Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon avslører Teslas "Masterplan" anno 2019

Startet av GeirHM, torsdag 10. januar 2019, klokken 12:26

« forrige - neste »

GeirHM

Det er vel ingen offentlig tilgjengelig informasjon om prisene på batteriene som brukes, men spekulasjonene går på at ingen andre får dem produsert så billig som Tesla. Det er antakelig her deres styrke ligger i forhold til alle andre. Og flere har argumentert for at vi nærmer oss et punkt hvor den enklere teknologien i en elbil gjør den rimeligere å produsere enn tilsvarende teknologi nødvendig for å få en fossilbil på veien.

Spørsmålet er altså om ikke Tesla nærmer seg dette punktet hvor M3 i produksjonskost kan matsje selv en Skoda Octavia? Men det krever helt sikkert stort produksjonsvolum for å komme dit. Det er fint med merkelapp som «premium» for bilens omdømme, men det er lav pris som gjør den tilgjengelig i stort nok volum. Det står da vel heller ikke noe om premium i den hemmelige planen fra 2006. Den handler om å gjøre elektrisk transport til allemannseie.

noto

Tar du med besparelser i bilenes levetid blir prisen ganske lik for disse to ellers ikke sammenlignbare bilene. M3 er i en annen klasse mht alt annet enn størrelsen som er tilsvarende. Bare på drivstoffet sparer man over 100k 2019-kroner over levetiden.

olavxxx

Model 3 LR må nesten sammenlignes med feks BMW 335 eller noe. 3P må sammenlignes med feks BMW M3 eller AMG fra Mercedes. Kan ikke sammenlignes med en kjip Skoda med 1 liter diesel.

SR modellen fra Tesla blir billigere, men den vil nok også slå langt over sin prisklasse.

GeirHM

Nå, knappe to timer før 75 slettes tipper jeg at 100 blir minste batteri og at pris på denne forblir uforandret. Altså at vi i praksis får et prishopp på omlag 160 tusen på innstegsmodellen. Tesla gjør dette for å skape større prisdifferanse til Model 3. CleanTechnica spekulerer i at 100 batteriet (i nåværende form) vil kunne tåle å lades på høyere spenning og dermed være forberedt for de nye superladerne (v.3). https://cleantechnica.com/2019/01/14/tesla-supercharger-v3-vs-taycan-charging-75d-retirement-suggests-battle-prep/

mthoring

Det er godt mulig at S100D til samme (eller litt lavere) pris er det vi står igjen med i kveld. Men jeg er rimelig sikker på at det kommer en S75D erstatning innen kort tid.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Da var 75 borte. Priser ellers uendret, i hvertfall for S, som var den jeg fulgte med på.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sfinxern

S 75D er borte nå ja. Men X 75D er der fortsatt. Enn så lenge. Prisene er de samme.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

GeirHM

Begge 75 utgaver borte nå og pris på 100 er uforandret.

olavxxx

Tviler på de lanserer nye modeller før 3P og 3LR er levert i store mengder.
SÅ kommer sikkert S og X SR, hva batteristørrelsen blir er vanskelig å si, kanskje den blir 90-100 kWh.
Deretter kommer nok S og X LR, 120-130 kWh?

Jeg tror SR blir ca som dagens 100 i rekkevidde, men pris lavere.
Så tror jeg LR blir ca som dagens 100 i pris, men 20-30% lenger rekkevidde.

batteriene har blitt billigere, de kan bygge om skateboardet i S/X ved å ofre 5mm bakkeklaring :-)

Da blir det jo samtidig CCS og superlader v3 støtte, kanskje hengerfeste på model S?

GeirHM

Alt handler om å gjøre bunnlinjen solid. De skal jo finansiere semi, model y og den nye roadsteren. Og da må de selge model 3 i bøtter og spann. Det er der de tjener inn den bunnlinjen.

Derfor forblir pris og batteri på model s/x som nå med en solid prisdifferanse til 3ern. Helt til konkurransen og/eller synkende etterspørsel tvinger dem til nye tilpasninger.

Det kommer ccs på nye 100 biler og de vil kunne utnytte v3 med høyere effekt. Og så kommer det ccs adapter som gir alle oss som har 100 batteriet samme høye effekt. Det siste er ikke noen egentlig informert spekulasjon. Det er blindt håp.

olavxxx

Batteriene i dagens 100 støtter ikke like mye juice som 3. Pga cellene. Men 3 er cappet på rundt 116 kW, som den lader ganske lenge på. Siden forbruk er lavt, er det mye i km/t lading.

Jeg vet ikke hvor mye effekt man får med CCS adapter, er redd det blir noe ala Chademo, men tiden vil vise.

GeirHM

Cleantechnica spekulerer rundt 100 batteriene og mener de vil tåle høyere spenning. Jeg håper de har rett.

Jeg trodde avtalen om bruk av det gamle celleformatet gikk ut ved årsskiftet. Men electrek skriver at avtalen handler om volum og ikke en bestemt tidsperiode. Derfor får 100batteriet lengre levetid. Volumet er ikke oppbrukt. Det støtter v3. I tillegg produserer de ikke nok av de nye cellene.

Jeg håper dette er korrekt og at jeg i fremtiden får kortere tid på superladerne.

N00b

Akkurat det med tilgjengelighet på 2170 celler tror jeg er helt avgjørende.
Tesla har ikke greid å komme over 5000 model 3 i uka i snitt, en plass ligger flaskehalsen og det er nok på batterier. Produksjonslinjen på selve bilen har greid mye mer enn det.

Så er det powerwall som bruker samme cellene.  De skal jo også leve.
Enn sålenge så blir nok S /X og gå på de gamle 18650 cellene.


GeirHM

Nyhetene vi får fra Tesla viser at alt handler om Model3 og å gjøre selskapet om til masseprodusent av elektrisk transport vanlige familier har råd til. De kutter ikke bare i staben, de kutter også prisene. På Model3-bilene.

Model S/X og nye Roadster er nisjebiler for et pengesterkt marked. Disse blir ikke billigere. Vi ser dem nok aldri igjen med små batterier (tror jeg). Jeg tror heller ikke de bekymrer seg nevneverdig for konkurransen fra de etablerte. De kommer alle med premiumsmodeller i begrenset omfang fordi de er uten egen batteriproduksjon. De er avhengig av asiatiske batterier. De starter i dag der Tesla var i 2012. VW sier de skal lage en folkevogn som slår model 3 på pris og rekkevidde. Dette er tydeligvis et prosjekt litt fram i tid. Det er dette prosjektet Tesla sloss mot. Og de gjør det nå.

Jeg håper bare ikke innstrammingene hos Tesla går utover det som er deres største styrke etter volumet på batteriproduksjonen, og det er teknologiutviklingen rundt EAP of FSD. Får de fortsatt denne utviklingen i samme takt som til nå skal det bli moro å følge med på hva de etablerte vil gjøre.

Om de beholder 18650 cellene så er det nok fordi de kan dra nytte av v3. De kan ikke ha luksusbiler som bruker lengre tid på ladingen enn deres versjon av t-ford. Og så håper jeg at v3 er bakover-kompatiblet med 100 batteriene som alt er ute. På en eller annen måte. For i tillegg til at det er lov å synse, så er det lov å håpe. Tar det med i aftenbønnen jeg. Sånn for sikkerhetsskyld. Han får jo med seg det meste. Nå har han jo også fått med seg den vakre Ælja vår på riksvei 3. Elon altså. Vår gud.

daktari

Hvis det kommer en Y i høst, veldig likt bygget som 3, gir det du sier full mening. Men X75 vil være spesielt savnet, S75D mindre pga. P3D.
Det kan også tenkes at de putter 2170-kjemien i 18650. Vet ikke om noe fysisk med dimensjonene kan hindre det?
Firmaets overlevelse på lang sikt må være massemarkedet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA