Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aero-hjulkapsler: Smak eller vane?

Startet av HCO, torsdag 10. januar 2019, klokken 13:29

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: indianrunner70 på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:29
Effektivitet fremfor forfengelighet 8) jeg betiller Aero til både sommer og vinterhjul, syns de er helt ok. Dersom de kan redusere støy + noen ekstra km så er jeg fornøyd.
På norske veier ser du nok liten forskjell. Men på autobahn i maks hastighet har de nok en del effekt

Sverreo

Er det noen som har snakket direkte med Tesla som vet om man får med Aero Wheel Cap Kit, eventuelt om man kan bestille de og få de levert sammen med bilen?

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html


Amoss

Sitat fra: HCO på torsdag 10. januar 2019, klokken 13:29
Så hva handler dette om? Vane eller smak? Vil det, etterhvert som elbilene blir vanligere, se rart ut med "nakne" felger?

I all hovedsak vil jeg påstå at det er snakk om motetrender. Akkurat som at man skal ha størst mulig felg og helst bare en syltestrikk rundt som man kan kalle "dekk" ;)  Ok, ja da, jeg overdriver noe her, men det regner jeg med at dere forstår ;)

Joda, det er noen gode grunner til å ha både lavprofil på dekk og åpne felger - som f.eks. bedre kjøling av bremseskivene. Men for de aller fleste som ikke kjører på bane - eller kjører som om de var på bane :p -  så har det nok liten betydning.  At man kan vise frem (forhåpentligvis) blanke og flotte skiver og helst kalippere med spesielle farger er nok en vel så viktig årsak... Å vise frem stygge rustne trommelbremser er nok ikke like fristende... Ser man enda lengre tilbake så var det "mote" med eike-felger også på bil, som vi fortsatt ser på de fleste tråsykler.

En gang i tiden var det mote med felger/hjulkapsler ala dette:

(Det jeg egentlig ville vise frem var noen der luftåpningen var mer 90° på felgen, men fant ikke bilder av disse i farten)

Noe slikt ville jeg ikke hatt noe i mot å ha, men er vel ikke å oppdrive lengre? Det har jo tross alt gått av mote... Sist jeg kjøpte meg noen 3-parts felger til en bil lette jeg lenge etter noen felger som så greit ut og som dekket mest mulig, men det var omtrent ikke å oppdrive, så jeg endte til slutt opp med noen felger med mer åpning enn jeg egentlig likte. Akkurat som på (tidlig/midten av)70-tallet da det omtrent ikke var mulig å oppdrive bukser uten sleng :p
Model S 85D

Balrog

Jeg vil gjerne ha vinterfelger som er enkle å holde rene. Eiker er noe dritt å gjøre reint.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

trykkertor

Den er litt tveegget den. Jo mer designet skjuler. Jo mer dritt får ligge lenge.
Jo åpnere designet er, jo mer dritt kommer til, men jo lettere er det å få vasket alt og spylt av bremsene.
Vil tro aerowheels uten cover er en drøm å holde vinterrent med en felgrens og høyttrykksvasker. Samt felgbørste og en svamp du kan dytte inn og rundt.

Balrog

Jepp, hva er vel mer kos enn felgrens, felgbørste og svamp i knestående i 5 kuldegrader?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Toalmar

Sitat fra: Balrog på søndag 13. januar 2019, klokken 02:47
Jepp, hva er vel mer kos enn felgrens, felgbørste og svamp i knestående i 5 kuldegrader?
Enda kaldere kanskje  :) :) :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

trykkertor

Sitat fra: Balrog på søndag 13. januar 2019, klokken 02:47
Jepp, hva er vel mer kos enn felgrens, felgbørste og svamp i knestående i 5 kuldegrader?
Vel....hvis du syter på allerede det, regner jeg med du er en av dem kjører bilen sin gjennom en vaskemaskin/børstemaskin. (Gremmes :'()
Men da vil maskinene komme langt bedre til ved aerowheels uten deksel, enn med.

Autowinder

#24
Jeg tror nok det finnes Teslaeiere som er avhengige av å vaske bilen i maskin, så ingen grunn til å gremmes.

https://www.tocn.no/2018/01/adrian-ruller-tesla-stol/
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Kartelaven

Sitat fra: trykkertor på søndag 13. januar 2019, klokken 01:20
Den er litt tveegget den. Jo mer designet skjuler. Jo mer dritt får ligge lenge.
Jo åpnere designet er, jo mer dritt kommer til, men jo lettere er det å få vasket alt og spylt av bremsene.
Vil tro aerowheels uten cover er en drøm å holde vinterrent med en felgrens og høyttrykksvasker. Samt felgbørste og en svamp du kan dytte inn og rundt.

Da er vel aerofelgene rimelig perfekte på vinteren. Bare nappe av dekslene før vask og klikke de på igjen når deksler og felgene er rengjort. 
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

MooCow

Med Aerokapslane på ser hjula forferdelege ut synes eg, litt sånn gufs frå 80-talet med stygge plastikkapslar, vil vel og vera ein del som sprett av under køyring på ujevn veg.

Uten kapslane ser felgane for såvidt ok ut med Aero wheel cap kit (https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html), men ikkje særleg meir.

19" sportsfelgane derimot er flotte :)

Skulle eg hatt LR hadde eg nok gått for 19", om eg hadde gått for SR hadde eg nok svelgt kamelen og teke 18" Aero pga. rekkevidda.

Ollie

#27
Sitat fra: Sverreo på torsdag 10. januar 2019, klokken 22:14
Er det noen som har snakket direkte med Tesla som vet om man får med Aero Wheel Cap Kit, eventuelt om man kan bestille de og få de levert sammen med bilen?

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-aero-wheel-cap-kit.html

Var usikker på om det var mulig å få disse i Norge før bilene kom så jeg bestilte to sett fra USA. Selger ett stk videre til kostpris 820,- inkl porto. Send PM og førstemann....

Edit; solgt......

Kramzz

Sitat fra: Frosty på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:35
Mener å ha lest at for vinterbruk så er det positivt med jo mindre åpning som mulig inn til bremseskiven. Husker ikke helt begrunnelsen men..


Saltebilen har en tendens til å kaste saltlaken rett inn på skivene
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Supersvein

Jeg er ikke ute etter en elbil som prøver å se ut som en bensinbil. Av alle tilgjengelige alternativene så synes jeg det er aero-kapslene som gir det kuleste uttrykket. Alt er smak og behag selvfølgelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA