Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og disiplin

Startet av Amatøren, lørdag 12. januar 2019, klokken 20:36

« forrige - neste »

Amatøren

Hva er det med Teslafolk?

Ulykke på E6 ved Rygge i dag og for en gangs skyld kjørte bilene ut til siden slik tyskere er gode til før(!) utrykningskjøretøyene kom med blålys.

Når vi hadde stått lenge og ventet etter at både diverse utrykningskjøretøy og en bergingsbil hadde kjørt innover til ulykkessteder så kom det for Teslaer "brøytende" innover forbi alle andre som ventet på at veien skulle åpne.

Det er så jeg blir flau over å kjøre elbil...........


Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Hvis det er noen trøst synes Tesla-eiere dette er pinlig.
Forutsatt at det ikke var noe nødstilfelle som gjorde at de kjørte slik.

For øvrig ser jeg rar og stygg kjøring av eiere av mange forskjellige biler uten at jeg vil generalisere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sfinxern

Så du tror at det er bilen som gjør at disse folka kjører slik, eller tror du det faktisk kan være menneskene som kjører disse bilene som gjør det?

De hadde kjørt slik uansett hva slags bil de hadde hatt...

Og ja, folk er idioter. Spesielt nordmenn, tror de er alene i verden og tar ikke hensyn til andre enn seg selv.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Jon65

Selvfølgelig er det personen som kjører bilen, men det er vel ofte slik at ulike personligheter tiltrekkes av ulike bilmerker.
http://e24.no/bil/audisjaafoerer-mest-ego/20249570

Øyvind.h

En del Audi-eiere migrerer naturlig til Tesla. Kanskje det er Audi-folk som ødelegger for Tesla?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Amatøren på lørdag 12. januar 2019, klokken 20:36
Når vi hadde stått lenge og ventet etter at både diverse utrykningskjøretøy og en bergingsbil hadde kjørt innover til ulykkessteder så kom det for Teslaer "brøytende" innover forbi alle andre som ventet på at veien skulle åpne.

Hmm... Begynner å forstå hvor vanskelig det vil være å få enkelte til å vise disiplin i ladekøen på superchargere uten at de finner frem balltreet ja :/

Heldigvis er nok dette ett mindretall. Forhåpentligvis ;)
Model S 85D


z4rd

#7
Er det ikke naturlig at de bakerste bilene i køen følger først? Da det åpner seg opp etter at utrykningskjøretøy har kjørt... og tilfeldigvis filmet du to stk Tesla. Som om det er et uvanlig syn i trafikken..

Min erfaring fra lignende situasjoner er at det er veldig dynamisk, så lenge det ikke er fysisk dirigering. Når utrykningskjøretøy har kommet forbi og det er et kjørefelt som er åpent, så vil trafikken bare følge på automatisk.

Når det er sagt, så er en drittsekk en drittsekk. Slike diskusjoner som tar utgangspunkt i at et bilmerke gjør folk til drittsekker er ganske meningsløse.

I området jeg bor i Oslo så er det et kollektivfelt som elbilister normalt ikke benytter, da bussen primært trenger den, og det er en bussholdeplass i det aktuelle feltet. Selv kjører jeg aldri der og følger den vanlige trafikken i feltet ved siden av. Det har jeg merket meg andre Tesla-eiere også gjør, men de som derimot kaster seg ut i det feltet og lager litt krøll innimellom er stort sett Leaf, i3 og e-Golf.
Hva betyr nå det? :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TeslaModelX

Dersom du tror bilmerket sier noe om personligheten til folk, tørr jeg ikke tenke på hvordan du er med tanke på at du har reservert enn Audi.
Alle bilmerker har dessverre klovner innad i "gruppen". Man tar ikke akkurat noen personlighets-test som man må bestå før man bestiller.

creal

Denne teorien har jeg tro på.  ;D

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. januar 2019, klokken 22:05
En del Audi-eiere migrerer naturlig til Tesla. Kanskje det er Audi-folk som ødelegger for Tesla?

turfsurf

Det jeg legger merke til er at de som har noe i mot ett aller annet bilmerke bruker hendelser som dette til å «bevise» at de har rett.

Det er vel en form for confirmation bias. Litt som at alle Toyota sjåfører ligger først i køen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

#11
Enkelte bilmerker appellerer mer til enkelte personligheter. Det er større sjanse for å møte på en drittsekk i BMW, Mercedes, Audi, Porsche eller Tesla enn i en Suzuki feks.

Men det fleste er jo normale, greie folk uavhengig av bilmerke. Gjennomsnittet av Tesla sjåfører synes jeg kjører forsiktig, men har likevel opplevd to nestenkollisjoner med Tesla. Dette fordi det er en bil med store fartsressurser som gjør at noen kjører fordi der det er galskap.

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på søndag 13. januar 2019, klokken 14:28
Enkelte bilmerker appellerer mer til enkelte personligheter. Det er større sjanse for å møte på en drittsekk i BMW, Mercedes, Audi, Porsche eller Tesla enn i en Suzuki feks.
Det kommer veldig an på hva man legger i ordet drittsekk. At det er en viss type personer som tiltrekkes til premiumbiler med litt fartsressurser kan vi vel enes om. At de automatisk er drittsekker er en større kortslutning. For meg er de som ikke bryr seg om andre i trafikken drittsekker, dvs de som ikke bryr seg om trafikken, men bare setter seg i bilen for å komme fra a-b en sjelden gang, og som ikke bryr seg om at de ligger først i køen, og kjører i 70 om fartsgrensen er 50 eller 90. Kan ikke si at det er overrepresentasjon av disse blant bilentusiastene som kjører premiummerker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wibla

Det er flott å generalisere basert på hva slags bil folk kjører. Skal vi først gå inn på den, så vil jeg gjerne generalisere litt over Leafer og e-Golfer som ligger i 85-90 i 110-sona på motorveien fordi de har akutt rekkeviddeangst. Stakkars jævler  ;D

Jeg gikk fra en 2015 Mazda3 til en ny S75D - og kjører nok litt penere nå enn før, mye på grunn av autopilot.

Ellers enig med bmw2002. De som bare kjører uten å ofre en tanke på hvordan kjøringen deres påvirker trafikken rundt seg er nok de som i sum skaper flest farlige situasjoner, selv om den farlige situasjonen oppstår som følge av andres reaksjon på deres kjøring.

Har mange eksempler fra over 100000 km med pendling fra Siljan til Drammen, nok til å fylle noen tettskrevne sider, men av hensyn til blodtrykket lar jeg vær.
2018 Tesla Model S 75D

bmw2002

Det var kanskje feil av meg å kalle folk drittsekker. Jeg tenkte først og fremst på egoister og folk som setter andres liv i fare. Kjører man over fartsgrensa utenfor tettbygd strøk synes jeg det er greit så lenge man holder seg innenfor rimelighetens grenser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA