Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diagnostiseringsmodus går ikke bort

Startet av Bra97, søndag 19. desember 2021, klokken 18:51

« forrige - neste »

Bra97

For ett år sida tok 12V batteriet kvelden, valgte da å kjøpe nytt. Siden den gang har bilen vært stuck i såkalt diagnostiseringsmodus, det vil si airbag-lys på i 3 sek, så av i 2. Har prøvd diverse for å fikse dette, blant annet frakoblet 12V i noen timer, sjekket sikringer, og slettet noen feilmeldinger på leafspy. Det har ikke plaget meg noe spesielt og bilen har kjørt helt fint, men nå skal den på EU-kontroll og jeg er bekymra for å få en feil på dette.
Er det noen som har erfaring med dette?
Bør jeg levere den inn, hvem er ekspert på leaf i Follo/Oslo området?


kaiat

Er det sånn at det går på og av? Hvilken årsmodell har du?

Bra97

Nei, den er konstant på. Det er snakk om en 2014 mod.

kaiat

Det er en prosedyre for å skifte 12V-batteriet i følge servicemanualen ser jeg. Slå på bilen og slå den deretter av. Lukk alle dører og vent minst 5 minutter. Da har du en time på deg til å bytte batteriet. Gjøres ikke dette riktig, kan det visstnok oppstå diverse feilkoder. Grunnen til at dette må gjøres slik, er å unngå at bilen prøver å lade 12V-batteriet (som den vil gjøre nå og da når den står i ro) mens du skifter det ut.

Jeg vet ikke om du gjorde dette når du byttet?

Bra97

Takk for rådet, men dette ble gjort ja. DTC feil kunne jeg uansett sletta med Leafspy.
Blir ikke helt klok på denne bilen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA