Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.

Startet av Torair, fredag 11. januar 2019, klokken 17:23

« forrige - neste »

Elmaster

Sitat fra: Handyman på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Elmaster på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:10
Dere som har peiling. Hva er da neste stoppene på veien til Norge? Blir det ny båt fra Belgium eller hvordan blri det?
Tesla fortalt meg at de skal på egen båt fra Zeebrugge til Drammen. Alle bilene skal innom noe klargjøring i Zeebrugge.
ok takk. Så denne båten skal stoppe på Zeebrugge nå også en ny båt derifra til Norge.

Handyman

#31
Sitat fra: Vesel på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:20
Noen i Europa som i det hele tatt har fått utdelt VIN/chassinummer ennå da? Litt pussig mtp. at "Omtrent 5-6 uker før planlagt produksjon får din Tesla et VIN-nummer (Vehicle Identification Number) som vises din i Teslakonto." https://www.tesla.com/no_NO/support/frequently-asked-delivery-questions#receive-my-vin
I følge Tesla så er det mye av tidligere rutiner som endres med lanseringen av Model 3. Kanskje vi ikke får VIN før ved klargjøringen i Zeebrugge? Hvem vet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vesel

#32
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:30
Sitat fra: Vesel på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:20
Noen i Europa som i det hele tatt har fått utdelt VIN/chassinummer ennå da? Litt pussig mtp. at "Omtrent 5-6 uker før planlagt produksjon får din Tesla et VIN-nummer (Vehicle Identification Number) som vises din i Teslakonto." https://www.tesla.com/no_NO/support/frequently-asked-delivery-questions#receive-my-vin
I følge Tesla så er det my av tidligere rutiner som endres med lanseringen av Model 3. Kanskje vi ikke får VIN før ved klargjøringen i Zeebrugge? Hvem vet?
Mistenker det jeg også. Det er mye på Teslas hjemmeside som ikke stemmer helt lenger. Den er ikke helt oppdatert.

Ellers er det imponerende at det bare er halvannen uke siden de første europeiske VIN ble registrert, og nå er det allerede et lass av disse bilene på vei over dammen. Vet vi noe om hvor mange Model 3s er på den båten?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Torair


Handyman

Da er tydeligvis losen satt av, kursen er satt sydover og farten øker igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tiger123

Sitat fra: Elmaster på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:26
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Elmaster på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:10
Dere som har peiling. Hva er da neste stoppene på veien til Norge? Blir det ny båt fra Belgium eller hvordan blri det?
Tesla fortalt meg at de skal på egen båt fra Zeebrugge til Drammen. Alle bilene skal innom noe klargjøring i Zeebrugge.
ok takk. Så denne båten skal stoppe på Zeebrugge nå også en ny båt derifra til Norge.

Lurer på hvorfor de ikke kjører en hel båt rett til Norge. Og tar den klargjøringen de gjør i zeebrugge her istedet? Kanskje for omfattende.

Linka

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 12. januar 2019, klokken 17:41
Sitat fra: Elmaster på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:26
Sitat fra: Handyman på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Elmaster på lørdag 12. januar 2019, klokken 16:10
Dere som har peiling. Hva er da neste stoppene på veien til Norge? Blir det ny båt fra Belgium eller hvordan blri det?
Tesla fortalt meg at de skal på egen båt fra Zeebrugge til Drammen. Alle bilene skal innom noe klargjøring i Zeebrugge.
ok takk. Så denne båten skal stoppe på Zeebrugge nå også en ny båt derifra til Norge.

Lurer på hvorfor de ikke kjører en hel båt rett til Norge. Og tar den klargjøringen de gjør i zeebrugge her istedet? Kanskje for omfattende.

Husker jeg riktig fra faget International accounting (mange år siden nå...regner det gjelder for EV også) så har skatteregler, tollregler, moms, osv  o.l. mye å si for hva slags deler som blir satt i hvor, og i hvilket land bilen regnes som ferdig.

Søk på «transfer pricing AND automotive Industry» for spesielt interesserte.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nickelilltroll

Kort sammenfattet, inom Zeebrugge, montera lite stash, lasta om, videre til Drammen... Penger spart for Mr Musk med venner pga andre regler med transport fra USA-EU-land...vs USA-Norge!

It's all business baby ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Elmaster

Sitat fra: Nickelilltroll på lørdag 12. januar 2019, klokken 18:15
Kort sammenfattet, inom Zeebrugge, montera lite stash, lasta om, videre til Drammen... Penger spart for Mr Musk med venner pga andre regler med transport fra USA-EU-land...vs USA-Norge!

It's all business baby ;)
takk. Skjønner.

N00b

#39
Bilene skal via Zeebrugge

olavxxx

Momsreglene gjelder EU, men de tar nok de Norske bilene sammen med resten for enkelhetsskyld.
Da skal de på med emblemer, performance spoiler osv der nede tenker jeg.

Amoss

Sitat fra: Line K på lørdag 12. januar 2019, klokken 18:01
Husker jeg riktig fra faget International accounting (mange år siden nå...regner det gjelder for EV også) så har skatteregler, tollregler, moms, osv  o.l. mye å si for hva slags deler som blir satt i hvor, og i hvilket land bilen regnes som ferdig.

Søk på «transfer pricing AND automotive Industry» for spesielt interesserte.

Som olavxxx er inne på, så er elbiler toll og momsfrie inn til Norge, mens det er toll på importerte biler - inklusive elbiler - til EU. Tradisjonelt med S og X - i det minste tidligere om ingen ting har endret seg nå? - har biler til Norge og Sveits fult med på samme båter over Atlanteren som biler til EU, men EU-bilene har vært "halvfabrikata" (så å si) og sendt til Tilburg fabrikken for å "ferdigstilles", mens biler til Norge og Sveits bare har bitt lastet om og sendt mer eller mindre direkte til disse respektive landene for klargjøring og utlevering.  Så at de har gått innom en kai nede i Europa har lite med skatteregler å gjøre, mer med at det er mest praktisk å sende alle bilene på samme båt til Europa.

Når det gjelder snakket om at også Norske biler skal klargjøres nede i Europa før de sendes hit, så har det så vidt jeg vet ikke vært vanlig praksis tidligere, men kan være fornuftig nå med de store volumene av Model 3 som kommer over. Er kaos nok på de norske service-senterne som det er om de ikke også skulle klargjøre opp i mot 1000 Model 3 pr. uke i tillegg :p
Model S 85D

Autowinder

Er spoileren så skrøpelig at den ikke kan monteres på fabrikk før transport?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: Amoss på søndag 13. januar 2019, klokken 12:24
Når det gjelder snakket om at også Norske biler skal klargjøres nede i Europa før de sendes hit, så har det så vidt jeg vet ikke vært vanlig praksis tidligere, men kan være fornuftig nå med de store volumene av Model 3 som kommer over. Er kaos nok på de norske service-senterne som det er om de ikke også skulle klargjøre opp i mot 1000 Model 3 pr. uke i tillegg :p
Meg bekjent er alle slike mellomstopp i avgiftsfrie transittområder, så det er ikke noe issue heller.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Amoss

Sitat fra: Autowinder på søndag 13. januar 2019, klokken 12:30
Meg bekjent er alle slike mellomstopp i avgiftsfrie transittområder, ...

Så klart. I motsatt fall hadde jo besparelsen mer en blitt spist opp av EU-toll :p
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA