Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vind/dækstøj?

Startet av Palle22, søndag 13. juni 2021, klokken 20:37

« forrige - neste »

Palle22

Hej alle

Jeg har planer om en model 3 Long Range 2021. Det eneste jeg er nervøs for, er støj ved 80+ km/t og 120+ km/t.

Hvad er jeres erfaringer? Kan man leve med støjniveauet?

Eller skal man være klar på at installere yderligere støjdæmpning - og hvad har I da gjort?

Mvh

2021 Tesla model 3 LR 82kwh

paalsen

Støy er individuelt og det spørs hva man kommer fra av bil og forventer av bilen. Jeg syntes ikke TM3 støyer mye. Enkelte syntes det er uutholdelig. 120 på motorvei med 20'' er overhodet ikke noe problem. Syntes jeg. Jeg mener at du ikke bør bekymre deg for dette.

Otkristo

Sitat fra: Palle22 på søndag 13. juni 2021, klokken 20:37
Hej alle

Jeg har planer om en model 3 Long Range 2021. Det eneste jeg er nervøs for, er støj ved 80+ km/t og 120+ km/t.

Hvad er jeres erfaringer? Kan man leve med støjniveauet?

Eller skal man være klar på at installere yderligere støjdæmpning - og hvad har I da gjort?

Otkristo

Sitat fra: Palle22 på søndag 13. juni 2021, klokken 20:37
Hej alle

Jeg har planer om en model 3 Long Range 2021. Det eneste jeg er nervøs for, er støj ved 80+ km/t og 120+ km/t.

Hvad er jeres erfaringer? Kan man leve med støjniveauet?

Eller skal man være klar på at installere yderligere støjdæmpning - og hvad har I da gjort?

Mvh


Støy oppleves veldig subjektivt, selv om det kan måles.
Tenker det beste er at du tester dette selv med å låne en bil.

OlaM

Bestill deg en prøvekjøring. Jeg er sånn middels sensitiv for støy og syntes at det var til å leve med i 80, men hadde ikke mulighet til å prøve i høy fart. Demperkomforten er også verdt å teste, det er en stiv bil.
'21 3LR

SurSnasen

Støy er svært mye opp til egne preferanser.
Selv var jeg svært skuffet over støynivået i Model 3, og det ble en av grunnene til at jeg kvittet meg med den.  Det ble altfor markant. Altfor påtagende. Altfor høyt. Og altfor ukomfortabelt på langtur.

sjokomelk

<ironi>
Det er så mye støy i bilen så fort du passerer 30km/t at ørene dine begynner å blø. Skulle du finne på å kjøre så fort som 80km/t vil støynivået være over 250dB.
</ironi>
Som andre også sier - Er du så redd for dette, så må du bare prøvekjøre bilen og se selv. Opplevd støy i en bil er subjektivt. Måling med tall gir ikke nødvendigvis den samme opplevelsen for deg og meg, men viser til nivået.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

superclementz

Fikk min M3P i går. Er ikke veldig sensitiv i forhold til støy (stereoanlegg brukes alltid uansett). Min erfaring i forhold til en Audi A4 stasjonsvogn med sportsunderstell og lavprofildekk (begge biler med Continental SportContact 6 uten silent teknologi) er at støy ved 80 er ubetydelig (og ikke noe mer enn i Audien på underlaget jeg har kjørt på så langt). Godt merkbart støy i 120 (nivå hakket over Audien). Jeg opplever eller innbiller meg at det er bakre hjulbuer det kommer fra, men kan ha med utforming av kupeen og gjøre for alt jeg vet. Dekk med silent teknologi (i utgangspunktet noe som likner på en skumgummimadrass inne i dekket mot slitebanen bidrar til å redusere innvendig støy. Dette finnes i originaldekkene M3P kommer med eksempelvis fra Pirelli, men virker ikke være dekket det selges mest av på ettermarkedet når jeg gjorde prissøk (fikk mest treff på samme dekket uten denne teknologien). Alt i alt vil ikke støyen plage meg noe spesielt i forhold til før, men den er naturlig nok mer tydelig/synlig med fraværet av motorstøy.
M3P

tornaldo

Min erfaring fra TMS -17 vs TM3 -19, er at TM3 har BETYDELIG mer dekkstøy. Fått TM3 som lånebil, og hvis TMY har tilsvarende støynivå, må jeg revurdere det kjøpet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

HKS

Hentet nettopp en 2021 Model 3 LR, og må faktisk si at jeg er positivt overasket sammenlignet med den gamle bilen som var en 2016 Model S 90D facelift.
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA