Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Niro på Finn.no

Startet av Zuexi, lørdag 12. januar 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

Scrooge

Prisene vil helt klart gå ned, det at bilene ikke selges som varmt hvetebrød på finn nå i starten bør være en alarm for de som vurderer å ta ut biler for videresalg i tiden fremover. Tesla Model 3 MidRange kommer trolig for salg i mars, "nye" Model S og X med standard 92KWh-batteri kommer trolig senest i april (noe som vil redusere bruktbilpriser av Tesla S/X med ~100 000,- ganske umiddelbart), Leaf kommer nå med sin 62KWh-utgave, samt Kia Soul med 64KWh...

Veldig snart blir det endelig en sunn konkurranse også på elbilmarkedet, og da vil slik spekulasjon bli vanskeligere å tjene noe på.

trykkertor

e-Niro-prisene skal sikkert ned. Men vi må ikke glemme at den bilen er "noe for seg selv" i markedet, selv med Model 3 MR, Leaf 64kwh, osv...
Nye Soul snakker vi ikke om da den ikke engang er presentert og nok er en bil "langt" inn i fremtiden, og garantert kommer den med lang kø den også.

e-Niro har en litt høy sittestilling. Hatch back luke og med plass til hundebur. God garantiordning, rimelig kort servicekø.
Dermed tilbyr den noe Tesla, Kona Electric og Leaf ikke kan tilby. Så den har sine fortrinn selv om det kommer flere biler.
Så prisen skal sikkert ned. Men mange vil være villige til å betale 10-30.000,- for å få bilen pronto, i stedet for å stå 2 år i kø.
De siste dagene har vi lest tester hvor e-Niro blir kalt terningkast 6, vinterbilen, folkevinner osv....

lirekassa

Sitat fra: Scrooge på fredag 15. februar 2019, klokken 15:27
Prisene vil helt klart gå ned, det at bilene ikke selges som varmt hvetebrød på finn nå i starten bør være en alarm for de som vurderer å ta ut biler for videresalg i tiden fremover. Tesla Model 3 MidRange kommer trolig for salg i mars, "nye" Model S og X med standard 92KWh-batteri kommer trolig senest i april (noe som vil redusere bruktbilpriser av Tesla S/X med ~100 000,- ganske umiddelbart), Leaf kommer nå med sin 62KWh-utgave, samt Kia Soul med 64KWh...

Veldig snart blir det endelig en sunn konkurranse også på elbilmarkedet, og da vil slik spekulasjon bli vanskeligere å tjene noe på.

Spådommen din kommer veldig an på prisingen av de ulike utgavene. Setter f. eks. Tesla opp prisen på innstegsmodellene sine på S/X, så er det ingenting som tilsier at en brukt 75D ikke skal holde seg i verdi. Tvert imot, tror mange.

Jeg er selvfølgelig enig med deg i at det beste for markedet er at det kommer en sunn konkurranse mellom de ulike bilforhandlerne, som igjen vil komme oss forbrukere til gode.

Venter spent på den første 'folkebilen' for nordiske forhold, uten formidabelt rekkevidde-tap vinterstid, god plass i kupé og trunk/frunk, samt hengerfeste.


Scrooge

Sitat fra: lirekassa på fredag 15. februar 2019, klokken 15:42
Spådommen din kommer veldig an på prisingen av de ulike utgavene. Setter f. eks. Tesla opp prisen på innstegsmodellene sine på S/X, så er det ingenting som tilsier at en brukt 75D ikke skal holde seg i verdi. Tvert imot, tror mange.

Jeg er selvfølgelig enig med deg i at det beste for markedet er at det kommer en sunn konkurranse mellom de ulike bilforhandlerne, som igjen vil komme oss forbrukere til gode.

Venter spent på den første 'folkebilen' for nordiske forhold, uten formidabelt rekkevidde-tap vinterstid, god plass i kupé og trunk/frunk, samt hengerfeste.

Når det kommer til prisen på brukt 75D så må den ned, ettersom prisen på brukt 90D og 100D kommer til å stupe. (billigste 90D er 699k i dag, og den er fra 2016 og gått "langt", dyreste 90D koster 900k). Når ny Model X med 92D i praksis kommer for salg til omkring 800k, så må det gjøre noe med bruktmarkedet.


lirekassa

Sitat fra: Scrooge på fredag 15. februar 2019, klokken 15:53
Sitat fra: lirekassa på fredag 15. februar 2019, klokken 15:42
Spådommen din kommer veldig an på prisingen av de ulike utgavene. Setter f. eks. Tesla opp prisen på innstegsmodellene sine på S/X, så er det ingenting som tilsier at en brukt 75D ikke skal holde seg i verdi. Tvert imot, tror mange.

Jeg er selvfølgelig enig med deg i at det beste for markedet er at det kommer en sunn konkurranse mellom de ulike bilforhandlerne, som igjen vil komme oss forbrukere til gode.

Venter spent på den første 'folkebilen' for nordiske forhold, uten formidabelt rekkevidde-tap vinterstid, god plass i kupé og trunk/frunk, samt hengerfeste.

Når det kommer til prisen på brukt 75D så må den ned, ettersom prisen på brukt 90D og 100D kommer til å stupe. (billigste 90D er 699k i dag, og den er fra 2016 og gått "langt", dyreste 90D koster 900k). Når ny Model X med 92D i praksis kommer for salg til omkring 800k, så må det gjøre noe med bruktmarkedet.

Tror det også påvirkes av andre funksjoner, som AP 3 vs 2.5 osv., men enig i at det nødvendigvis vil påvirke bruktmarkedet. I og med at Tesla har såpass kort leveringstid også, så spørs det om ikke brukt Model 3 faller ganske fort i pris også. Har du lenke til når 92kwh Model S/X kommer, og pris? Har ikke sett nyheter rundt dette selv.

Når det gjelder påvirkning på andre modeller, så vil det helt sikkert ha noe å si, men akkurat nå bør vel flere få øynene opp for e-Niro enn det motsatte.

Scrooge

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg satte sammen oversikten som viser de nye prisene (Vanilla og Extended). På TMX er altså prisen opp kun 6,000 USD i forhold til 75D.  De nye "Vanilla" vil også ha noe bedre aks og ladehastighet, samt at de i praksis er 100KWh batterier slik at en altid kan lade til 100% uten å bekymre  seg for tap av kapasitet.

lirekassa

Snakker uansett om et stort prishopp fra Kona, e-Niro osv. Der er det i så fall Model 3 i første omgang som vil være med å påvirke, så får vi se hvor store voksesmerter serviceapparatet deres får, og hvor mange feil det er på de ulike bilene på litt sikt.


Bjoris

Selv om prisen på eNiro ble mye høyere enn vi forventet så er det jo ingen tilgjengelige biler i markedet som priser bedre, det nærmeste er jo Kona, men for mange er ikke den aktuell pga størrelsen.

Jeg kan derfor ikke se at det er stor risiko for at prisene på eNiro skal gå så lavt som til innkjøpspris. Da gir det ingen mening med køen, hvem vil vente i 2 år bare for å kunne hente ut bilen ny fra forhandler? Jeg tenker som nevnt her at det vil være ett stort marked for eNiro rundt 420... Dette vil ta ned køen betraktelig tenker jeg...

thomasski

Mange Kona ligger nå ute under nypris, dette kommer til å skje med Niro ila året - slik har det tross alt «alltid» vært i bilmarkedet.

gigafactory

Nå har ikke jeg stålkontroll på prisene på Kona, men ser at de billigste på finn.no er 39,2 kWh-versjoner.

trykkertor

Det er det jeg ikke skjønner.
Noen har i det siste hatt et enormt behov får å "snakke ned" prisene på Kona Electric, og si at e-Niro skal samme vei.
Samtidig viser disse personene som skriver dette at de har lite peiling. Det er snakk om importerte biler, med mindre batteri, mindre krefter, saktere hurtiglading mindre utstyr osv.
Altså biler som koster en gode del mindre enn Norske 335.000,- bilen.
Det INGEN Kona Electric som ligger under kostpris på finn.no. Har heller ikke vært det.

Men i det siste hører vi flere og flere skrive at nå er "eventyret over".
Hva er det de ønsker å oppnå?
Godte seg over flippere som fløy på trynet?
Stimulere folk i køen til å trekke seg så de får egen bil tidligere? (I så tilfelle, hvorfor ikke bare selv kjøpe en av disse "under nypris"-bilene, og få bil med en gang :) )

Det viser uansett at det er lett for enkelte å gå på trynet på finn.no hvis en tror den nye Kona Electric de kjøpte for 349.000,- med vinterdekk er billig. (Når det viser seg at den har ca 33% mindre batteri, mangler noe utstyr osv...)

Limodriver

Noen av importbilene har ikke varmepumpe og det ser ut som de kan ha halogenlys.

For mitt vedkommende ville jeg ikke eid en elbil uten varmepumpe og heller ikke med halogenlys. De som velger å kjøpe importbiler uten utstyr som mange verdsetter høyt bør tenke litt på hvordan det blir å selge bilen videre om noen år. Rabatten de bør ha i forhold til fullutstyrte norske biler bør være betydelig.

arthur

Sitat fra: thomasski på søndag 17. februar 2019, klokken 13:07
Mange Kona ligger nå ute under nypris, dette kommer til å skje med Niro ila året - slik har det tross alt «alltid» vært i bilmarkedet.

Jeg kan faktisk ikke se en eneste en så hva er det du ser som jeg ikke ser? Har fulgt med på det markedet nokså grundig siden første bilen kom og de selger fortsatt til rundt 400' fullt utstyrt mot en nybil-pris på 35/40.000 mindre enn det. Har selv hatt/solgt en Kona så er kjent med prisene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

lirekassa

Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 14:56
Noen av importbilene har ikke varmepumpe og det ser ut som de kan ha halogenlys.

For mitt vedkommende ville jeg ikke eid en elbil uten varmepumpe og heller ikke med halogenlys. De som velger å kjøpe importbiler uten utstyr som mange verdsetter høyt bør tenke litt på hvordan det blir å selge bilen videre om noen år. Rabatten de bør ha i forhold til fullutstyrte norske biler bør være betydelig.

Ser at minst én av importbilene er solgt fra forhandler til 449 000,- utropspris. Får håpe kjøperne gjøres kjent med forskjellene fra norsk modell til disse før de gjennomfører kjøpet.

trykkertor

Det er ikke sikkert engang forhandler som selger bilen selv er klar over forskjellene på "norsk" og "sideimportert" modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA