Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon avslører Teslas "Masterplan" anno 2019

Startet av GeirHM, torsdag 10. januar 2019, klokken 12:26

« forrige - neste »

mthoring

Er fortsatt overbevist om at de lanserer en ny X/S "75" mot slutten av kvartalet. Panasonic meldte jo at kapasiteten på GF1 skulle økes fom. april, så jeg holder en knapp på at nye biler da vil få 2170.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Amoss

Sitat fra: mthoring på lørdag 26. januar 2019, klokken 15:04
Er fortsatt overbevist om at de lanserer en ny X/S "75" mot slutten av kvartalet. Panasonic meldte jo at kapasiteten på GF1 skulle økes fom. april, så jeg holder en knapp på at nye biler da vil få 2170.

Tror nok det kan ta litt lengre tid enn dette kvartalet, i alle fall om antagelsen om at en eller flere produksjonslinjer skal moderniseres. Men jo, før eller siden vil de nok enten komme med en ny modell, enten det blir "75" eller ~"85" eller en utgave over 100.
Model S 85D

GeirHM

#32
Lokke kunder til å kjøpe 75-utgaven før det er for sent - for så og reintrodusere en ny 75 med raskere lading? Det er i et hvert fall ikke god kundebehandling! Så det tror jeg er lite sannsynlig.

automat

Sitat fra: GeirHM på lørdag 26. januar 2019, klokken 15:17
Lokke kunder til å kjøpe 75-utgaven før det er for sent - for så og reintrodusere en ny 75 med raskere lading? Det er i et hvert fall ikke god kundebehandling! Så tror jeg er lite sannsynlig.

Det er vel omtrent det de gjorde med AP1 vs AP2 det. Og ved en rekke andre oppdateringer. Hvor de som har biler i bestilling i beste fall får litt prisavslag.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Lygren

#34
Tror lett 75´en bare var en pauseposisjon hva angår batteristørrelse for S og X, og nå som 3 er klar tviler jeg på at noe under 90kWh blir å finne på disse toppmodellene. Blir sikkert type 90 / 110 (MR & LR) som neste revisjon med nye batteripakker og raskere hurtiglading, så holder Tesla forspranget. Spørsmålet er jo da hva 90-pakka havner på prismessig, men tror ikke det blir sånn superbillig, spesielt for X´ens del har de jo nærmest ikke konkurrenter så lett å ta 80-100K USD i USA selv på "entry" X. I Norge, uten en eventuell ny superkampanje på "rentefrie" lån o.l., blir nok salget av S + X kraftig redusert, men nå var det vel heller kanskje ikke helt naturlig at det som i USA regnes som en luksusbil med prislapp på linje med en 1,5mill. NOK Porsche skulle bli solgt som "folkevogn" her i det lange løp...

Motorwatt

Når bilprodusenter offisielt presenterer nye modeller av en biltype, eller facelift av den eksisterende, gjøres dette ofte en tid i forveien. Da faller normalt salget i påvente av den nye modellen, og blir sikkert budsjettert inn. De som (hvis noen) gjør dette i hemmelighet, ender da opp med sure kunder, og krav på prisreduksjon. Tesla gir ikke engang et lite hint, og alt ender opp i spekulasjoner, og redusert salg. I januar 2018 ble det solgt 115 Modell S, og hittil i januar er det levert 20. Riktignok er det 3 dager igjen av måneden, men dette blir isåfall en redusert inntekt på 76 mill. med snittpris på 800K. Av Model X ble det solgt 105 stk. i januar 2018 mot 129 i 2019, så dette kompenserer selvsagt noe. I desember 2018 ble det solgt nesten dobbelt så mange X i forhold til S.

Vet ikke hvor mange biler som er solgt på rentekampanje, men antar det er veldig mange. Ser dette som den største salgshjelp-faktoren, og uten denne hadde man sett betydelig lavere tall på S/X. Model 3 ligger på en pris som tilsvarer en normal families finansieringskapasitet. Hvis rentekampanjen på S/X blir dårligere enn idag, og opp på samme nivå som eksisterende og kommende konkurrenter, vil S/X neppe ha noen salgsfordeler igjen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Forskjellen på situasjonen nå og for et år siden er at for et år siden hadde Tesla bare X/S å tjene penger på. Og de blødde penger i prosessen med å rampe opp model 3 produksjon.

I flg den opprinnelige masterplan var roadster et middel for å finansiere S. Og S et middel til å finansiere 3. Vi har kommet dit nå, og hva som blir den videre skjebnen for S og X er uviss. Men at de vil bruke resurser på å produsere og selge disse i noe særlig volum er vel ikke så sannsynlig. (Husk at det bare er i Norge disse har blitt folkebiler.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mthoring

Sitat fra: automat på søndag 27. januar 2019, klokken 10:45
Forskjellen på situasjonen nå og for et år siden er at for et år siden hadde Tesla bare X/S å tjene penger på. Og de blødde penger i prosessen med å rampe opp model 3 produksjon.

I flg den opprinnelige masterplan var roadster et middel for å finansiere S. Og S et middel til å finansiere 3. Vi har kommet dit nå, og hva som blir den videre skjebnen for S og X er uviss. Men at de vil bruke resurser på å produsere og selge disse i noe særlig volum er vel ikke så sannsynlig. (Husk at det bare er i Norge disse har blitt folkebiler.)

Så lenge de tjener gode penger på å selge 700.000 kroners varianter av X/S så skjønner jeg ikke hvorfor de skal slutte med det. Det vil jo i stor grad være tapt inntekt ellers. Noen vil gå opp til 100d, andre vil gå ned til Model 3, men de fleste vil nok ende opp med å ikke kjøpe Tesla i det hele tatt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

Sitat fra: mthoring på søndag 27. januar 2019, klokken 16:49
Sitat fra: automat på søndag 27. januar 2019, klokken 10:45
Forskjellen på situasjonen nå og for et år siden er at for et år siden hadde Tesla bare X/S å tjene penger på. Og de blødde penger i prosessen med å rampe opp model 3 produksjon.

I flg den opprinnelige masterplan var roadster et middel for å finansiere S. Og S et middel til å finansiere 3. Vi har kommet dit nå, og hva som blir den videre skjebnen for S og X er uviss. Men at de vil bruke resurser på å produsere og selge disse i noe særlig volum er vel ikke så sannsynlig. (Husk at det bare er i Norge disse har blitt folkebiler.)

Så lenge de tjener gode penger på å selge 700.000 kroners varianter av X/S så skjønner jeg ikke hvorfor de skal slutte med det. Det vil jo i stor grad være tapt inntekt ellers. Noen vil gå opp til 100d, andre vil gå ned til Model 3, men de fleste vil nok ende opp med å ikke kjøpe Tesla i det hele tatt.

Tesla har fjernet de versjonene av S og X de tjener minst på og fjernet det skiftet på fabrikken som koster mest (nattskiftet). Sånn sett gir det god mening. Om 75kWh bilene skulle blitt produsert utelukkende på nattskift ville det nok vært ganske lite å tjene på de. Den ekstra fortjenesten på TM3 LR eller 100kWh S/X for de som kjøper det isteden oppveier nok vel og godt den lille tapte fortjenesten.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ørjan Stv

Men det er ikke nødvendigvis slik at folk da kjøper model 3 eller går opp på hundre... mange spes barnefamiliene vil da finne model 3 for liten og 100 for dyr... det begynner jo å komme alternativer i Audi og jaguar... De vil tape salg som 75 markedet hadde. så enig med de som mener det kommer endringer.... både på batteri, supercharger hastighet osv.  Vi får ta det opp igjen i 2 evt 3 kvartal og se hva som har skjedd

olavxxx


JorEl

#41
Sitat fra: olavxxx på mandag 28. januar 2019, klokken 07:07
Jeg tror ny minstekapasitet for S/X må bli 100.
Slik er det jo allerede ;)

Når man nå får litt bedre produksjonskapasitet ved Freemount, så blir det spennende å følge utviklingen på TM3-produksjonen. I mai kommer vel mid-range(MR), i følge Musk. Men hvordan vil Tesla nærme seg $35k-bilen, med lite batteri og ingen premium?
-MR Premium. (Allerede i US, Canada(?)
-SR Premium? Lettere å produsere ferdig alt med premium?
-LR Standard
-MR Standard
-SR Standard (Endelig $35k-bilen, men garantert uten intensiver)
Blir det i hele tatt en Performance Standard?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jeronan

Sitat fra: Motorwatt på søndag 27. januar 2019, klokken 08:12
Når bilprodusenter offisielt presenterer nye modeller av en biltype, eller facelift av den eksisterende, gjøres dette ofte en tid i forveien. Da faller normalt salget i påvente av den nye modellen, og blir sikkert budsjettert inn. De som (hvis noen) gjør dette i hemmelighet, ender da opp med sure kunder, og krav på prisreduksjon. Tesla gir ikke engang et lite hint, og alt ender opp i spekulasjoner, og redusert salg. I januar 2018 ble det solgt 115 Modell S, og hittil i januar er det levert 20. Riktignok er det 3 dager igjen av måneden, men dette blir isåfall en redusert inntekt på 76 mill. med snittpris på 800K. Av Model X ble det solgt 105 stk. i januar 2018 mot 129 i 2019, så dette kompenserer selvsagt noe. I desember 2018 ble det solgt nesten dobbelt så mange X i forhold til S.

Vet ikke hvor mange biler som er solgt på rentekampanje, men antar det er veldig mange. Ser dette som den største salgshjelp-faktoren, og uten denne hadde man sett betydelig lavere tall på S/X. Model 3 ligger på en pris som tilsvarer en normal families finansieringskapasitet. Hvis rentekampanjen på S/X blir dårligere enn idag, og opp på samme nivå som eksisterende og kommende konkurrenter, vil S/X neppe ha noen salgsfordeler igjen.

The real reason for this is just very simple. Until December a lot of people could only order a Model S/X, but now they can actually order a Model 3 with same delivery time.
This has obviously a big effect on Model S/X sales and just shows that people can now take a more
"rational" decision and order a car more in line with their "real" budget.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Electrek rapporterer at 100D forsvinner, og at man allerede nå kan bestille bil i USA med 8% redusert rekkevidde $8000 rimeligere. Angivelig softwarelåst 100-batteri.  100 ser ut til å fortsette under nytt navn som Extended range.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MrBacardi

Varianten med softwarebegrenset 100-batteri får oppgitt lengre rekkevidde enn utgåtte 75 kWt, mer nærmere 85-pakken.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA