Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Porsche Taycan

Startet av 944Turbo, fredag 11. januar 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: FuzzyUnc på tirsdag 17. september 2019, klokken 20:34
Observerte et par sorte Taycan på Ionity Ringdalskogen i dag. Tenkte det kanskje var interessant å vite at den lader på 146Kwh frem til 55%. Deretter sank den til 101Kwh. Hvordan ladekurven er videre fikk jeg ikke med meg. Dro når jeg var ferdig med lading selv. ;-)

Jeg tipper de ennå jobber med ladehastigheten. Det er i alle fall blitt mye bedre en hva gjengen jeg traff på i våres fikk. De lå rundt 40 kW da, og var selvfølgelig skuffet når i3'en tok unna mer. Hyggelige folk som forstod at jeg forstod hva de testet, og som ba pent om å ikke snakke så høyt om ladehastigheten (den gangen).

Sitat fra: Orbit på søndag 24. mars 2019, klokken 12:41
Nå på testtur i Norge. Sett under lading på Ringdalsskogen (Larvik) på vei sørover E18. Cayenne hybrid som følgebil.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Ifølge folk på Taycan gruppa på face er det opp til (minst?) 9 mnd levering på Turbo S og 3-4 (i beste fall) på Turbo.

Ser ikke ut som markedet vil flomme over av disse med det første.

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 02. oktober 2019, klokken 16:05
Ser ikke ut som markedet vil flomme over av disse med det første.
Det var da godt å høre :)

Så lenge jeg får min Turbo levert i løpet av januari-mars blir jeg fornøyd.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: borge på søndag 06. oktober 2019, klokken 11:33
Få nordmenn her nede? Var det bare noen som fikk invite?
Invite?

Treningssenteret på Mallorca er beregnet på Porsche sine ansatte. Så vidt jeg vet har de fleste nordmenn fra de forskjellige Porsche sentrene allerede vært der nede eller skal dit innom kort tid.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Jalla

Sitat fra: daktari på fredag 09. august 2019, klokken 22:11
Sa de i videoen at Porsche ikke lager motorene selv, men utviklet av et annet firma i samarbeid med Porsche?

Det er nå bekreftet at el-motorene på Taycan blir laget av italienske Magneti Marelli.

Krantz


1000kwh

Sitat fra: Krantz på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:27
Nå kommer det en billigere Taycan:

Kr. 899.900: 79,2kWh - 407km - 530hk - 225kw lading.
Kr. 957.700: 93,4kWh - 463km - 571hk - 270kw lading.

https://www.whichcar.com.au/news/porsche-to-launch-cheaper-taycan-4s

https://www.dn.no/motor/elbil/porsche/nye-biler/el-porschen-blir-425000-kroner-billigere/2-1-687874
Så det tar altså en Audi og reduserer batterikapasitet kraftig for å gjøre noe med prisen.

Jeg mener at for slike "premium"-biler så er et stort batteri (les: Rekkevidde!!!) en vesentlig del av pakken. Taycan er jo en landeveiscruiser som skal ha komfort for timesvis med kjøring.

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:37
Jeg mener at for slike "premium"-biler så er et stort batteri (les: Rekkevidde!!!) en vesentlig del av pakken. Taycan er jo en landeveiscruiser som skal ha komfort for timesvis med kjøring.

For noen er det sikkert viktig, for andre ikke. Vi kjørte nettopp (fredag forrige uke) til Kolding i Danmark med Tesla Model X 75D og hadde null problemer med rekkevidde/batteristørrelse. Det var da ekstremt dårlig kjørevær, sterk motvind hele veien sørover og kraftig (til dels svært kraftig) regn så forbruket ble ca. 15% høyere enn normalt. Allikevel gikk turen på 73 mil glimrende. Vi kjørte typisk 10-13 mil mellom ladestoppene etter den første strekningen på ca. 24 mil. Beregnet så vi hadde 5-10% igjen ved ankomst til ladestasjon og ladet opp til 50-60%. I det området lader den veldig fort, hadde stort sett snitt på over 100kW så stoppene var sjelden på mer enn 20 minutter. Unntaket var ved stoppet vi spiste lunsj, der vi ladet til nesten 85% siden vi allikevel skulle spise. Savnet aldri større batteri eller raskere lading. Forbruket endte på 256Wh/km, pga. værforhold og høy fartsgrense (110/120/130).

Jeg hadde glatt kjøpt minste batteri igjen, både på TMX, etron og Taycan (ikke at den sistnevnte noengang vil være aktuell for oss).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

#160
Føler det finnes få elbiler som lar deg kjøre i timesvis, iaf i mitt tempo.

10-13 mil stopp virker hinsides for meg, jeg stopper vanligvis på 40ish mil p.g.a. bensinkapasitet, elbil blir det ofte 20-25 noe jeg synes er for ofte (tm3)

Taycan leverer for dårlig rekkevidde/specs for min bruk som elbil rett og slett, som sportsbil er ikke 2.4 tonn noe tema, da har porsche mye annet gøy, til samme pris, som veier 1 tonn mindre. Bilen er fet, men den faller litt igjennom for det jeg kan bruke den til, prisen hjelper ikke.

elektro

Sitat fra: 1000kwh på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:37
Sitat fra: Krantz på mandag 14. oktober 2019, klokken 11:27
Nå kommer det en billigere Taycan:

Kr. 899.900: 79,2kWh - 407km - 530hk - 225kw lading.
Kr. 957.700: 93,4kWh - 463km - 571hk - 270kw lading.

https://www.whichcar.com.au/news/porsche-to-launch-cheaper-taycan-4s

https://www.dn.no/motor/elbil/porsche/nye-biler/el-porschen-blir-425000-kroner-billigere/2-1-687874
Så det tar altså en Audi og reduserer batterikapasitet kraftig for å gjøre noe med prisen.

Jeg mener at for slike "premium"-biler så er et stort batteri (les: Rekkevidde!!!) en vesentlig del av pakken. Taycan er jo en landeveiscruiser som skal ha komfort for timesvis med kjøring.

For så vidt enig, selv om det minste sikkert dekker behovet 350 dager i året for de fleste nordmenn. Men da er det jo bare å kjøpe batteriet som koster 57.000 ekstra da? :P Så får man i tillegg raskere lading og flere HK. Virker som en god deal sammenlignet med en del annet på ekstrautstyrslisten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf


Rollep

He he, akkurat som forventet  :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Spinner

Bra og balansert video selv om den inneholder en og annen feil som f.eks. at baksetene til Taycan faktisk kan legges ned og toppfarten til Model S er (på papiret) 163 mph og ikke 155.

Uansett, Tesla oppgir vel fortsatt (?) 0-100 med rollout og jukser til seg et par tideler der. Porsche gjør derimot ikke dette, så de er så og si identiske fra 0-100 som jeg forventet, selv om "alle" tror TMS er raskere pga av juksetallene.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA