Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Realistisk rekkevidde på vinteren

Startet av Skavold, onsdag 05. desember 2018, klokken 13:25

« forrige - neste »

Skavold

Hei Twizy-folk. Mange av dere har hatt Twizy noen sesonger nå - hvordan opplever dere reell rekkevidde på vinteren? Klarer den 4-5 mil uten særlige problemer? Da tenker jeg landeveis-hastigheter mellom 40 og 65, og kanskje et minutt eller to i ~80.

Takk!

Stig W Haukedal

Hei! Vi hadde samme spørsmål som deg da vi har 54 km tur/retur arbeid. 80 % er 60 og 70 soner (mest 60, og resten 80. Vi fikk låne en Twizy hos forhandler i Bergen i går og leverte den tilbake i dag.
Konklusjon: Ved 4-6 grader og lett yr klarer den MAKS 45 km uten lading. dvs at det ikke lar seg gjøre å kjøre tur/retur arbeid for oss. Det er også viktig å ta med i vurderingen at denne bilen sto på sommerdekk (og rekkevidde går litt ned med vinterdekk) samt at bilen er helt ny. Så dersom det blir litt kortere rekkevidde fra år til år, vil ikke dette være mulig for oss uansett hvor pent vi prøver å kjøre. Og blir det snøføre øker friksjonen ytterligere. Twizyen skulle erstatte MC for vinterkjøring, så mangel på varmeapparat etc gjør ikke noe for oss.
Et annet moment er at bilen er dessverre på grensen treig - det er flere steder på vår rute det ikke lar seg gjøre å holde fartsgrensen (80 km). Og da blir det fort kø bak. Så selv om vi har veldig lyst, så kommer den dessverre til kort. Bokstavelig talt :-)

RazAquato

#2
Min erfaring er annerledes, 1år gammel twizy

Med kjøring stort sett på ringvei (60-80kmh) da klarer den ca 5-5,5mil på vinterføre (og da er jeg ikke forsiktig med akselerasjon).
Merker dog at rekkevidden går kraftig ned dersom det er mye sludd (slapseføre), men har Twizy Powerbox, så da skrur jeg over til eco-modus så hjelper dette. (med PowerBox øker man forøvrig dreiemomentet mye, så den akselererer mye bedre, samt at den kan kjøre opptil 115km/t)

NB. har fylt 0,3 bar mer luft enn anbefalt i vinterdekkene. dette gir enda hardere underlag (som om fjæringen ikke er dårlig fra før) men markant økning i rekkevidde.

Fossilbil

Kjørte 29km i dag på landevei, med 55-75 som hastighet.
Våt veibane, -1 grad i morges og + 3 grader på vei hjem.
Gjenstående batterikapasitt 55%

Kjører på vinterdekk(har vel strengt tatt kjørt på vinterdekk i 2 år nå..) Aldri sjekket lufttrykket, så kunne sikkert fått litt lenger rekkevidda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA