Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf som Taxi

Startet av BE, lørdag 03. desember 2011, klokken 11:14

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Problemet med hurtiglading slik jeg forstår det, er at det er en stor belastning på batteriene -særlig med hensyn til varme.
Når Nissan fraråder mer enn en hurtiglading per dag er det nok for å redusere unødvendig slitasje på batteriene.
(Og dermed øke levetiden, til både kundens og Nissans fordel)

Det er egentlig to problemstillinger med hyppig hurtiglading:

1) Tåler batteriene det?
Det er en innlysende forskjell på å hurtiglade en Leaf når det er 40 grader (f.eks California) og når det er 15 grader (Norge).
Det er sikkert andre variable som teller inn (f.eks SOC ved ladestart).

2) Kan Nissan bruke det mot deg ved en ev. reklamasjon
Nissan leser ut batteriinformasjon både under kjøring og på service. Det er ikke utenkelig at de ved en garanti/reklamasjonssak vurderer både bruk -og lademønster.

I følge http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=7497 får eiere i USA en "Battery Information Sheet" ved service, og der står "Advice for your usage":

1. Frequent use of quick charging
2. Frequent charging when battery state of charge is already high
3. Too much electric consumption while driving, and
4. Long term parking with high state of charge.

Hvis man scorer dårlige på disse punktene gang etter gang, tror jeg det vil bli brukt mot en ved en garanti/reklamasjonssak.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Arnie

#16
Sitat...temperaturen på batteriet må være optimal for å få til maks lading

Batteritemperaturen har utvilsomt påvirkning på ladehastigheten, men det er nå en gang slik at i Norge er det kaldt store deler av året. Derfor må vi nok dessverre regne med at hurtiglading ikke er så hurtig i vinterhalvåret.

Sitat...selv 6 hurtigladinger pr. dag ikke er skadelig

Det er godt mulig at det over tid vil vise seg at batteriene tåler hurtiglading bedre enn antatt. Men uansett så er Nissan veldig striks på hvordan Leafen forsynes med strøm, ref diskusjonen om infoskrivet. Og som Parsli skriver vil jo ladehistorikken kunne leses av leverandøren. Hvis en eventuell diskusjon om batterigaranti skulle oppstå, vil det være greit å ha sitt på det tørre mht ladehistorikk.

Forøvrig skal det bli interessant å høre hva andre taxifolk med mer erfaring enn undertegnede finner ut når det gjelder Leaf som taxi.

Jeg håper jo selvfølgelig at det blir mange elbiler i norsk taxinæring etterhvert. Og en erfaring vi har gjort etter tre år med Think-taxi, er at ladeprobematikken til en viss grad kan overkommes når man lærer seg å finne balansen mellom lading og etterspørsel fra publikum (store variasjoner over døgn/uke).

Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Radiobil1


elektrolux

Genialt å bruke den som skolebil. En skolebil freser jo stort sett rundt i byen og spyr ut gasser, så dette er helt riktig bruk.

Forstår ikke problemet med Automatgir/manuel gir?  Biler en kan kjøre på bilsertifikat har da større forskjeller enn dette, uten at en trenger egen trening/oppkjøring på det. Tenk Audi Q7 mot VW Polo mot Revolt SAM mot Piaggio 400 MC som alle kan kjøres med samme sertifikat. Det er større forskjeller der enn mellom en automatgirt og manuell girt Golf som strengt tatt ikke kan kjøres om en har begrensning til automatgirte biler.

Bilfører burde selv få lov å vurdere om han kan klutch. De fleste moderende biler har uansett ikke klutch lenger, så om en tar lappen med forbehold om kun automat burde ikke dette være det store problemet?

Hva skjer egentlig om en kjører en manuel girt bil med sertifikat som kun gjelder automatgirte biler? Dersom en blir stoppet og helt klart viser at en mestrer kluchen spørs det om en får problemer.

Tidligere stod det i førerkortet om en måtte bruke briller eller ikke. Jeg måtte bruke briller, men hadde aldri problemer når jeg ble stoppet uten brillene. Bare jeg kunne se ( med linser ) var det greit, og nå er hele punktet fjernet fra førerkortet. Det samme burde skjedd med Automatgir punktet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. februar 2012, klokken 11:02
Tidligere stod det i førerkortet om en måtte bruke briller eller ikke. Jeg måtte bruke briller, men hadde aldri problemer når jeg ble stoppet uten brillene. Bare jeg kunne se ( med linser ) var det greit, og nå er hele punktet fjernet fra førerkortet. Det samme burde skjedd med Automatgir punktet.

Det stemmer nok ikke helt, elektrolux. Feltet for briller finnes nå i kolonne 12 (tilleggsopplysninger) på baksida av førerkortet. Bruker du for eksempel briller, vil kode 01 være ført opp der. Kilde: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Nasjonale+forerkortkoder

Der er mange koder for begrensninger på båre fører og fartøy. Noen internasjonale, noen gjelder kun for Norge.

Oversikt over alle kodene her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20040119-0298.html#map018
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rasmus.B

Hei cra.

Litt off topic, men sitter her med en kar fra Sykkylven, og lurer på om du bor opp i "grautåsen"
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

cra

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 02. februar 2012, klokken 15:44
Litt off topic, men sitter her med en kar fra Sykkylven, og lurer på om du bor opp i "grautåsen"

Nei, men jeg kjenner en med ny-think som bor der. Jeg bor 5km lenger inne i fjorden, nesten i Straumgjerde.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: cra på torsdag 02. februar 2012, klokken 12:44
Feltet for briller finnes nå i kolonne 12 (tilleggsopplysninger) på baksida av førerkortet. Bruker du for eksempel briller, vil kode 01 være ført opp der.

Det har du jaggu rett i. Ser at jeg også har rett til å kjøre ubegrenset traktor med eller uten henger. Kjekt å vite.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynet

Her er enda STØRRE avsporing Arnie, har funnet ny drosje til deg  ;D
http://bil.adressa.no/bil/Sjekk-denne-taxien-15119.html

Skulle bare vært elektrisk, det er jo rikelig plass til batteri  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Arnie

Dette innlegget skrev jeg egentlig i en annen tråd,
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4510.30.html
men det hører mer hjemme her:

Dette er en lang historie, og jeg kan ikke dra alt her. Men noen hovedpunkt:

Utrolig nok er vår konklusjon at vi foretrekker Thinken i drosjesammenheng fremfor Leaf.

Thinken har to minus: Den har plass til bare en passasjer, og den kan ikke hurtiglades.

En passasjer ville ikke vært noe stort handicap hvis bestillingssystemet var tilpasset det faktum. Godt over halvparten av drosjeturene er med en passasjer. Dessverre er det lite trolig at drosjenæringen i overskuelig fremtid tar i bruk bestillingssystem som ivaretar dette. Det er en konservativ næring som har et stort potensial for forbedring mht moderne IT-teknologi. Eksempel: Det nye taxameteret vi fikk i 2011 har et brukergrensesnitt som daterer seg til tidlig åttitall...

Det at Thinken ikke kan hurtiglades er ikke så stort problem som man skulle tro. Drosjedøgnet har svært markerte belastningstopper, og når man lærer seg å synkronisere ladingen med pågangen fra publikum, går det forholdsvis greit å leve med det handicappet.

De mest lukrative periodene i drosjeuka er fredag og lørdag natt mellom klokka 00:30 og 04:30. Den lille Think-tassen går hele denne perioden uten lading når vi starter med den fulladet (litt avhengig av type turer). Leafen tålte ikke mer enn 4-6 turer før den måtte lades, og hurtigladingen var en stor skuffelse med de temperaturer vi har hatt i Trøndelag. Nesten ubrukbart vil jeg si.

På nettene er det en stor fordel å være enpersonstaxi: Du sitter skulder til skulder med passasjeren og det blir det lite bråk av. Du ser også om du må stoppe så din sidemann får spy... Og det er aldri noen diskusjon om hvem som skal betale, oppdeling av regning osv. Det går raskt unna: Hent passasjer, kjør denne hjem, hent ny kunde fra køen...

Leaf er en fin bil, men den er for tung i forhold til batterikapasitet (og så har den ikke SOC-meter). Elbiler skal være lettbygde.

Oppvarming vinters tid stjeler batterikapasitet når man baserer seg på å ta dette fra kjørestrømmen. Den lille koppen du sitter i på en Think trenger trenger lite strøm til oppvarming - Leaf krever mye mer.

Zebra har to store fordeler framfor lithium i drosjesammenheng (og ellers).

Enkel ladeprosedyre: Du trenger ikke tenke på lading i det hele tatt, annet enn å se om du har nok strøm til et forestående oppdrag. Du skal alltid plugge bilen inn når du står i ro for litt lengre tid. Jeg ser at flere Leaf-eiere driver lading opp til 80 prosent for å spare batteri - det synes jeg er et handicap. Og hvis du skal hurtiglade så ofte som drosjebruk krever, tror jeg nok at Nissan vil sette spørsmål ved batterigarantien.

Med et batteri som holder 300 grader C til enhver tid blir ytelsen helt uavhengig av temperaturen, og det er en stor fordel i et land som Norge. Lithium er alt for temperaturømfintlig etter min mening, i hvert fall slik batteriet er implementert i dagens elbiler.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Radiobil1

Nissan Norge burde låne bort noen biler gratis. Med ordre om å bruke dem som de trenger, evt misbruke med flere hurtigladinger om dagen. Det må jo den beste testbed man kan få!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA