Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lumbarstøtte i passasjersetet Model 3 LR

Startet av CaZpaH, onsdag 02. juni 2021, klokken 23:25

« forrige - neste »

CaZpaH

Sitat fra: avtrekkeren på mandag 28. juni 2021, klokken 12:09
Hentet min 14.06 - var lumbarstøtte på begge setene foran.

Hvilke tre siffer startet VIN på?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt


CaZpaH

Da var bilen hentet. Lumbarstøtte var ikke på plass :-/ VIN 968xxx
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Marzo

Sitat fra: CaZpaH på tirsdag 29. juni 2021, klokken 10:07
Da var bilen hentet. Lumbarstøtte var ikke på plass :-/ VIN 968xxx

Ingen kompensasjon?

Sølvpusen

Hentet min LR på lørdag. Med justerbar lumbar på passasjer.
VIN 966.
(Ps fruen er også glad i den funksjonen)
ikke sølv M3LR'21
ikke sølv Leaf'18
Sølv X75 '18
solgt - Sølv i-Miev 2011

lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

CaZpaH

#21
Sitat fra: Marzo på tirsdag 29. juni 2021, klokken 10:32
Sitat fra: CaZpaH på tirsdag 29. juni 2021, klokken 10:07
Da var bilen hentet. Lumbarstøtte var ikke på plass :-/ VIN 968xxx

Ingen kompensasjon?

Nope. Var ingen der heller. Henta bare bilen uten å snakke med noen. Touch-free levering. Ser BMW trekker 50 dollar av prisen på bilene som mangler. Orker ikke å lage noen sak om kompensasjon 😅
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

hELgenen

Det er jo ikke greit dette her. For noen kan det jo bety en del også.

TøddiVedder


Electric cars in Norway

#24
Enig. Det er klart det ikke er greit men slik blir det bare. Ser det er mye diskusjoner internasjonalt om TMY og TM3 om dette...

Her er et fint bilde om ikke  annet fra Reddit.... Fra TMY forumet.

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/nonc40/new_model_y_delivery_52921_no_passenger_lumbar/


Elon står på for å spare penger...

https://www.entrepreneur.com/article/373368

hELgenen

Aha - så funksjoner som sjelden brukes kan fjernes?

Trodde poenget var å ha dem der den dagen man har bruk for dem - gjelder jo så mangt.
Hva med bakseter - de brukes jo sikkert svært sjelden for enkelte - legge det inn som opsjon kanskje på linje
med tilhengerfeste?

Solskjerming. Den på passasjersiden er vel ekstremt lite brukt? Opsjon?

Er mange sparemuligheter her.......

Synes det er ufint å selge en bil der kjøper forventer visse egenskaper  - og så er det plutselig bare fjernet.
Ja - det hender det er feil i listene hos andre også - men da kompenseres man jo som regel.
Synes kundene som opplever dette burde kompenseres - disse bilene var jo sikkert bestilt med en forventning om at dette skulle være med

McDoffen

Sitat fra: Sølvpusen på tirsdag 29. juni 2021, klokken 10:48
Hentet min LR på lørdag. Med justerbar lumbar på passasjer.
VIN 966.
(Ps fruen er også glad i den funksjonen)

Jeg hadde ikke det. VIN 967xxx. 🥲
Ser ut som at lumbarstøtte er fjernet mellom 966xxx - 967xxx.

OlaM

Noen burde kanskje forklart Elon at det ofte er den samme personen som sitter i det samme setet og når de har stilt setet akkurat riktig for seg så driver de ikke og flytter det frem og tilbake.
'21 3LR

CaZpaH

Nå er det vel også snakk om pris fordi deleprisene har økt. Da er alternativet å lempe kostnaden på kunden (les dyrere biler) eller fjerne delen. Og for å unngå å få for mange tilvalg på fabrikken (går utover effektiviteten under produksjon) så er det lettere å bare fjerne delen da det er noe som ikke blir brukt for ofte.

Bare se på BMW i USA. De har også sluttet å levere dette og gir USD 175 rabatt på sine biler (mest sannsynlig fordi det står i bestillingen på bilen, noe det ikke gjør hos Tesla), men det beviser at det er utfordringer med deletilgangen:

Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Electric cars in Norway

Godt skrevet👍  https://www.teslarati.com/tesla-every-penny-still-counts-lumbar-support/

Kopi:
Now, while this is a good point for Tesla to use as justification for their seat modification decisions, there are a few things that sort of confused me about the decision. First off, once a seat is adjusted, I think very few people want to change it. I know that when I get into a friend's car, I rarely adjust the seat because that is probably the way their significant other prefers the seat to be set. As a driver in my own car, I know that I have only adjusted my seat on two or three occasions since I got it. Very rarely does it move, because the adjustments I made when I bought it were how I felt it was most comfortable, so I didn't move it.

I think there could have been some confusion about whether the lumbar support is actually used, or whether it is a "set and forget" type of reasoning. I think many people find the way they like their seat, and it rarely changes over the course of the ownership experience.

While I doubt too many people will not buy a Tesla because they can't adjust lumbar support, I think that there are some people who will look at it as a real disadvantage because there are plenty of people who need to utilize it for comfortability, especially if they have back problems. Nevertheless, it could be a temporary removal if enough people raise concerns to Musk via Twitter.

The biggest lesson here seems to be that Tesla's use of data and analytics gives the company an extreme advantage when it comes to saving money on even the most trivial of parts. While Tesla will save some money from its recent decision to not equip Model 3 and Model Y cars with radar, the lumbar support removal also summarizes the company's mission to take out what is not needed. Teslas are already so minimalistic as it is, and many people enjoy the lack of knobs and buttons on the interior. However, this is one knob that many owners may not be happy not having, but it remains to be seen if it saves Tesla's enough money to justify keeping the feature left out from its two mass-market vehicles. -JK-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA