Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Niro på Finn.no

Startet av Zuexi, lørdag 12. januar 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

OleBrummen


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179691932

En forhandler med flere 2020 modeller. Bestilt? Resalg? Parallellimport? Tar vel 20-30 000 mer enn bestilling KIA, men de selger jo ikke for tiden 🙂

2019 burde begynne å droppe i pris nå?

geear

Tror 2019 vil ligge relativt stabilt i pris. App og større naviskjerm er helt ubetydelig for veldig mange, tilgangen på biler er lav og konkurransen er dårlig. For eksempel ID3 endte med dårlige specs og høy pris, og gjorde at e-Niro kom styrket ut.

OleBrummen


Trodde appen var ekstremt nyttig for f. eks forvarmet bil, og at mange irriterte seg over at de ikke hadde den.

_OE_

Er vel ganske nyttig å få SOC når en lader til avlesning i stua...men klart den 2019 modellen er overpriset pga lav tilførsel av biler

#FTS#


Chivas

Jepp, med leveringsproblemer, kraftig økning i pris osv har jeg hoppet av e-niro og gått for en Passat GTE ventebil istedet. Satser på at utvalget av andre biler tar seg opp om ett år eller to :)

geear

Sitat fra: OleBrummen på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:51

Trodde appen var ekstremt nyttig for f. eks forvarmet bil, og at mange irriterte seg over at de ikke hadde den.
Jeg tror flere tror de trenger det enn det er folk som irriterer seg over å være uten. Ioniq, Soul og hauger av andre elbiler fungerer fint uten. Appen på e-Golfen var så elendig at jeg gadd ikke betale for tjenesten etter at gratisperioden utløp. Tragikomisk nok så opplever en del e-Tron eiere at det er akkurat like dårlig der. Åresvis etterpå.

I tillegg står Niroen vår inne, og vi har vel hatt tre-fire dager med noe i nærheten av frost denne vinteren som har vært. Hadde ikke hatt behov for vinterhjul for å si det slik. Dessuten kan den settes opp med schedulert forvarming, så de fleste lever nok godt uten app.

Sitat fra: _OE_ på lørdag 23. mai 2020, klokken 12:42
Er vel ganske nyttig å få SOC når en lader til avlesning i stua...men klart den 2019 modellen er overpriset pga lav tilførsel av biler

#FTS#
Når har du behov for å følge med på SoC fra stua, egentlig? Lader ikke de fleste når de sover?

Jeg bruker app til å sjekke ladestatus når jeg hurtiglader og velger å gå bort fra bilen, men hjemme har det svært liten nytte. Med kortrekkevidde elbil (e-Golf) kom vi ofte opp i at vi måtte lade rundt middagstider for å ha rekkevidde til en tur på kvelden, så da hadde det vært greit å følge med på ladestatus, men det er ikke et tema på Model X-en eller e-Niroen på grunn av lang rekkevidde.

Men for all del, ikke misforstå, jeg bruker appen på Teslaen hele tiden, og hadde glatt betalt noen tusenlapper ekstra for å ha den kontra ikke ha, men madammen hadde vel ca et år uten å bruke appen, fordi hun hadde blitt logget ut og glemt passordet, og da var altså appen så lite viktig for henne at hun ikke gadd bruke et minutt på å resette passordet. Det finnes folk for både det ene og andre der ute.

Daniel_0007

Vil nok si det viktigste med app er jo forvarming på vinteren, deilig å slippe å skrape vinduer.
Model 3 2019 LR Rwd

Olemann


Behov for app er selvsagt subjektivt, har hatt 3 elbiler med app og 5 uten app de siste 9 årene.
Har nå eNiro uten og det fungerer utmerket. Andre ting betyr så mye mer, Ampera_e hadde app, kjekt det, men når setene var helt elendige for meg så hjalp det lite. 
Står bilen ute hele vinteren og man skal ut tidlig for å skrape is, så er app kjekt, for å følge ladestatus er det unødvendig, med mindre man har sikringer som går og man må følge med hele tiden.

Etter noen år med elbil lærer man seg ladefart og behov, for eNiro er hver strek ca 3.5 kWt, på en 16A kurs som de fleste har lader den altså  knapt 1 strek pr time og straks jeg plugger inn så forteller hjernen meg hvor mange timer det er til 80%, 100% osv.
Husker for 10 år siden jeg stresset med vurdering av å grave ned 32 A kabel gjennom hagen, ladebokser etc.  10 år senere har jeg kun 2 ganger hatt behov for mer enn 16A hjemmelading... 

Men, dette handlet jo om FINN, og markedet er alltid slikt at nye ting selger, så ansiktsløftet bil vil nok ha en bedre pris en periode, når begge typene er blitt "gamle" så selges de som brukbiler flest - av dem som selger billigst, til de som ikke bryr seg så mye - eller ikke vil/kan kjøpe ny.   Da er størrelsen på skjermen mindre viktig enn om bilen er rustet, kollisjonsskadet eller er full av kjeks og hundelukt  ;D

Øyvind.h

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 24. mai 2020, klokken 18:55
Vil nok si det viktigste med app er jo forvarming på vinteren, deilig å slippe å skrape vinduer.
Ja det er ganske utenkelig å eie bil uten app dessverre. Varm og isfri bil hele vinteren, uansett hvor den står :D
Jeg merker jo hvor ofte jeg bruker den og til hva. Alt fra opplåsing når jeg ikke har nøkkelen i lomma, til sjekk av ladestatus, justere lademål, forvarme på vinteren, avkjøle på sommeren osv.

Men det vil alltid være en del bilbrukere som ikke bryr seg om at kupeen er kald på vinteren(kan jo bare skrape vinduene), ikke bryr seg om at kupeen er glovarm når de setter seg inn om sommeren (kan jo bare åpne vinduene noen minutter), ikke gidder sjekke ladestatus eller lademål (kan jo bare plugge i hver dag og lade til 100% fast). Osv osv.
Selv panelovnene til en tusenlapp er på nett for tiden. Bil er bil. Strengt talt trenger man bare 4 hjul, ratt og motor. Men vi lever i 2020.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleBrummen


App er jo kjekt å ha for en del. Ser ellers på Finn.no nå at det blir flere og flere 2020 modeller. 2019 modellene ligger der nå med samme pris eller høyere. Ser ikke for meg at noen blir solgt til den (over)prisen nå som det leveres 2020 fremover.

geear

Øyvind, jeg er/var egentlig samme sted, irriterte meg grønn over problemene med e-Golfen sin app, til jeg bare ikke betalte for det og sluttet å bruke det. Var ikke mye det var savnet. Bruker app på Teslaen hele tiden, men har blitt mer bevisst på hva jeg egentlig bruker den til, og om det faktisk er nyttig. Og ser vel at mye av trykkingen bare blir for å trykke. Kanskje 9 av 10 ganger den brukes. Og så vekker det bilen og drar strøm i tillegg. Ladestatus hjemme er omtrent meningsløst, ladestatus på hurtiglader får man som regel også fra ladeoperatøren sin app. Forvarming er for mange unyttig på grunn av garasje eller lite kulde. Dessuten blir elbilene også veldig raskt varme. E-Niroen har rattvarme og setevarme også, noe som gjør at den oppleves varm på sekunder. Ikke misforstå, ville ikke vært uten Teslaen sin app, men det er veldig mye kjekt å ha-faktor.

jkirkebo

Sitat fra: gr på mandag 25. mai 2020, klokken 19:31
Øyvind, jeg er/var egentlig samme sted, irriterte meg grønn over problemene med e-Golfen sin app, til jeg bare ikke betalte for det og sluttet å bruke det. Var ikke mye det var savnet. Bruker app på Teslaen hele tiden, men har blitt mer bevisst på hva jeg egentlig bruker den til, og om det faktisk er nyttig. Og ser vel at mye av trykkingen bare blir for å trykke. Kanskje 9 av 10 ganger den brukes. Og så vekker det bilen og drar strøm i tillegg. Ladestatus hjemme er omtrent meningsløst, ladestatus på hurtiglader får man som regel også fra ladeoperatøren sin app. Forvarming er for mange unyttig på grunn av garasje eller lite kulde. Dessuten blir elbilene også veldig raskt varme. E-Niroen har rattvarme og setevarme også, noe som gjør at den oppleves varm på sekunder. Ikke misforstå, ville ikke vært uten Teslaen sin app, men det er veldig mye kjekt å ha-faktor.

Er det ladeoperatører som oppgir SOC i appen for hurtiglading? Jeg kan aldri huske å ha sett det, men så bruker jeg nesten bare Fortum også da. Mulig de ikke har det men andre har det.

Jeg bruker alltid Tesla-appen for å ha oversikt over SOC når jeg hurtiglader. Har den som regel liggende åpen på bordet mens jeg spiser. Greit å vite om det er tid til dessert eller ikke ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Alt er jo bare nice to have. Det er jo ikke noe problem å finne forklaringer på hvorfor en ikke trenger app. Jeg har dessverre ikke oppvarmet garasje hverken hjemme eller på hytta. Kona har heller ikke oppvarmet garasje på sin jobb.
Når vi drar på stranda får jeg ikke satt bilen i et kjølig p-hus.
På langtur "må" jeg ikke vite underveis at bilen lader og hvilken effekt den får.
Jeg trenger heller ikke å endre ladegrense i appen før langtur. Jeg klarer å gå til bilen for å endre det.

Men vi lever i 2020. Jeg forventer å løse alle nice-to-have behovene der jeg er, når jeg føler for det. Kunne klart meg uten app-styring av hytta også. Det er jo bare å fyre i peisen så blir det varmt i løpet av kort tid. Meeen....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Har man fast, privat ladeplass, så er det sjeldent det er behov for å styre med app, foruten de gangene man er et sted der bilen ikke er koblet til.

Selv bor jeg et sted der jeg deler 4 ladepunkter (2x3,6 og 2, 7,4 kW), og betaler per sesjon. Å stå plugget i til vanlig er rett og slett ikke mulig. Og for stadig flere i byene, som man ønsker skal gå over til elbil, så er jeg "priviligert".

Jeg har Kona -19 modell uten app. Ja, jeg klarer meg uten, men flere av funksjonene er veldig ønsket. Har vel enda ikke vært ute for en app som forteller med SoC, ladeeffekt per nå, eller "gjenstående" ladetid til 80%og 100%.

Absolutt ting jeg skulle ønske å kunne vite mens bilen lader. Om ikke annet for å se om jeg burde gå ut til bilen og fortsette turen eller flytte bilen, eller om jeg kan holde på litt til med det jeg driver på med mens bilen lader. Å gå ut en tur for å måtte lese ladestatus på "pumpa" føles så bakvendt ut.

Men, jeg klarer det alltids. Jeg hadde bare så inderlig ønsket å slippe det. Men hadde heller vurdert å betale for å få enheten ettermontert, enn å bytte bil. Jeg kjenner "nmin bil" som foreløpig er uten mange av de lytene jeg leser at andre opplever, uten å måtte betale nye 40 000,- (?) tusen for å få en bil som at på til har en dyr batterivæskebytte-service ved faste intervaller.

Klart app, 11 kW ombordlader, større skjerm og mulighet for krok som drar "fantastiske" 300 kg (hva f..n tenker dere med Hyundai/Kia) frister, men dette burde bilen fått da den kom, til den prisen som var. Bilen er ikke verdt det de skal ha for den nå, i mine øyne. Og E-Niro synes jeg var for dyr allerede fra starten.

Flotte biler forøvrig, men jeg synes de er priset vel høyt. Og ladehastigheten er egentlig for dårlig. 54 min på lynlader. Skulle støtte 100 kW, men stopper på 77-78 kW maks (selvopplevd 78 kW), og dette har den i et lite område. dette skulle den holdt til 80 %, og heller dempet hastigheten etter dette. IMHO.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Skjønner meg ikke på dere som snakker ned fordelene med app. Eller, jeg skjønner det egentlig hvis dere aldri har hatt en bil med fungerende app. Jeg så heller ikke fordelene med app før jeg fikk det selv.

Om vinteren starter jeg varmen fra app to ganger daglig. I disse dager som det er 20 grader og sol starter jeg kjøling fra app.

SOC og ladetid er ikke så viktig hjemme (men kjekt å ha, sammen med muligheten for å starte og stoppe lading samt endre lademål), men på langtur er det uunnværlig. Ikke bare kan jeg sjekke SOC og gjenværende tid, men appen sier jo også fra når bilen har ladet lenge nok til å kjøre til destinasjonen eller neste lader.

Jeg kan når som helst sjekke hvor bilen befinner seg, og slipper å ringe samboeren for å spørre når hun kommer hjem. Her om dagen låste hun nøkkelen inne i bilen sammen med hund og to små barn. Da var appen nok en gang nyttig for å låse opp bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA