Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.

Startet av Torair, fredag 11. januar 2019, klokken 17:23

« forrige - neste »

stefse

Min skulle vistnok også være på Morning Cornelia, uten at jeg helt skjønner hvordan biler MED hengerfestet allerede er kommet seg over atlanteren.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

SquirtCow

SitatMin skulle vistnok også være på Morning Cornelia, uten at jeg helt skjønner hvordan biler MED hengerfestet allerede er kommet seg over atlanteren.

Det kan jeg vanskelig forestille meg at de har, med mindre de startet utsendelsen av de modellene før de gikk ut med det offentlig. Høres ikke veldig sannsynlig ut.
Mvh Tord

Bjoris

#707
Sitat fra: SquirtCow på lørdag 11. mai 2019, klokken 20:40
SitatMin skulle vistnok også være på Morning Cornelia, uten at jeg helt skjønner hvordan biler MED hengerfestet allerede er kommet seg over atlanteren.

Det kan jeg vanskelig forestille meg at de har, med mindre de startet utsendelsen av de modellene før de gikk ut med det offentlig. Høres ikke veldig sannsynlig ut.

I følge min selger så er det biler med hengerfeste på båt allerede...

SquirtCow

#708
SitatI følge min selger så er det biler med hengerfeste på båt allerede...

Da er den enten lastet på GRAND PHOENIX nå, eller på vei med MORNING CORNELIA. CORNELIA er p.t. rett nordøst for Panama kanalen, og forventes til Belgia 21-22.05.

Edit; Fikk akkurat beskjed om at TAMERLANE ankom Belgia sent i går, og at Tesla Model 3 losses derfra nå. Dette er biler som ble fraktet med tog fra California til Baltimore, for så å bli satt på båt. Visstnok for å avlaste primær rute via Panama. Dette betyr at det nå går båter i parallell.
Mvh Tord

Bjoris

Det er noen her med imponerende oversikt over hvilke båter som har Teslas ombord! Hvordan vet dere dette:)?

Har også sett at det er noen som har tilgang til delekataloger og ser fort når det er lagt på nye ting på bilene. Er det noen som ser hvilken dato hengerfeste ble lagt til?

Handyman

Denne er et eksempel:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/10Uh_GSkShwPPlrE5mOJcrkZ-T3NmLkLnTo6xqbdtaOI/edit#gid=0
På Twitter er det flere som følger båtene tett. Helt fra før de ankommer SF og til de losser i Zebrugge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

skysurfer

Med fare for å tråkke noen på tærne, men når jeg ser slike oversikter så tenker jeg at noen har for mye fritid   :P
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

bno


Bjoris

Så en bare antar at det er Tesla ombord i båtene som går fra SF til Zeebrygge?

Det er vel ikke så mange andre Amerikanske biler som blir eksportert til Europa...

snhansen

Sitat fra: meiniac på søndag 12. mai 2019, klokken 11:05
Med fare for å tråkke noen på tærne, men når jeg ser slike oversikter så tenker jeg at noen har for mye fritid   :P

Fritid og fritid, tenker de som lager sånne oversikter gjør en god jobb for oss andre som følger med på forumet  :)
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

espenfjo

Sitat fra: Bjoris på søndag 12. mai 2019, klokken 12:02
Så en bare antar at det er Tesla ombord i båtene som går fra SF til Zeebrygge?

Det er vel ikke så mange andre Amerikanske biler som blir eksportert til Europa...

Pier 80 er Tesla sin pier i SF, så alle båtene som kun er innom der kan trygt anslås å være Tesla only.

Handyman

Sitat fra: Bjoris på søndag 12. mai 2019, klokken 12:02
Så en bare antar at det er Tesla ombord i båtene som går fra SF til Zeebrygge?

Det er vel ikke så mange andre Amerikanske biler som blir eksportert til Europa...
Det er personer i SF som følger transportene fra fabrikk til Pier 80 og lastingen på båtene.
Så båtene i oversikten jeg linket til har garantert TM3 ombord. Anslagene på antall biler er også ganske bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SquirtCow

SitatDet er noen her med imponerende oversikt over hvilke båter som har Teslas ombord! Hvordan vet dere dette:)?

Tesla kjøper transporttjenester fra én broker, som igjen har tilgang på en rekke båter. Som regel hentes båtene inn på tur-basis, men i enkelte tilfeller kan man bestille faste oppdrag for kortere perioder. Her varierer praksisen en del.

Det fins rikelig med verktøy tilgjengelig for å se hvilke båter som sogner hvor, og ikke minst, hvor de går til og fra. Siden Tesla nå, via broker, leier hele Pier 80 i San Fransisco, kan man med rimelighet anta at alle båtene som går herfra har Tesla i lasten.

Forløbig har man observert to ruter fra USA til Europa. Den primære er fra Pier 80/SF, via Panama til Belgia, slik MORNING CORNELIA og NOCC OCEANIC har benyttet nå. I tillegg har Tesla, for å evne å ta unna et større volum for en periode, sendt biler med tog til Baltimore, og med båt videre derfra til Belgia. TAMERLANE som nå losses i Zeebrygge tok denne ruten.

Det skal litt Hardy-guttene til for å nøste opp i alt dette, men det er ikke heksekunst. Og noe må man jo gjøre for å få tiden til å gå mens man venter på leveransen av sin nye bil.
Mvh Tord

jpg

Noen som vet om det er noen biler med hengerfeste som blir losset i Zeebrugge nå?

Leste på Reddit (?) at det kun var 1.000 biler tilgjengelig, og at en derfor måtte være rask med å bestille...
Også noen her inne som har fikk opplyst uendret leveranse estimat i mai/juni, selv om de akkurat endret til med hengerfeste. Andre derimot, har fåttt andre beskjeder (juli/august)
Ønsker å bytte jeg også, men kun hvis det er ankommet biler i Zeebrugge/Europa, evt allerede er på vei med båt...
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

SquirtCow

SitatØnsker å bytte jeg også, men kun hvis det er ankommet biler i Zeebrugge/Europa, evt allerede er på vei med båt...

Det er cirka umulig å vite, per nå. Så lenge du ikke har fått VIN tildelt, henger det i løse luften.
Mvh Tord

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA