvendig.

Faren med 25A på en 16A kontakt er selvsagt at "noen" plutselig finner på å plugge i en dobler for å kunne sette på motorvarmer på fossilbilen parallelt med lading av el-bilen. Det går selvsagt greit, helt til kontakten smelter/brenner opp pga. overbelastning.

NB: Jeg er ikke elektriker. ;)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

RogerB

En ting er i allefall sikkert, det som er foreslått bygd på denne tråden er av høyere sikkerhet en klumpen som følger med bilen, og til de som har sendt sin klump til EVSE upgrade så har du endret karakteristikk i forhold til hva Nissan satte som utgangspunkt, bruker du Imev eller annen ladeklump blir også det samme, brenner huset eller skader den bilen så har du like lite klagerett som om du hadde bygget det sjøl. Det samme gjelder for alle de andre enhetene som ikke er typegodkjent for Norge godkjent av Nissan og har er CE merke.

Jeg tror det er viktig at alle sjønner det.
Vil du være sikker så spør Nissan om hva som gjelder.

Det jeg er ganske sikker på er at den interne sikkerheten på Leafen sin lader gjør det nesten umulig å skade laderen, så lenge fase (230V) og signal er på riktig plass i pluggen.

Om en bygger med selektivitet (større værn i sikringskapet i forhold til den som er ute i garasjen) og bruker jordfeil værn så vil du maks få 30mA jordfeil, fast montert i forhold til klumpen som følger med er også selvfølgelig my bedre for sikkerheten, det er jo en av grunnene til det info skrivet.
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

jkirkebo

Sitat fra: Blip på lørdag 19. november 2011, klokken 14:32
Det er f.eks. ikke greit å "sikre" opp en kurs til 25A dersom "enden" slutter i en 16A schuko. Dersom den slutter i en fast installasjon (EVSE), er det jo en annen sak, men jeg ville likevel valgt så "liten" sikring som mulig. Legg gjerne opp 10mm2 for min del. Det betyr bare at installasjonen blir mye dyrere enn nødvendig.

Selvfølgelig må evt. kontakter tåle riktig strømstyrke. Vil man terminere 25A i en kontakt ute så må man handle en blå 32A CEE-kontakt.

Kabel er billig i forhold til jobben, jeg ga kun 40,- pr. meter for PFSP 3x6mm2+J. Kjøpte 13 meter så om jeg hadde gått for billigvarianten til halve prisen hadde jeg spart hele 260 kroner...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#43
Sitat fra: RogerB på lørdag 19. november 2011, klokken 14:48
En ting er i allefall sikkert, det som er foreslått bygd på denne tråden er av høyere sikkerhet en klumpen som følger med bilen, og til de som har sendt sin klump til EVSE upgrade så har du endret karakteristikk i forhold til hva Nissan satte som utgangspunkt, bruker du Imev eller annen ladeklump blir også det samme, brenner huset eller skader den bilen så har du like lite klagerett som om du hadde bygget det sjøl.

Jeg tror ikke nødvendigvis at forsikringsselskapet deler den oppfattningen. Kjøper du et ladepunkt for fast installasjon som er i henhold til standard og CE merket, får det montert av installatør, betyr nok ikke Nissan noe i den forbindelsen. Har du først installert et slik ladepunkt kan du gjerne bytte til et annet bilmerke.

Forøvrig de som eventuelt bygger noe som er foreslått i denne tråen bør ha kunnskaper langt utover de en kan leses seg til her, slik at en kan fylle ut de mangler som ligger i disse beskrivelser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RogerB

He he nei Griffel, det hjelper ikke hvor mye man leser om man ikke har elektrikker gruppe L sertifikat og en installatør til å godkjenne installasjonen, jeg ble spurt om det går å bygge EVSE selv og om jeg ikke kunne starte en tråd for det.
Og JA det går å bygge en selv.

Les første post Griffel  :D
Perle Hvit Leaf levert 05.12.2011
29000km 11.10.2012
53000kr besparelse 11.10.2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA