Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Porsche Taycan

Startet av 944Turbo, fredag 11. januar 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på mandag 22. juli 2019, klokken 17:12
Sitat fra: knut.aulie på mandag 22. juli 2019, klokken 15:34
Sitat fra: Rollep på mandag 22. juli 2019, klokken 11:44
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 16:07
Flott med svar uten bruk av skjellsord, ref måten du svarer Knut.
Ja det var da noen fryktelige skjellsord jeg brukte :D

Syns dere, eller rettere sagt du, begynner å bli rimelig hårsår nå.
Jeg synes ikke det var skjellsord, men mer i retning av at Rollep da blir Porsche jugend.....

Tviler på at dette tilfører diskusjonen noe kvalitet, men sånn er det. Det er veldig viktig å få med noen karakteristikker hvis en har muligheten til det
Helt i orden, ingen hemmelighet at jeg er veldig pro Porsche, blir gjerne slik etter maaange år med svært positive opplevelser :)

Men du må nok komme opp med noe mer kreativt enn "jugend", den betegnelsen er allerede brukt på Tesla fanatikere som har infiltrert og forsurer omtrent alle bilforum for tiden.

Hva gjelder maks 250 kW så plager det ikke meg, hadde uansett ikke tenkt å kjøre på med mer enn 150 kW som jo er raskt nok. Men det irriterer meg at jeg nå mer eller mindre har fått bekreftet at bilene kommer med forbedret batteri i 2021. Da må man igjen revurdere om det er særlig lurt å kjøpe Taycan nå helt i begynnelsen eller heller vente på f.eks. en betydelig lettere og sikkert morsommere GTS versjon. Men så var det dette med momsfritak og andre forandringer da :-\
Har egentlig ikke noe ønske om å finne nedsettende beskrivelser.

Synes det er det samme med alle produsenter, de lokker med spec som ikke kommer. Porsche er der helt lik alle andre.
Det som skuffer mest med Taycan er at den ser ut til å bli veldig mye kjedeligere enn prototypen. Samt at spec blir dårligere.

Blir nok en fin bil, men ikke verd prisen imho.

geear

Sitat fra: 944Turbo på fredag 11. januar 2019, klokken 21:25
Hvis det er en elbil man kan bestille usett så er det vel denne.
Porsche skuffer aldri på hverken kvalitet eller oppgitte specs.
www.insideevs.com/porsche-taycan-range-drive-24-hours/amp/
Der må du nok spise dine ord, gitt. Har skuffa meg nok til at jeg nå kansellerer reservasjonen min, og får tilbake de 20 lappene jeg har lånt Porsche gratis i et år. Porsche har tydeligvis blitt miljøskadet av å være i VAG-konsernet, og har altså løyet oss i trynet om specs. Garantert en bevisst strategi for å holde folk igjen for å kjøpe andre merker, "se på oss, vi kommer, alle andre vil da være utdatert". Og så gjør de ikke det. Og så er det de som allerede er "utdatert", matchersåvidt ladefart på en to år gammel bil, og matcher ikke ytelser på en enda eldre og større bil. I tillegg har det gått fra å være en knallgrom bil til å ende opp som en Audi. Og å kalle en elbil for turbo...  :o på toppen av det hele har de allerede begynt å fortelle om hva som kommer et år eller to nedi veien, og dermed gjøre skepsisen til de første utgavene temmelig stor, og verditapet sannsynligvis brutalt, om en ser bort fra mulig økning av momssats.

geear

Sitat fra: Rollep på søndag 21. juli 2019, klokken 15:54
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 13:08
Sitat fra: Rollep på søndag 21. juli 2019, klokken 12:57
Sitat fra: knut.aulie på søndag 21. juli 2019, klokken 01:59
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Hvordan vet du det?
Sikker kan man aldri være, men med 250kW i et 800V system kombinert med en fornuftig buffer er det nok adskillig mindre risiko for at man må strupe ned til 50-60kW etter et par år slik Tesla måtte gjøre for å unngå alt for mye degradering.
Kan du vennligst forklare hvorfor det sparer batteriene noe mer å lade de med 250kW når de er satt i en 800V-kombinasjon enn om de er satt i en 400V-kombinasjon?

Rollep

Sitat fra: gr på tirsdag 23. juli 2019, klokken 23:40
Sitat fra: Rollep på søndag 21. juli 2019, klokken 15:54
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. juli 2019, klokken 13:08
Sitat fra: Rollep på søndag 21. juli 2019, klokken 12:57
Sitat fra: knut.aulie på søndag 21. juli 2019, klokken 01:59
Porsche har nå satt ned forventet maks ladehastighet til 250 kW, de går tilbake på løftet om 350 kW

https://electrek.co/2019/07/17/porsche-taycan-250-kw-charging-launch-promised-350-kw/
Like greit det så de slipper å gjøre som Tesla etter et par år  ;D
Hvordan vet du det?
Sikker kan man aldri være, men med 250kW i et 800V system kombinert med en fornuftig buffer er det nok adskillig mindre risiko for at man må strupe ned til 50-60kW etter et par år slik Tesla måtte gjøre for å unngå alt for mye degradering.
Kan du vennligst forklare hvorfor det sparer batteriene noe mer å lade de med 250kW når de er satt i en 800V-kombinasjon enn om de er satt i en 400V-kombinasjon?
800V vs 400V vil kanskje ikke utgjøre noen forskjell så lenge man får til optimal temperaturkontroll i begge systemene men en større buffer enn Tesla opprinnelig brukte vil ganske sikkert spare batteriene.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

Jeg er ingen elektroingeniør, men hva har temperaturstyring og buffer med saken å gjøre? Buffer betyr kun noe på topplading og utlading? Gitt at du sammenligner epler og epler, altså brutto batteristørrelser, såklart.

En watt er en watt, enten det er 400V eller 800V? Du kan redusere tykkelse på kabler osv og kjøre samme strøm gjennom uten å få høyere tap - og du kan også redusere tap om du dimensjonerer opp, men det er neppe tapet som er den store synderen her. Og du kan pushe mer gjennom et eksisterende støpsel som allerede har nådd maks strøm på 400V - dersom det er flaskehalsen. Til syvende og sist handler det, for batteriets del, da vitterlig om antall C i området man hurtiglader hyppigst og med høyest strøm, og det vil da være akkurat likt enten det er 400V eller 800V?

Tar mer enn gjerne mot rettelser og kunnskap hvis jeg har misforstått noe.

SHN

Interessant artikkel i https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/porsche-im-taycan-fieber/24846448.html


  • Lansering i Berlin 4. september
  • Produksjonen startet i Zuffenhausen i mai
  • 6 biler produseres hver dag til krasjtester og andre tester
  • I september økes produksjonen i en 45 graders vinkel (red.mrk. dobling) med bruk av to skift
  • Fra september produseres biler til kunder
  • Den dyreste modellen vil koste rundt €130 000
  • Dyrt, men kvaliteten er bedre enn Tesla
  • Ionity og andre hurtigladeroperatører bør revurdere (red.mrk. sine løsninger) for å tilfredstille forventningene til Porche-kundene
  • Akselerasjonen på Taycan kan sammenlignes med Porsche GT3RS

Merk nest siste punkt! Jeg tolker det slik at Porsche er misfornøyd med testene de har gjort på hurtigladerne.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Rollep

Sitat fra: gr på tirsdag 23. juli 2019, klokken 23:37
Sitat fra: 944Turbo på fredag 11. januar 2019, klokken 21:25
Hvis det er en elbil man kan bestille usett så er det vel denne.
Porsche skuffer aldri på hverken kvalitet eller oppgitte specs.
www.insideevs.com/porsche-taycan-range-drive-24-hours/amp/
Der må du nok spise dine ord, gitt. Har skuffa meg nok til at jeg nå kansellerer reservasjonen min, og får tilbake de 20 lappene jeg har lånt Porsche gratis i et år. Porsche har tydeligvis blitt miljøskadet av å være i VAG-konsernet, og har altså løyet oss i trynet om specs. Garantert en bevisst strategi for å holde folk igjen for å kjøpe andre merker, "se på oss, vi kommer, alle andre vil da være utdatert". Og så gjør de ikke det. Og så er det de som allerede er "utdatert", matchersåvidt ladefart på en to år gammel bil, og matcher ikke ytelser på en enda eldre og større bil. I tillegg har det gått fra å være en knallgrom bil til å ende opp som en Audi. Og å kalle en elbil for turbo...  :o på toppen av det hele har de allerede begynt å fortelle om hva som kommer et år eller to nedi veien, og dermed gjøre skepsisen til de første utgavene temmelig stor, og verditapet sannsynligvis brutalt, om en ser bort fra mulig økning av momssats.
Så du har kansellert reservasjonen, ja det var jo litt av en bombe :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

SHN

Sitat fra: gr på tirsdag 23. juli 2019, klokken 23:37
Der må du nok spise dine ord, gitt. Har skuffa meg nok til at jeg nå kansellerer reservasjonen min, og får tilbake de 20 lappene jeg har lånt Porsche gratis i et år. Porsche har tydeligvis blitt miljøskadet av å være i VAG-konsernet, og har altså løyet oss i trynet om specs. Garantert en bevisst strategi for å holde folk igjen for å kjøpe andre merker, "se på oss, vi kommer, alle andre vil da være utdatert". Og så gjør de ikke det. Og så er det de som allerede er "utdatert", matchersåvidt ladefart på en to år gammel bil, og matcher ikke ytelser på en enda eldre og større bil. I tillegg har det gått fra å være en knallgrom bil til å ende opp som en Audi. Og å kalle en elbil for turbo...  :o på toppen av det hele har de allerede begynt å fortelle om hva som kommer et år eller to nedi veien, og dermed gjøre skepsisen til de første utgavene temmelig stor, og verditapet sannsynligvis brutalt, om en ser bort fra mulig økning av momssats.

Det er drøyt fem uker til vi får vite fasiten. Når det gjelder batterier, så sikter vel Porsche til at de venter på Solid State batterier og at Taycan da får lengre rekkevidde. Når Solid State batteriene kommer får alle elbilene som går over til det lengre rekkevidde, så det gjelder ikke bare Porsche. Du har nok rett i at når Solid State batteriene kommer så vil verditapet øke betydelig for Porsche, men også for alle andre merker.

Når det gjelder at Taycan maks kan lade på 250kWt i stedet for 350kWt som de hadde lovet, så vet vi ikke årsaken. Artikkelen som jeg sikter til antyder at Porsche ikke er fornøyd med dagens hurtigladere uten at det nødvendigvis er hele eller delvis årsaken til at Porsche ikke kan levere som lovet.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Tiger123


Nå dropper de vel 350kW, blir 150 istedet..

Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?

Rollep

Sitat fra: Tiger123 på mandag 29. juli 2019, klokken 12:12Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?
Javisst, spesielt innen QA/QC og service er de milevis foran alle andre :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

arvid44

Tesla valgte å droppe QA fordi det forsinker produksjonen vesentlig.  De utbedrer de få feilene ETTER at kunden har fått bilen ! 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Tiger123 på mandag 29. juli 2019, klokken 12:12Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?
Javisst, spesielt innen QA/QC og service er de milevis foran alle andre :D
Får se om det blir bra for Taycan også da?Delelageransvarlig på Porschesenter Son gikk ut i avisen og klaget på elbiler generelt. Kan jo hende ikke alt blir helt gyllent i Porsche land heller.

Lanseringen drøyer, bilen de viser nå ser jo ikke bra ut, spec dropper i forhold til annonsert, det er mange kunder i reservasjonskøen som er lite fornøyd med service og oppfølging, prisen ser ut til å bli høy (som forventet), Porsche har sagt de ønsker fosilpris på hurtiglading, de venter på solid state (noe som kan ta ti år...)

Lotus ser ut til å banke livskiten ut av selv toppmodellen.
Rimac er allerede foran og det er WV som har banerekord på ringen....

Tiger123

Sitat fra: Rollep på mandag 29. juli 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Tiger123 på mandag 29. juli 2019, klokken 12:12Jeg tror alle bør innse at Tesla er fem år foran alle andre?
Javisst, spesielt innen QA/QC og service er de milevis foran alle andre :D

Det var bare en breial diskusjonsstarter:P

Men synes det begynner å gå inflasjon i akkurat dette med forsinkelser, og nedskalering av ytelser(Audi etron - 50 mil rekkevidde var uttallelse på arrangement hos Møller i mars 2018). Og det er synd.

Tiger123

Sitat fra: arvid44 på mandag 29. juli 2019, klokken 13:36
Tesla valgte å droppe QA fordi det forsinker produksjonen vesentlig.  De utbedrer de få feilene ETTER at kunden har fått bilen ! 


Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt av noen debattknusere du drar til med altså:P

Spinner

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. juli 2019, klokken 14:39
Lotus ser ut til å banke livskiten ut av selv toppmodellen.
Rimac er allerede foran og det er WV som har banerekord på ringen....
Disse bilene koster jo minst 10x mer enn Taycan...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA