Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SpaceX, Starlink

Startet av Vhagar, søndag 26. mai 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

Vhagar

Sitat fra: Tuxedo på mandag 27. mai 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Vhagar på mandag 27. mai 2019, klokken 17:46
Skyte teleskopene opp i rommet kan de også gjøre.
Jeg kjenner til minst en håndfull astronomer som vil få økonomiske problemer hvis de prøver seg på dette.

Det er til enhver tid hundretusenvis av jordbaserte teleskoper som peker i alle himmelretninger, betjent både av profesjonelle som amatørastronomer.  De oppdager stadig ting i vårt nære solsystem som Hubble ikke har en sjanse til, fordi den er stort sett fokusert på et lite område av gangen.

Men jeg må jo legge til at jeg personlig ikke har så mye imot en nattehimmel med 12 000 Starlinks sveve der oppe. Jeg tror det kan bli et ganske kult syn.  Ungene kommer i hvert fall til å elske det.

Det er helt klart ikke for hver bidige person med en stjernekikkert å skyte opp et teleskop, men det er noe verden burde gjøre i en samlet innsats for klodens beste snart. Tipper Elon har det også klart om noen år. Atmosfæren er veldig i veien for gode resultater, så bare positivt å omgå den. Men jeg skjønner jo så klart at 1 ikke er nok. Men det kommer vel klager på at de også blir for mange da.

Når vi ser videoer av "starlink trail" så er de svært så synlige nå, massen blir jo svært stor når de forstatt er så nær hverandre. Men når de begynner å spres utover, så blir det svært mye mindre synlig. De fleste vil ikke legge merke til det engang og de blir ikke i veien for de aller fleste astronomer. Og det høres nesten ut til at folk tror de kommer til å se 12 tusen samtidig, husk det spres over hele kloden. Snur en blikket opp mot stjernene så er det ikke mange satelittene i gangen noen av oss kommer til å se samtidig. Og de kommer til å bli svært mye svakere enn den halen man kan se på video'er i dag. Men slike "haler" får vi se etter hver oppskytning, og det er jo spennende for ungene å få med seg.

Gitt dekningen fra hver satelitt (noen og 400km for de i VLEO og nesten 1200km for de i LEO var det vel) så kan kanskje noen regne ut hvor mange som er synlig fra et teoretisk sted med fri sikt til horisonten i alle himmelrettninger?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

o.b.lix

Blir ikke ping veldig dårlig på slikt system?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Vhagar

25-35ms er ikke dårlig i det heletatt mot ca 600 på tradisjonelle satelitter.

Jeg har rundt 12ms her i Norge og til de store som server innhold via CDN. Men om du f.eks. pinger til Canada eller Australia (eller andre land og ip'er som ikke servers via et CDN) så ser du fort at ping ofte kan bikke 50ms, og fort gå over 100ms. F.eks. ligger amazon.com på over 100ms og amazon.co.uk på ca 50ms.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Jeg tror ikke de rekker å få opp alle i år, men mye tyder på at de kan klare å levere internett allerede neste år (ikke hit opp nei). Det er også spennende å se at de tror de kun trenger ca 1500 satelitter for å tilby full dekning til hele den befolkede delen av verden, noe som vil ta 4 år om de holder tempoet med 6 oppskytninger i året. Jeg tipper dette vil bety at mange fortsatt vil være i satelittskyggen, men det er en svært god start!

https://www.teslarati.com/spacex-teases-starlink-internet-service-debut/
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Han har ikke fått med seg pizzaboksen, når han nevner mobiler. Men at det er mulig å integrere i bilen, ja det har jeg troa på. Kanskje ikke i frunken, du vil ha antennen på et sted hvor den kan nå signalene hele tiden, så taket er nok best.

App store er bare å glemme, Elon fantaserte om det i 2011 men verden har løpt fra han på hva app'er gjør og MCU'ene er ikke kraftige nok. Atarispillene er vel så langt det går. Så med mindre de kommer med MCU v3 snart så er det bare å glemme at raskere internett kan bidra til bedre tjenester på MCU.

Hva gjelder fart på nett. Det er ikke 4G farten som bremser innholdet på MCU, det er MCU'en i seg selv. De har skrudd opp farten på 4G betydelig i det siste. Men dette koster penger, en utgift Tesla fint kan unngå om de går for Starlink i stede for 4G. Tuneller fikser de med å buffre innhold.

TTunes er heller ikke realiserbart, det er alt for dyrt og alt for mye jobb som det er billigere å kjøpe fra Spotify.
Det gir ikke mening at de ikke kan gjøre brukeropplevelsen bedre uten å måtte ha hele katalogen av musikk internt. Du kan fint kode noe og bare linke det til API'et til Spotify slik de gjør i dag, de må bare bli flinkere (og ha bedre hardware).

Han viser til Google Play og App store og det er latterlig å tro at bilens MCU kan være host for like stor omsettning. For det første er det ikke alle app'er det er behov for i bilen, for det andre er det ikke alle som lar seg bruke og for det tredje så er det langt ferre Teslakunder enn mobiltelefonkunder der ute.

Videokvalitet/framrate er hardware limit både i kameraene og hva MCU'en har kapasitet til å jobbe med samtidig som den skal gjøre alt annet bilen skal og ikke noe med internettfarten igjen.

Trening av NN'ene er ikke avhengig av så mye data tilbake som antydet, dette ble nevnt da de viste frem den nye HW3. Men det er kjekt å ha sitt eget nett når firmware og nye kart skal lastes ned til alle bilene.

Men at det er en stor fordel å ha sin egen internett access og slippe å betale telecom bransjen stadig voksende beløp er helt sikkert.

Og fyren pratet forferdelig stakkato, det var rett irriterende å høre på 11 minutter.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

olavxxx

Skal man bruke det til mobil vil jeg anta at SpaceX må selge kapasitet til feks ICE eller andre leverandører, at man kombinerer "pizzaeske" med celletårn for å relaye signalene til mobiler. I teorien kunne da små leverandører solgt kapasitet uten å være innom obligopol.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA