Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slutt på 75kWh batteri fra mandag

Startet av Øggen, torsdag 10. januar 2019, klokken 00:24

« forrige - neste »

OlaM

For Teslas økonomi gir det jo mening å melke 100D-kua så langt det går. Færrest mulig konfigs, ingen store endringer, gode marginer. Det kan hjelpe dem å selge $35k Model 3.
'21 3LR

daktari

Dette er nok den egentlige årsaken. Spørsmålet er når ny modell kommer:
Tesla Supercharger V3 vs. Taycan Charging: 75D Retirement Suggests Battle Prep https://cleantechnica.com/2019/01/14/tesla-supercharger-v3-vs-taycan-charging-75d-retirement-suggests-battle-prep/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sjøhyene

Sitat fra: daktari på mandag 14. januar 2019, klokken 11:36
Dette er nok den egentlige årsaken. Spørsmålet er når ny modell kommer:
Tesla Supercharger V3 vs. Taycan Charging: 75D Retirement Suggests Battle Prep https://cleantechnica.com/2019/01/14/tesla-supercharger-v3-vs-taycan-charging-75d-retirement-suggests-battle-prep/

jepp, veldig logisk at dette er neste steg i evolusjonen av MS/MX. Tipper det blir lansert relativt raskt etter at  75D fjernes som opsjon.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

100-versjonen virker lader-begrenset på toppeffekt mtp at den holder maks supercharger effekt opp til ca 65%. 75-batteriet har derimot begrensningen på batteritiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. januar 2019, klokken 13:30
100-versjonen virker lader-begrenset på toppeffekt mtp at den holder maks supercharger effekt opp til ca 65%. 75-batteriet har derimot begrensningen på batteritiden.
ja, sånn jeg forstår det så er 75D begrenset på ampere inn i batteriet, som man ser ved at kW'en stiger sakte mot ca 50% SOC (batterispenning stiger mens ampere er konstant). På 100D og Model 3 LR er den begrenset på effekt som da trolig er pga laderen. Det ser man ved at effekten er konstant over et relativt stort område av SOC.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kraez

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. januar 2019, klokken 13:30
100-versjonen virker lader-begrenset på toppeffekt mtp at den holder maks supercharger effekt opp til ca 65%. 75-batteriet har derimot begrensningen på batteritiden.

Betyr dette at 100D kan få høyere toppeffekt enn 118kWh på SuC ved utrulling av SuC v3? Med spenning på batteripakken på 400v bør vi vel forvente noe slikt som som 150 kWh toppeffekt ved rundt 55% state of charge?
Model X100D - November 2017

Jeronan

I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sfinxern

Ja, jeg er enig. Men så er nå folk en gang slik at jo raskere jo bedre og nyere jo bedre. Alle vil alltid ha det siste nye uten å ha noe særlig praktisk erfaring.

Vi som har 75 og mindre også har erfart at det er mer en tilstrekkelig nok i det daglige så vel som på lengre ferieturer. Men vi møter heletiden argumenter om at "skulle ha klart 60 mil", "skulle ha fulladet på 5 min" osv.

Det er vel kanskje det som taler mot brukmarkedet på lengre sikt når det er mange flere alternativer og nyere teknologi på batteri / lading. Men slik det er nå så er fortsatt 75 mer enn konkurranse dyktig nok. Klart det er jo en merkbar forskjell på S og X med 75 da.
I påvente av nytt batteri på S/X, så tror jeg 75 på bruktmarkedet kommer til å bli en del mer attraktive nå fremover. Om det påvirker prisen tror jeg vel egentlig ikke. Men at man får solgt raskere tror jeg absolutt.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Jeronan

Yes with the Model X it might be a bit different and the 75 pack can becoming a limiting factor for some in winter time, since it has around 80 km less range than the Model S.

The Model S is really a super efficient car, even in winter time when battery is at optimum temperature.
That is why I never start with 100% battery at the beginning of a long trip, but 80-85% or so and stop at the first Supercharger to charge for 10-15 mins to heat up the battery.
After that...enjoy efficient energy consumption and long range.  :+1:

Another trick is to set the Supercharger you plan to stop at, as destination in Navigation. The car will start heating up the battery when you approach the Supercharger, so you get full charge speed when you arrive!

You can save yourself 160k NOK extra for a 100kW pack, when you figure out how to optimally use the car and know how to get best energy efficiency and reduced charge times. Especially in winter time.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 12:06
Yes with the Model X it might be a bit different and the 75 pack can becoming a limiting factor for some in winter time, since it has around 80 km less range than the Model S.
X75D har 383km EPA-rekkevidde med 20" (255 og 275 brede dekk) og S75D har 401km EPA-rekkevidde med smalere 19"...

Elninja1

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 15. januar 2019, klokken 10:19
I think some people are too easily dismissing the 75D.

For the vast majority of people, 96kW top charge speed is more than enough. You really don't need any faster.

Especially for families, where you often spend a minimum 15-20 mins at a charge stop anyway for toilet break, buying snacks, etc.

We driven quite a few long trips last year with our Model S 75D, including to Nederland ( 1400+ km one way) and never did we feel that we had to wait for charging to finish.
It was actually quite the opposite, with often charging being finished before we were ready to continue.

Things are different of course, if you have to drive a lot of KM's every day for work and have to use the Supercharger (almost) daily and most of these people will go for the 100D, due to increase range and bit higher top charge speed.

700 kms with a model x 75 you need like 4 stops vs 1 stop with a 100. And then you need to drive carefully at like 100kmh. Who does that on the autobahn. I am sure you think it is ok to stop so many times but If I drive kiel - Antwerp in the winter then I am not wanting to stop so many times. not to mention the often traffic problems occurring and then your suddenly out of battery. as Elon said the tesla made tomorrow is much better than the one sold yesterday.

JorEl

En bil med 25% mindre energi må lades 4 ganger? Hørtes mye ut ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

What-a-watt

#42
Da har du faktisk valgt riktig bil. Men det finnes vel noen tusen som ikke ofte kjører Kiel-Antwerpen eller liknende strekninger, og faktisk klarer seg fint med 75.

Forøvrig kan du svare @Jeronan på norsk...

What-a-watt

#43
Sammenlignet P100D og S75Di abetterrouteplanner Kiel-Antwerpen

P100D - 3 ladinger / 7:39 timer
S75D - 4 ladinger / 8:37 timer

Vinterstid med 0 grader.

spirrevipp

Ingen tvil om at min X75D duger til masse. Alt i det daglige er null problem.

Heller ingen tvil om at hver gang jeg faktisk skal kjøre langt så skulle jeg gjerne hatt både større batteri, raskere lading og enda flere superladere langs veien.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA