Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekttariff

Startet av oprytz, onsdag 09. januar 2019, klokken 19:13

« forrige - neste »

Kristian O

Overskuddskraft fra solceller sparer vel nettet, sidan krafta går til naboen?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rævedilter

Sitat fra: turfsurf på mandag 09. desember 2019, klokken 18:18
Altså definerer de salg av overskuddstrøm som bruk av nettet på lik linje med annen bruk. Da sier det seg selv at alle som da selger strøm må betale det samme.

Eg klarer ikkje lese det.
Skulle det være tilfelle måtte ein betale nettleige to ganger, både for salg og kjøp.
Det dei meiner er at den forbruksuavhengige (faste) delen vil bli større så langt eg forstår.
Dette vert det samme om ein produserer strøm til eget bruk eller sparer strøm.

Men fastdel på innmatingstariff kan dei jo begynne å kreve, er vel  100 kW den begynner på i dag?
Variabel innmatingstariff er der allerede fra første kWh.




eisa01

Sitat fra: turfsurf på mandag 09. desember 2019, klokken 18:18
Sitat fra: Rævedilter på mandag 09. desember 2019, klokken 07:29
Ein betaler da ikkje variabel nettleige for kraft ein leverer inn på nettet som plusskunde?
Man gjør ikke det nå, men det er det de sier man bør gjøre i sitt tilsvar linket tidligere:

"I dag får du en betydelig lavere nettleie om du investerer i solkraft, selv om du kanskje bruker nettet like mye som alle andre. Du bruker kanskje nettet til å selge overskuddsstrøm"

Altså definerer de salg av overskuddstrøm som bruk av nettet på lik linje med annen bruk. Da sier det seg selv at alle som da selger strøm må betale det samme.
Det er ikke helt det de sier.

Kan vi være enige om at det lokale distribusjonsnettet må bygges ut til å støtte forbruket en kald januardag når folk kommer hjem og skal lage middag? Dette er hva som avgjør hvor mye kapasitet man må bygge ut

Ergo for å få en rettferdig fordeling av kostnadene så kan man på spissen fordele den årlige nettkostnaden etter effekten man trekker i denne timen. Dette skjer omtrent med bedrifts og industrikunder i dag (men på månedsbasis)

Problemet med det er at det kan bli litt vilkårlig hva din regning blir, og det kan være litt vanskelig å forklare. Derfor har vi til nå hatt nettleie for husholdninger som er basert på forbruk, siden det har sånn ca. gjenspeilt kapasiteten man tar opp i nettet.

Men, nå som vi får elbiler og solcelleproduksjon så vil ikke dette være bærekraftig:
Solceller bidrar litt til å få lavere distribusjonstap (noen få prosent), men er ellers ikke til nytte for lokalnettet. I topptimen om vinteren er produksjonen null.
Elbiler som lader i denne timen om vinteren kan gjøre at man må oppgradere nettet unødvendig, da de fleste kan utsette lading til senere

Løsningen er da å innføre en prismodell som gjør at folk med solceller bidrar like mye til nettet som andre (fratrukket nytten ved lavere distribusjonstap), og som gjør at elbiler ikke lader i denne timen med mindre de er villige til å betale for det

turfsurf

Sitat fra: eisa01 på mandag 09. desember 2019, klokken 20:30

Kan vi være enige om at det lokale distribusjonsnettet må bygges ut til å støtte forbruket en kald januardag når folk kommer hjem og skal lage middag? Dette er hva som avgjør hvor mye kapasitet man må bygge ut

Ergo for å få en rettferdig fordeling av kostnadene så kan man på spissen fordele den årlige nettkostnaden etter effekten man trekker i denne timen. Dette skjer omtrent med bedrifts og industrikunder i dag (men på månedsbasis)

Rettferdig fordeling av kostnadene? Man kan fordele kostnadene ut over året på faste kostnader (utbygging, administrasjon, vedlikehold), og variable (vedlikehold, reparasjoner m.m). De faste kostnadene kan man fordele på alle basert på abonnert effekt, mens de variable fordeles basert på forbruk. Så kan man ellers styre forbruket med strømprisene.

Ellers er det gammeldags å tenke utbygging av nettet på den måten du forespeiler. Hadde de investert i batteribanker i nabolagene og gitt rabatter for batteribanker og utkoblbare laster i de enkelte hus hadd dette vært ett mye mindre problem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eisa01

De faste kostnadene i nettet utgjør omtrent hele kostnaden, det er i grunn ingen variable kostnader bortsett fra overføringstapene i distribusjonsnettet

Og selvfølgelig så bør man begynne å se på software og batterier for å løse de nye effektoppene på en rimeligere måte, men det endrer ikke det fysikalske at det i prinsippet er en kapasitetsbegrensning man prøver å løse.

Kristian O

Sitat fra: eisa01 på mandag 09. desember 2019, klokken 20:30
Sitat fra: turfsurf på mandag 09. desember 2019, klokken 18:18
Sitat fra: Rævedilter på mandag 09. desember 2019, klokken 07:29
Ein betaler da ikkje variabel nettleige for kraft ein leverer inn på nettet som plusskunde?
Man gjør ikke det nå, men det er det de sier man bør gjøre i sitt tilsvar linket tidligere:

"I dag får du en betydelig lavere nettleie om du investerer i solkraft, selv om du kanskje bruker nettet like mye som alle andre. Du bruker kanskje nettet til å selge overskuddsstrøm"

Altså definerer de salg av overskuddstrøm som bruk av nettet på lik linje med annen bruk. Da sier det seg selv at alle som da selger strøm må betale det samme.
Det er ikke helt det de sier.

Kan vi være enige om at det lokale distribusjonsnettet må bygges ut til å støtte forbruket en kald januardag når folk kommer hjem og skal lage middag? Dette er hva som avgjør hvor mye kapasitet man må bygge ut

Ergo for å få en rettferdig fordeling av kostnadene så kan man på spissen fordele den årlige nettkostnaden etter effekten man trekker i denne timen. Dette skjer omtrent med bedrifts og industrikunder i dag (men på månedsbasis)

Problemet med det er at det kan bli litt vilkårlig hva din regning blir, og det kan være litt vanskelig å forklare. Derfor har vi til nå hatt nettleie for husholdninger som er basert på forbruk, siden det har sånn ca. gjenspeilt kapasiteten man tar opp i nettet.

Men, nå som vi får elbiler og solcelleproduksjon så vil ikke dette være bærekraftig:
Solceller bidrar litt til å få lavere distribusjonstap (noen få prosent), men er ellers ikke til nytte for lokalnettet. I topptimen om vinteren er produksjonen null.
Elbiler som lader i denne timen om vinteren kan gjøre at man må oppgradere nettet unødvendig, da de fleste kan utsette lading til senere

Løsningen er da å innføre en prismodell som gjør at folk med solceller bidrar like mye til nettet som andre (fratrukket nytten ved lavere distribusjonstap), og som gjør at elbiler ikke lader i denne timen med mindre de er villige til å betale for det
Variabel kWh- pris, der den eine iskalde januar-ettermiddagen har veldig høg kWh-pris. Enkelt å forholde seg til, enkelt å forstå. Gjerne kombinert med frivillig varsel om høge kostnader av typen «send varsel ved pris over XX»
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Kristian O

Angående effekt- tariff så sendte eg melding til Tibber med spørsmål rundt dette og Tibber Pulse:
- Kan Pulse skru ned effekt til Easee- lader når totaleffekten nærmer seg en gitt grense?
- Kan andre store forbrukere, f.eks VV- tank skrus av v.h.a. Aeotec heavy-duty når totaleffekten nærmer seg en gitt grense?
- Kan man velge å få push-varsel fra Pulse når effekten når en gitt grense?

Svaret var dessverre «nei» på alt dette, MEN: det har blitt lagt inn på ønskelista over funksjoner. Rekner med at Tibber ordner dette  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Joltus

Svarte de nei på alle de?

Den er hvertfall utviklet for å kunne gjøre flere slike ting. Hvertfall begrense easee ladingen.

Kristian O

Det trudde eg også, men som sagt «nei» på alt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

turfsurf

Sitat fra: Joltus på fredag 27. desember 2019, klokken 09:04
Den er hvertfall utviklet for å kunne gjøre flere slike ting. Hvertfall begrense easee ladingen.
Det er vel Tibber som gjør reguleringen vha data fra Pulse. Men de ser ikke på effekt, kun strømtrekk. Er vel en smal sak å få til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Om den ser på strøm eller effekt er da rimelig ubetydelig. De henger relativt tett sammen.....

Som du sier, merkelig at de ikke kan gjøre dette.

turfsurf

Sitat fra: Joltus på søndag 29. desember 2019, klokken 20:13
Om den ser på strøm eller effekt er da rimelig ubetydelig. De henger relativt tett sammen...
På trefase kan de faktisk være stor forskjell. Strøm pr fase er egentlig interessant ifm sikring. Effekt mtp effektprising.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joltus

Jo men nå er det nå så visselig lagt til at så lenge lader vet hva den er koblet til og vet spenning og strøm så vet den lett resten og. Det er kun matematikk.

Så dette kan de få til uten noe hardware.

Og det skal easee være laget for å gjøre.

KjellG


Dersom en kjenner strømmen i hver linjeleder, er totaleffekten gitt. Imidlertid, ikke gitt at en gitt boks klarer å regne dette ut.

Electrix

Sitat fra: KjellG på torsdag 09. januar 2020, klokken 12:26

Dersom en kjenner strømmen i hver linjeleder, er totaleffekten gitt. Imidlertid, ikke gitt at en gitt boks klarer å regne dette ut.
Man må kjenne strøm, spenning og cos phi for å regne ut riktig energi/effekt (kw/kWh).

Alternativt må du vite eksakt strøm og eksakt spenning for nesten hvert eneste millisekund for å regne det ut. Det er vel noe slikt målerne gjør tror jeg, men det blir enormt mye data å overføre hvis man skal regne det ut i en ekstern boks.

Men om man er fornøyd med et omtrentlig estimat kan man gjerne bruke strøm x spenning som da gir tilsynelatende effekt, og eventuelt gange med cos phi 0,9 som vel ikke er langt unna det man kan forvente i et vanlig hus eller en moderne elbillader.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA