Skrevet av Emne: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro  (Lest 1936 ganger)

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 101
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #15 på: Lørdag 12. Januar 2019, klokken 15:21 »
Hvorfor ikke bare sette timer eller fjernstyrt rele på CP kabelen? Da kan en selv velge når en "plugger i" kabelen
Som denne tenker du ? https://www.tv2.no/a/10187264/


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Sutalaus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #16 på: Lørdag 12. Januar 2019, klokken 15:34 »
Fordi boksen må ha bekreftelse med brikke eller app via lokal wifi eller blåtann for å starte å lade...
----

Hjalp en kompis med å få i gang denne boksen i borettslag. Ingen funksjonalitet utover å kunne lese forbruk, historikk vha en skytjeneste og app. Start- stopp vha brikke og app, men kun start- stopp via app når en står ved boksen.

Og ja, en kan velge å låse kabelen til boksen om en vil ha den hengende.
---
Kompisen min trodde selvsagt at han kunne stoppe- starte boksen fra leiligheten, det går ikke. Så tja, for bruker er dette en ganske dum boks som ikke tilfører noe nyttig utover å lese forbruket.

Sutalaus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 167
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #17 på: Lørdag 12. Januar 2019, klokken 15:39 »
Og jo, en ting til. Er forskjell på funksjonalitet mellom appene til iPhone og Androide, husker ikke helt hva men det var noe "de ikke hadde fått til" på iPhone.

En siste. Vi la inn appen på androide og iPhone. Identiske passord lagt inn fra cloudtjenesten (PC) fungerte ikke på iPhone men på androide. Gadd ikke å prøve for å finne ut hvilket tegn det var som ikke "virket" i passordet for iPhone, men bytte til ett helt enkelt passord uten spesialtegn osv gjorde susen.

Så enten leser boksen iPhone og androidepassord ulikt, eller så sendes de ulikt.

Så om noen får kluss med pålogging i app på iPhone, prøv å bytt til et "enkelt" passord.

Livsforvalteren

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 30
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #18 på: Lørdag 12. Januar 2019, klokken 22:37 »
Takk igjen til alle bidragsytere! Ble en opplysende tråd :)

Veldig synd at så mange brukere på store anlegg går glipp av de mange muligheter som ligger i ladestasjoner i dag. De som måtte ha kontakt med Zaptec må gjerne spille inn sine tanker til selskapet om de mener utvidede funksjoner skulle ha noe for seg. Jeg ser for meg at noen, deriblant meg, ville være interessert i en lite abonnement for å få tilgang til utvidet funksjonalitet. For meg er det viktigste å ta godt vare på et lite batteri og maksimere levetiden, (eks. 70%SOC) samt varmt batteri der jeg ikke er så nøye på at det er fulladet da dagens reise stort sett kun er på 2x2 mil.

Men ser jo at det er et forsvinnende behov om de fleste biler nå leveres med innebygget ladestyring :)
2011 i-MIEV

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 101
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #19 på: ſøndag 13. Januar 2019, klokken 16:24 »


... er det "bare" oss med 11-modell miev som ikke kan styre lading fra bilen, så markedet er for smalt?

Veit du om ladestrøm synker fram mot 100% SOC, feks for 3,3kw lader er den 16A rundt 80% og gradvis nedover til 4 -5 ved 100%?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13070
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #20 på: ſøndag 13. Januar 2019, klokken 17:53 »
I og med at mode 3 utstyr ikke har info om batteriets SOC er ikke dette mulig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 101
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #21 på: ſøndag 13. Januar 2019, klokken 18:58 »
I og med at mode 3 utstyr ikke har info om batteriets SOC er ikke dette mulig.
Det var ikkje det som var spørsmålet. Spørsmålet er om MIEV har synkande strømkurve mellom ca 70/80 % og 100% SOC ? (Er antakeligvis ikkje så mange som har gidda å logge dette.) Eg ser eldre eGolf har ofte konstant ladestrøm på 16A men er litt usikker på om dette er mest på grunn av bruk av avgangstimer. Feks "Løvet" sekk pent og pyntelig nedover frå 28A mot 4 A i siste fasen. Erfaringar frå andre bilmodellar mottas med takk.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2413
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #22 på: Mandag 14. Januar 2019, klokken 08:40 »
Kan bekrefte trillinger også går nedover på Ampere mot slutten av ladesyklus.
Gjerne helt ned til 2A siste tida. Dvs, det vil være mulig å stoppe lading basert på ein form for AI.

Lørenskog
Citroen C-Zero siden 2012 med OVMS - 90 000 km

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13070
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #23 på: Mandag 14. Januar 2019, klokken 13:55 »
I slutten av ladefasen foregår toppballanseringen.

Tror ikke det er lurt i lengden å skippe dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com

Whatwatt

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 346
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #24 på: Mandag 14. Januar 2019, klokken 15:51 »
Eg ser eldre eGolf har ofte konstant ladestrøm på 16A men er litt usikker på om dette er mest på grunn av bruk av avgangstimer. Feks bilmodellar mottas med takk.


Det er nok fordi e-Golf har et ganske stort buffer, (ny type 35,8 kWh, utnyttbar 31,5 kWh, gammel type - 24,8 - 21,2), og ikke viser SoC i prosent, bare i kilometer.

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 101
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #25 på: Mandag 14. Januar 2019, klokken 16:14 »
I slutten av ladefasen foregår toppballanseringen.

Tror ikke det er lurt i lengden å skippe dette.
Det kan så vere, men alle dei som snakkar om å stoppe lading på 80% er nok uenig med deg. Uansett, dette kan velgast til og frå etter lnske.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


E_S

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1338
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #26 på: Tirsdag 22. Januar 2019, klokken 11:58 »
Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.

Å begrense SoC går uansett ikke siden, som nevnt over, stasjonen ikke vet noe om bilens SoC slik en DC hurtiglader gjør. Kunne godt vært mulighet for å la stasjonen utsette lading - gjerne så enkelt som jeg har på vaskemaskinen, hvor jeg bare trykker inn hvor langt frem i tid den skal starte, så får det være mitt eget problem om bilen ikke er fulladet når jeg måtte ønske.
'15 Fiat 500e
'99 Mercedes-Benz SL500 (for de unntaksvise fine sommerdagene..)
'96 Mercedes-Benz E 36 AMG (står og støver ned..)

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2168
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver og selger av ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser hos http://www.charge365.no
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #27 på: Tirsdag 22. Januar 2019, klokken 12:32 »
Mange biler har jo utsatt lading som en funksjon i appen allerede, så behovet for å gjøre dette via ladestasjonen er jo minimalt.
Rådgiver og selger av ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser hos charge365.no

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rollep

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 453
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #28 på: Tirsdag 22. Januar 2019, klokken 15:48 »
Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.
Kan hver bruker gå inn å se på sin ladehistorikk?

Mitt sameie har også Zaptec anlegg i drift siden april ifjor. Det eneste jeg vet så langt er det som sto på fakturaen fra OBOS og det var jammen ikke mye til informasjon.

Målerstand ved forrige avlesning: 0.000
Dato for forrige avlesning: 01.04.18
Målerstand avlest i 2018: 324.580
Avlest dato 2018: 18.12.18
Totalt skyldig: 695

Dette gir en pris på 2.14 kr/kWh altså nesten en krone dyrere per kWh enn det jeg i samme periode betalte for strømmen i leiligheten. Hjemmelading viste seg altså å være langt fra så gunstig som jeg hadde forventet. Ettersom jeg har Porschen parkert inne i garasjen innebærer hver lading også flytting av bilene og med så lite å spare gidder jeg ikke det styret. Foretar derfor omtrent all lading på andre plasser på samme måte som jeg gjorde før vi fikk dette flotte anlegget installert.

Vollis47

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 568
    • Vis profil
Sv: Brukerfunksjonalitet Zapcharger Pro
« Svar #29 på: Tirsdag 22. Januar 2019, klokken 19:02 »
Zaptec-appen er nesten verdiløs for de fleste - den er kun et dumt interface mot boksen, ikke mot portalen på nett, og gir nesten ikke mulighet til noe som helst. Portalen på nett er mer fornuftig, hvor man kan se historikk, endre noen innstillinger og lignende.

Har et Zaptec-anlegg i sameiet jeg bor i, og det er vi meget godt fornøyd med, da det er totalt 140 plasser i sameiet, og vi vet at løsningen vil være like god når vi får 90 plasser med lading som nå når vi bare har 30. I tillegg er Zaptec-anlegget såvidt jeg vet det eneste som gir like gode muligheter for å hente ut data og overvåke uten at man må betale noen en fast månedspris per stasjon, administrasjon og lignende. I vårt anlegg når det skal opp en ny boks monterer en installatør opp en ny boks, så legger jeg den inn via portalen på nett, og så er det bare tut og kjør.
Kan hver bruker gå inn å se på sin ladehistorikk?

Mitt sameie har også Zaptec anlegg i drift siden april ifjor. Det eneste jeg vet så langt er det som sto på fakturaen fra OBOS og det var jammen ikke mye til informasjon.

Målerstand ved forrige avlesning: 0.000
Dato for forrige avlesning: 01.04.18
Målerstand avlest i 2018: 324.580
Avlest dato 2018: 18.12.18
Totalt skyldig: 695

Dette gir en pris på 2.14 kr/kWh altså nesten en krone dyrere per kWh enn det jeg i samme periode betalte for strømmen i leiligheten. Hjemmelading viste seg altså å være langt fra så gunstig som jeg hadde forventet. Ettersom jeg har Porschen parkert inne i garasjen innebærer hver lading også flytting av bilene og med så lite å spare gidder jeg ikke det styret. Foretar derfor omtrent all lading på andre plasser på samme måte som jeg gjorde før vi fikk dette flotte anlegget installert.

Differansen er nok noe sameiet tar for å dekke inn noe av investeringen i infrastrukturen. Men synes det er litt mye ekstra. Det bør du kanskje ta opp i kommende årsmøte.
Kristiansand / Egersund
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017
Peugeot ion, august 2015 (solgt)