Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Røa Autoco / Bytte fra blybatterier til Litihum (på eldre modell)

Startet av BjaseBassen, torsdag 10. november 2011, klokken 12:38

« forrige - neste »

BjaseBassen

Hei!
I forbindelse med at Pure mobility ligger på rygg kontaktet jeg Røa Autoco for å sjekke litt rundt evnt batteriskifte på Buddy. 

Batteriene ble visstnok ikke produsert av Pure Mobility, og Røa Autoco venter et parti litihumbatterier inn de nærmeste ukene. De påstår at de ikke lenger har befatning med blybatterier, og at alt som nå byttes er til Litihum??? De påstår også at disse passer til eldre modeller....er dette riktig? Tidligere har jeg hørt at bly må byttes med bly? Det ville jo vært brillefint å få montert nye lithium i en eldre Buddy, men fint om andre kan bekrefte dette (Prisen er forøvrig 36 500,- ferdig montert).

På forhånd takk for svar!


Xtian

Hørtes for godt ut til å være sant.  Tipper det dreier seg om en annen type blybatterier (Oddesey) istedet for det som satt i originalt (Concorde Chairman).   Prøvde å ringe dem nå, for stemmer det at jeg kan få litiumbatterier ferdig og lovlig installert av et autorisert verksted i min Buddy for 36500 ønsker jeg å komme lengst mulig frem i køen  ;D  Men kom ikke frem i telefonen...

Christian 8-)

BjaseBassen

Takk for svar!

Kjempefint om du, som antagelig er mer kompetent enn meg, får dette bekreftet på Røa Autoco.
Jeg har satt meg på liste, og vil bli kontaktet når partet med nye batterier kommer inn.

Glemte dessverre å spørre om navnet på han jeg pratet med..

Xtian

Kom frem i telefonen.  Glemte også å spørre om navnet på ham jeg snakket med, men han var veldig klar på at her var det snakk om litium-batterier (sånne som man har i moderne telefoner, vet du :P).  Prøvde å fritte ham litt ut om det var nødvendig å gjøre noe med hjuloppheng/fjæring (nei), bilen må da bli endel lettere av dette (ja, jo, det ble den vel), batterikapasitet (vet ikke, men rekkevidden blir den samme).  Typebetegnelse/fabrikant på batteri?  Oddysey, men visste ikke nøyaktig typebetegnelse.

Jeg venter litt med å bestille til jeg er sikker på hva jeg får, jeg...

Nå er det mange her som har adskillig mer greie på dette her en jeg.  Hadde vært greit å høre fra dem også.

Skotten

Dette er hva Pure Mobility satte inn i min bil.

http://www.elutstyr.no/product_info.php?products_id=2067&osCsid=8go8qfgk065uhr6krnu8a1n525

Dette er glimrende batterier og jeg har nå brukt dem i ett år. Hvorvidt nissene på Økern gjorde noe med oppheng og fjører vet jeg ikke da det ikke fremgikk på fakturaen. Men er ikke overrasket om de glemte det..

Linnea

Merkeverkstedet til Buddy i Trondheim skifter blybatterier for ca 35000 kr. Jeg fikk et tilbud på "halv pakke" med LiFePO til Saxo for ca 60 000 kroner hos et eller annet firma jeg fant her inne. At du da skal få full pakke til Buddy, ferdig montert, til 36 000 høres heller usannsynlig ut.. ..evt et knakende godt tilbud.

Så lenge ombygging fra NiCd til LiFePO ikke godkjennes på Saxo, hvorfor skulle ombygging av Kewet/Buddy godkjennes? Det blir neppe mindre vektdifferanse av å bytte fra Pb til Li enn det blir ved å bytte fra NiCd til Li. Kjøreegenskapene til Buddyen er vel også dårlige nok fra før, om ikke "bilen" også skal bli enda lettere  :P


..melder meg snarest opp på kundelisten dersom dette tilbudet viser seg å være et reellt alternativ.
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

ØysteinBuddy

Jeg kan på vegne av Røa Autoco bare avkrefte dette og beklage for den feilinfo som evt har oppstått.

Batteriene som settes inn for 36500 inkl mva er Odyssey PC2150, som trolig er det beste BLY-batteriet som lar seg skaffe.

De veier totalt ca 12-14 kg mer enn concorde, noe som er innenfor regelverket.

De vil nok kunne gi en noe bedre rekkevidde enn andre når de er på topp, men erfaringene sier at det i hovedsak er en lengre levetid som skiller disse fra andre.


Øystein
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

elektrolux

#7
Det ryktes nå at Vegdirektoratet har myknet opp sin steile holdning til bytte av batterikjemi.

Forsøker å få dette bekreftet.

Er dette sant betyr det at vi f.eks kan sette i samme batteriene som f.eks Tazzari bruker i en Think Classic, eller kan bygge en Natrium Think om til Litium, eller motsatt.

Det betyr også at alle som kjører rundt med forbedret batteripakke kan komme ut av skapet, og at verdien på Classic'ene vil øke. Svikter batteriet kan det byttes til nytt, slik intensjonen hele tiden var for 10-15 år siden.

Det betyr igjen at en kan få kvalitetssikret en slik ombygging, og at gode trygge systemer kan selges som en plug and play pakke lik f.eks de ferdige settene fra Thundergjengen i Tyskland.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Linnea

Sitat fra: elektrolux på torsdag 10. november 2011, klokken 16:52
Det ryktes nå at Vegdirektoratet har myknet opp sin steile holdning til bytte av batterikjemi.

Forsøker å få dette bekreftet.

Er dette sant betyr det at vi f.eks kan sette i samme batteriene som f.eks Tazzari bruker i en Think Classic, eller kan bygge en Natrium Think om til Litium, eller motsatt.

Det betyr også at alle som kjører rundt med forbedret batteripakke kan komme ut av skapet, og at verdien på Classic'ene vil øke. Svikter batteriet kan det byttes til nytt, slik intensjonen hele tiden var for 10-15 år siden.

Det betyr igjen at en kan få kvalitetssikret en slik ombygging, og at gode trygge systemer kan selges som en plug and play pakke lik f.eks de ferdige settene fra Thundergjengen i Tyskland.



Håper dette lar seg bekrefte snart, før jeg går til innkjøp av nytt bly?
1997 Saxo, ca 77000 km
1996 Kewet City Jet 5, ca 9000 km

elektrolux

Du kan jo selv undersøke hos din lokale trafikkstasjon, om dette stemmer. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Å endre vekten på Buddy så drastisk som overgang til lithium vil jeg absolutt fraråde, uten å justere hjulopphenget. Allerede ved overgang til nicad, blir batterivekten halvert, og bilen blir ustødig til det farlige uten justering. Ytterligere en halvering, og bilen er direkte farlig.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Wired

Hvis man får tak i følgende deler fra siste Buddy modell med Nimh så bedres kjøreegenskapene til det akseptable selv med Lithium om bord:

Fjærer
Styre armer
Endeledd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA