Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekttariff

Startet av oprytz, onsdag 09. januar 2019, klokken 19:13

« forrige - neste »

oprytz

Hei

Jeg sliter litt med å få oversikt over hvordan dette med effekttariff fungerer, og når jeg søker på nett så får jeg stort sett kun opp diskusjoner for og mot mulige fremtidige modeller. Er det noen her som kan tipse om en enkel og grei innføring i hvordan det fungerer pr i dag? Holder til i Oslo om geografi er relevant.

Chris Neumann Ruud

#1
Per I dag tror jeg ikke det er netteiere som har effekttariff mot vanlige privatkunder, så derfor er det kun diskusjoner rundt fremtidige modeller som er synlige. Bedrifter, storforbrukere over 160A og spesielt kraftintensiv industri er som regel de som har slike tariffer. NVE har et arbeid pågående rundt ny tariffstruktur så det er derfor det er mye diskusjon rundt dette.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Nordlands

Sitat fra: arthur på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:34
https://enerwe.no/nyheter/huseierne-ber-nve-stoppe-arbeidet-med-effekttariff/
Han som har uttalt seg her hevder NVE har hengt seg opp i en løsning for effekttariff, men virker selv å ha hengt seg opp i feil forståelse av løsningen som er blitt foreslått... Utfra det jeg har fått med meg vil det opprinnelige forslaget om abonnert effekt bare bety at man må betale litt ekstra for toppene som går høyere, nivået på abonnert effekt kan settes basert på snittforbruk (ganget med en faktor). Det alternative forslaget med time-of-use vil stort sett korrelere med strømpris. I begge tilfeller vil det gi en liten belønning til de med jevnt forbruk, og en liten straff til de med store effekttopper.

Når det gjelder næring har netteierne forskjellige modeller for påkrevd effekttariff, det kan være basert på inntaksstørrelse - helt ned fra 100A, eller forbruk - f.eks. 100 000 kWh. Det er vel alltid også et energiledd, og effektavgiften er vanligvis også vesentlig forskjellig sommer og vinter.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

jkirkebo

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:16
Per I dag tror jeg ikke det er netteiere som har effekttariff mot vanlige privatkunder, så derfor er det kun diskusjoner rundt fremtidige modeller som er synlige. Bedrifter, storforbrukere over 160A og spesielt kraftintensiv industri er som regel de som har slike tariffer. NVE har et arbeid pågående rundt ny tariffstruktur så det er derfor det er mye diskusjon rundt dette.

Joda, har hatt effekttariff i mange år jeg. Betaler drøye 60,- pr. kW toppeffekt pr. måned.

Bl.a alle i Hvaler kommune har effekttariff. Og en del i Fredrikstad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Dette er så langt jeg forstår ikke en moderne form for H3-tariff med overforbrukstariff.

Slik jeg forstår det:

1) Du betaler en fastavgift som i dag.
2) En plukker de 3 timene i løpet av mnd med størst effektuttak. Snittet av disse 3 timene registreres som toppeffekt denne mnd. Denne toppeffekten kommer som et fast tillegg på fastavgiften denne mnd.

Eksempelet fra Hvaler var en hytteeier som brukte godt med strøm én høstweekend. Dermed ble disse 24 h registrert med høy effekt, resten av mnd var strømuttaket null. Fastavgift + effekt i weekend = solid fastavgift denne mnd.

Mottrekk, gjøre alt for å glatte ut strømuttaket for å minimere effekttopper som vil svi hele mnd.

TB

Dagens priser fra Hafslund finnes her:
https://www.hafslundnett.no/artikler/nett-og-nettleie/priser-bedrift/1hqF2AQY1Ay8uW0a6i0S20

Bedrift - energitariff            
Fastledd   Energiledd
Lavspenning 230 V og 400V         1 760 kr/år   21,53 øre/kWh
Nettleieavtale og vilkår

Bedrift - effekttariff måned
(timesmålte anlegg)            
Lavspenning   Fellesmåling   Høyspenning
Fastledd      340 kr/mnd   1 065 kr/mnd   900 kr/mnd
Effektledd* - vinter 1
(jan, feb og des)      150 kr/kW/mnd   150 kr/kW/mnd   122 kr/kW/mnd
Effektledd* - vinter 2
(mar og nov)      80 kr/kW/mnd   80 kr/kW/mnd   52 kr/kW/mnd
Effektledd* - sommer
(apr - okt)      23 kr/kW/mnd   23 kr/kW/mnd   17 kr/kW/mnd
Energiledd* - vinter
(jan - mar og nov - des)      7,00 øre/kWh   7,00 øre/kWh   3,50 øre/kWh
Energiledd* - sommer
(apr - okt)      3,90 øre/kWh   3,90 øre/kWh   1,8 øre/kWh
*) Effektleddet avregnes etter anleggets høyeste effektuttak per kalendermåned.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:09
Dette er så langt jeg forstår ikke en moderne form for H3-tariff med overforbrukstariff.

Slik jeg forstår det:

1) Du betaler en fastavgift som i dag.
2) En plukker de 3 timene i løpet av mnd med størst effektuttak. Snittet av disse 3 timene registreres som toppeffekt denne mnd. Denne toppeffekten kommer som et fast tillegg på fastavgiften denne mnd.

De 3 timene må også falle på forskjellige dager.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Det stemmer. Ble vel et resultat av den Hvaler-saken.

oprytz

Takk TB, dette var vel akkurat det jeg var på utkikk etter!

I tabellene sine operer de med "Lavspenning", "Fellesmåling", "Høyspenning". Vet du hva dette viser til? Vi har et 400 V anlegg, tipper det ikke kvalifiserer til høyspenning, men hva er forskjellen på kategoriene "lavspenning" og ""fellesmåling"?


Sitat fra: TB på onsdag 09. januar 2019, klokken 21:23
Dagens priser fra Hafslund finnes her:
https://www.hafslundnett.no/artikler/nett-og-nettleie/priser-bedrift/1hqF2AQY1Ay8uW0a6i0S20

Bedrift - energitariff            
Fastledd   Energiledd
Lavspenning 230 V og 400V         1 760 kr/år   21,53 øre/kWh
Nettleieavtale og vilkår

Bedrift - effekttariff måned
(timesmålte anlegg)            
Lavspenning   Fellesmåling   Høyspenning
Fastledd      340 kr/mnd   1 065 kr/mnd   900 kr/mnd
Effektledd* - vinter 1
(jan, feb og des)      150 kr/kW/mnd   150 kr/kW/mnd   122 kr/kW/mnd
Effektledd* - vinter 2
(mar og nov)      80 kr/kW/mnd   80 kr/kW/mnd   52 kr/kW/mnd
Effektledd* - sommer
(apr - okt)      23 kr/kW/mnd   23 kr/kW/mnd   17 kr/kW/mnd
Energiledd* - vinter
(jan - mar og nov - des)      7,00 øre/kWh   7,00 øre/kWh   3,50 øre/kWh
Energiledd* - sommer
(apr - okt)      3,90 øre/kWh   3,90 øre/kWh   1,8 øre/kWh
*) Effektleddet avregnes etter anleggets høyeste effektuttak per kalendermåned.

xyzzy

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:16
Per I dag tror jeg ikke det er netteiere som har effekttariff mot vanlige privatkunder, så derfor er det kun diskusjoner rundt fremtidige modeller som er synlige. Bedrifter, storforbrukere over 160A og spesielt kraftintensiv industri er som regel de som har slike tariffer. NVE har et arbeid pågående rundt ny tariffstruktur så det er derfor det er mye diskusjon rundt dette.

Fredrikstad Energinett har visst en prismodell i den gaten.

Electrix

Lavspenning er under 1000V, vanligvis 230V, 400V så der havner 400V abonnementet ditt.

Høyspenning er da over 1000V, vanligvis 22 000V og gjelder da stort sett store bedrifter med egen høyspenttrafo.

Fellesmåling vil jeg anta er der det er flere abonnement med separate målere som slås sammen, for eksempel en bedrift med flere bygninger spred utover, eller noen borettslag/sameier selv om dette visstnok skal bort med nye regler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: Nordlands på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:40
Sitat fra: arthur på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:34
https://enerwe.no/nyheter/huseierne-ber-nve-stoppe-arbeidet-med-effekttariff/
Han som har uttalt seg her hevder NVE har hengt seg opp i en løsning for effekttariff, men virker selv å ha hengt seg opp i feil forståelse av løsningen som er blitt foreslått... Utfra det jeg har fått med meg vil det opprinnelige forslaget om abonnert effekt bare bety at man må betale litt ekstra for toppene som går høyere, nivået på abonnert effekt kan settes basert på snittforbruk (ganget med en faktor). Det alternative forslaget med time-of-use vil stort sett korrelere med strømpris. I begge tilfeller vil det gi en liten belønning til de med jevnt forbruk, og en liten straff til de med store effekttopper.

Når det gjelder næring har netteierne forskjellige modeller for påkrevd effekttariff, det kan være basert på inntaksstørrelse - helt ned fra 100A, eller forbruk - f.eks. 100 000 kWh. Det er vel alltid også et energiledd, og effektavgiften er vanligvis også vesentlig forskjellig sommer og vinter.
En del mennesker kommer til å sette seg inn i dette og endre forbruk, og en del kommer ikke til å forstå eller gidde å sette seg inn i det.

Med tariff basert på makseffekt vil de som setter seg inn i det endre forbruket noe, og man får en liten bedring totalt.

Med time-of-use vil de som setter seg inn i det flytte ennå mer av forbruket til laveffektperiodene og overkompansere slik at man kan få en stor forbedring.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 08:18
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:16
Per I dag tror jeg ikke det er netteiere som har effekttariff mot vanlige privatkunder, så derfor er det kun diskusjoner rundt fremtidige modeller som er synlige. Bedrifter, storforbrukere over 160A og spesielt kraftintensiv industri er som regel de som har slike tariffer. NVE har et arbeid pågående rundt ny tariffstruktur så det er derfor det er mye diskusjon rundt dette.

Fredrikstad Energinett har visst en prismodell i den gaten.

OK, da har jeg lært det :)
Norgesnett har denne prismodellen på Hvaler og på deler av Kråkerøy (https://norgesnett.no/nettleie/#/effektbasert-nettleie/) men jeg vil påstå at det ikke er mange målepunktene de har, relativt sett, og at de fleste andre nettleverandører ikke opererer med effekttariffer for privatkunder ENNÅ. :)

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

oprytz

Takk!

Hm... vi har jo flere målere forskjellige steder, så det er vel mulig det blir fellesmåling på oss   :-[



Sitat fra: Electrix på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:22
Lavspenning er under 1000V, vanligvis 230V, 400V så der havner 400V abonnementet ditt.

Høyspenning er da over 1000V, vanligvis 22 000V og gjelder da stort sett store bedrifter med egen høyspenttrafo.

Fellesmåling vil jeg anta er der det er flere abonnement med separate målere som slås sammen, for eksempel en bedrift med flere bygninger spred utover, eller noen borettslag/sameier selv om dette visstnok skal bort med nye regler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA