Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Europeiske bilprodusenter skal fremover satse på å produsere elbiler i Kina

Startet av stefse, torsdag 10. januar 2019, klokken 12:08

« forrige - neste »

stefse

Denne nyheten er større enn den egentlig ser ut til ved første øyekast.
Dette sitatet fra VW-bossen sier det meste:
– I Kina finner vi det riktige miljøet for å utvikle den nye generasjonen biler. Og vi finner kompetansen som vi bare delvis finner i Europa eller andre steder, sier VWs konsernsjef Herbert Diess til Reuters.

Det betyr at på sikt vil faktisk bilfabrikkene som har levd av fossilmotorer i 100 år forsvinne. Det vil selvsagt ta tid, i deler av europa sverges det til manuelt gir, og mange vil trolig insistere på å ha ICE biler med dette lenge enda, men ser vi litt lenger frem er dette en erkjennelse av at Kina har gått forbi på teknisk innovasjon og miljø i bilverden. Tradisjonell bilindustri vil faktisk dø ut!
Da står vi igjen med Silicon valley, AI, selvkjøring og softwaretjenester. Men se ikke bort fra at Kineserne kommer der også! Vanlige kinesere har ikke noe spesielt sterkt forhold til bilers egenskaper, og de vil nok se positivt på selvkjørende taxier som bringer dem rundt.

https://e24.no/bil/elbil/bilprodusentene-vil-bruke-over-2-500-mrd-paa-elbiler/24537476
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Nå er det jo ikke så mange ICE motorfabrikker igjen i Europa. VW har for eksempel en fabrikk i Salzgitter, en i Pamplona og en i Mlada Boleslav (+ en egen for Porsche V8 og en for Bentley). Og samme motorer brukes av flere merker.

Så de fleste fabrikkene overlever allerede uten å produsere motorene selv.  Hvor man legger karosseriproduksjon er vel litt avhengig av om man satser på manuell arbeidskraft eller automatisering. Skatteregler kan også ha betydning for hvor "final assembly" gjøres.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Design/utvikling kan vel skje i Europa/USA, men produksjonen vil skje i Kina....

Blir knapt en produsent som ikke vil produsere sine biler i Asia fremover..
Dessuten så vil antall personer i ansatt i bilindustrien synke betraktelig ved overgang til elbiler.
Fagforeninger innen bilindustrien i Asia forbanner jo elbilens inntreden - nettopp fordi den vil kreve
vesentlig færre ansatte..
Elbiler har potensiale til å bli vesentlig billigere enn fossiler noen gang har vært......
Tesla kan f.eks spare ca 20% pr. bil i produksjonskostnader ved å flytte produksjonen fra USA til Kina ifølge
Sandy Munro

kilde : https://www.youtube.com/watch?v=aVnRQRdePp4&list=PL466D7CA71ED3F80D




stefse

Slik jeg tolker VW sjefen er det også utvikling og dermed design som skal gjøres i Kina. Kanskje ikke designet av HMI komponenter som skjerm, seter,  og ting vi tar og føler på, men mye av teknikken bak blir kinesisk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Rollep

Ja, dette var jo en gladnyhet, not >:(

Enda fler arbeidsplasser flyttes til Kina. Det jeg lurer på er hvordan vi i fremtiden skal få råd til å kjøpe alle disse kinesproduktene. Greit nok at de er billigere enn det vi klarer å produsere i Vesten, men det hjelper jo fint lite hvis man ikke lenger har noen jobb å gå til :(
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Amoss

Sitat fra: stefse på torsdag 10. januar 2019, klokken 12:08
Denne nyheten er større enn den egentlig ser ut til ved første øyekast.
Dette sitatet fra VW-bossen sier det meste:
– I Kina finner vi det riktige miljøet for å utvikle den nye generasjonen biler. Og vi finner kompetansen som vi bare delvis finner i Europa eller andre steder, sier VWs konsernsjef Herbert Diess til Reuters.

Jeg tror at han her "glemmer" å nevne den viktigste delen av "det riktige miljøet" som tiltrekker seg bl.a. europeiske bilprodusenter: Kravet om en stadig høyre minste andel av elbiler for å overhode få lov til å selge biler på dette markedet. Dette kombinert med de høye importavgiftene på biler i dette markedet gjør det helt nødvendig for de fleste å utvikle/produsere elbiler i dette markedet. Mener å ha hørt om store internasjonale bilprodusenter som lanserer elbil kun for det kinesiske markedet.

Når EU begynner å innføre tilsvarende krav forventer jeg at mange av dem også utvikler og produserer elbiler også her. Og tilsvarende for USA. VW har jo også tidligere gått stort ut med hvilke satsninger de har gjort/skal gjøre i Europa for utvikling/produksjon av elbiler. Så denne nyheten betyr strengt talt at de ikke satser på eksport til Kina, men det betyr ikke nødvendigvis at de vil basere seg så veldig mye på import fra Kina til Europa.

F.eks. kan det trekkes frem Tesla, som jo nå holder på å sette opp en egen "gigafactory" i Kina, men det er kun for produksjon til Kina/"Fjerne Østen"/Oseania(?), og ikke for eksport til USA/Europa (på tross av det Sandy Munro fabulerer om).
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA