Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

daktari

Husk at du får Coop-poeng+bonus hos Grønn Kontakt og OBOS-rabatt hos Fortum som kunde hos dem, så kan være verdt å registrere seg hos dem også.

BKK er vel billigst gjennom Audi utfra det man fant ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elmic82

Har forstått det slik at det er 1 år gratis abonnement for oss som har kjøpt ny etron. Men er det slik at man binder seg til 1 år etter gratisperioden er over?
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

Trond.m

Sitat fra: Elmic82 på onsdag 13. mai 2020, klokken 14:36
Har forstått det slik at det er 1 år gratis abonnement for oss som har kjøpt ny etron. Men er det slik at man binder seg til 1 år etter gratisperioden er over?
Ikke hvis du sier opp 14 dager før det har gått 1 år. Hvis du har det som må regnes som god grunn, for eksempel at tilbudet endrer seg i løpet av kontraktsperioden vil du kunne si opp når som helst.

« 4.1 e-tron Charging Service-kontrakten har en fast løpetid på 12 måneder, og begge parter kan si den opp med to ukers varsel på slutten av kontraktsperioden. Dersom kontrakten ikke avsluttes i tide, blir kontraktsperioden forlenget med ytterligere 12 måneder. Oppsigelsesvarselet kan gis i kundekontoområdet, ved skriftlig varsel eller via e-post. Dette påvirker ikke retten til å si opp kontrakten med en god grunn.»

Elmic82

Sitat fra: TM på onsdag 13. mai 2020, klokken 16:39
Sitat fra: Elmic82 på onsdag 13. mai 2020, klokken 14:36
Har forstått det slik at det er 1 år gratis abonnement for oss som har kjøpt ny etron. Men er det slik at man binder seg til 1 år etter gratisperioden er over?
Ikke hvis du sier opp 14 dager før det har gått 1 år. Hvis du har det som må regnes som god grunn, for eksempel at tilbudet endrer seg i løpet av kontraktsperioden vil du kunne si opp når som helst.

« 4.1 e-tron Charging Service-kontrakten har en fast løpetid på 12 måneder, og begge parter kan si den opp med to ukers varsel på slutten av kontraktsperioden. Dersom kontrakten ikke avsluttes i tide, blir kontraktsperioden forlenget med ytterligere 12 måneder. Oppsigelsesvarselet kan gis i kundekontoområdet, ved skriftlig varsel eller via e-post. Dette påvirker ikke retten til å si opp kontrakten med en god grunn.»

Takk for svar 😀 Har lurt litt på akkurat det. Lader jo hjemme, men hadde vært kjekt å ha om vi tar en "bilferie" i år 😀
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

Trond.m

Da ville jeg bestilt abonnementet noen uker før du skal reise. Det kan gå en ukes tid før du mottar kortet og får aktivert avtalen.

E-tron 50

Jeg kan også bekrefte at prisen hos BKK er 2,5kr per minutt. Uten tvil den rimeligste ladingen på markedet. Ladet fra 16% til 84% tilsvarende 1.5 kroner per kwh.

Orbit

#51
Og i serien med lade-roaming som kommer billigere ut enn å betale direkte til den som eier ladeplassen:

Shell/Newmotion tilbyr lading på de fleste av Fortum sine ladere (merkeligvis ikke alle), og kjører da 3,88 kr/min (mot kr 2/min + 2,50/ kWh på de fleste lynladere hos Fortum selv). Det betyr i praksis at all effekt over 45 kW kommer rimeligere ut med Shell, ned mot litt under halv pris (effektivt kr 1,55/kWh) ved 150 kW ladeeffekt.

Ved bruk Shell sitt kort hos Ionity, er prisene på Ionity-nivå (kr 8,40/kWh).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: Orbit på fredag 22. mai 2020, klokken 15:43
Shell/Newmotion tilbyr lading på de fleste av Fortum sine ladere (merkeligvis ikke alle), og kjører da 3,88 kr/min (mot kr 2/min + 2,50/ kWh på de fleste lynladere hos Fortum selv). Det betyr i praksis at all effekt over 45 kW kommer rimeligere ut med Shell, ned mot litt under halv pris (effektivt kr 1,55/kWh) ved 150 kW ladeeffekt.
Takk for interessant tips. Ser at appen gjør det mulig å sette filter for ladeeffekt. Men mange av laderne som er oppført med 135 kW gir ingen informasjon om leverandør. Fant heller ingen priser i appen.

Orbit

Når du trykker på en lokasjon i app, får du opp tilgjengelighet, navigasjon og starting av lading. Øverst i den menyen er det en liten grå strek. Drar du den oppover, ser du alt om antall stolper, priser, operatør etc.

Tipper det er Ionity på de du har sett med 135 kW (som er feil effektangivelse).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Takk...da fant jeg prisene. Men jeg finner ingen superladere (100 kw+) i Norge som koster mindre enn 8,40 pr. kwh. I Sverige var det ladere til 3,88 pr. minutt. Så spesielt nyttig er vel ikke Shell avtalen i Norge.

E-tron 50

Sitat fra: TM på lørdag 23. mai 2020, klokken 10:06
Takk...da fant jeg prisene. Men jeg finner ingen superladere (100 kw+) i Norge som koster mindre enn 8,40 pr. kwh. I Sverige var det ladere til 3,88 pr. minutt. Så spesielt nyttig er vel ikke Shell avtalen i Norge.

I kartet ser jeg at Fortum sine ladere ved ÅS og vestby eller området rundt der tar 3.88 pr min for lynladere

Trond.m

#56
Ja, nå fant jeg det. Samme minuttpris for 50 og 500 kW !! lader er en veldig rar prismodell da, så det spørs hvor lenge det varer.

Orbit

Kan også ha noe med at Fortum har veldig få lynladere så langt, så de tar ikke bryet med prisdifferensiering ennå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: E-tron 50 på torsdag 07. mai 2020, klokken 09:50
Sitat fra: mortdal på torsdag 07. mai 2020, klokken 09:38
Interessant spørsmål. Juridisk sett så kan du nok kreve prisen for "generell lading" vil jeg tro, markedsføringsloven er streng, men i praksis så får du sikkert bare viderefakturert prisen som gjelder på ladestasjonen.

Men hva ellers kan det bety? Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er denne prisen som gjelder? Hvis ikke betaler man jo i praksis 189 kroner måneden for et RFID kort med audi logo som gir samlefaktura.

Det jeg betaler 189 kr. for, er først og fremst en kWt pris på kr. 3,20 i stedet for 8,40 hos Ionity. Om jeg hutriglader nok til at det lønner seg er tvilsomt.. På 25.000 km. første år var jeg ikke i nærheten, men da var det jo gratis abonnement. Kommer nok til å beholde abonnementet uansett, så slipper jeg «bensinpumpe følelsen» når jeg lader. Selv om det kanskje er å lure seg selv. Mon tro om abonnement blir en forutsetning for Plug & Charge? Antakelig ikke.

Ellers er jo kaoset komplett med prising og forskjellige roaming avtaler. Nå må Staten snart inn og legge noen føringer tror jeg, om de skal lykkes med fase 2 av elbilsatsningen; Få Ola Dunk over på el.. Kanskje EU kommer dem i forkjøpet? Dette klarer tydeligvis ikke bransjen alene. (Ingen grunn for forkjempere av merket som har stengt andre ute fra sitt nettverk, til å fryde seg. De er lengst unna an løsning av alle, og er nok de første som ev. får brev fra EU.)

Vurderer to NAF brikker her i huset, med NAF MasterCard for å få samlefaktura. Rabatten de gir er ren bonus. Har for så vidt to elbilforeningen brikker, men får jo hverken samlefaktura eller rabatt ut av det? Hva i helsike er beste løsning for å få en enklest mulig hurtiglading? Kan jeg like gjerne registrere brikkene fra Elbilforeningen og et kredittkort jeg har fra før hos alle leverandører? Var det det du forklarte meg en gang, @Orbit? :) Behov/ønsker:

- To elbiler m. CCS, så vi trenger to RFID brikker. Vil helst unngå mobil.
- Samlefaktura
- Unngå blodpris. Bryr meg ikke om 50-øre per kWh/min fra eller til, og gidder i alle falll ikke jakte ladere fra en spesiell operatør, som bringer meg til neste punkt:
- Må fungere hos alle norske hurtigladeoperatører
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: elektro på søndag 24. mai 2020, klokken 10:44
Vurderer to NAF brikker her i huset, med NAF MasterCard for å få samlefaktura. Rabatten de gir er ren bonus. Har for så vidt to elbilforeningen brikker, men får jo hverken samlefaktura eller rabatt ut av det? Hva i helsike er beste løsning for å få en enklest mulig hurtiglading? Kan jeg like gjerne registrere brikkene fra Elbilforeningen og et kredittkort jeg har fra før hos alle leverandører? Var det det du forklarte meg en gang, @Orbit? :) Behov/ønsker:

- To elbiler m. CCS, så vi trenger to RFID brikker. Vil helst unngå mobil.
- Samlefaktura
- Unngå blodpris. Bryr meg ikke om 50-øre per kWh/min fra eller til, og gidder i alle falll ikke jakte ladere fra en spesiell operatør, som bringer meg til neste punkt:
- Må fungere hos alle norske hurtigladeoperatører

Bruk brikkene fra Elbilforeningen. Registrer de hos alle de norske hurtigladeleverandørene (tar en halvtime) og bruk samme kredittkort på alle. Da havner alle på den samme månedlige fakturaen fra kredittkortselskapet.

Hvis du vil ha egen faktura på kun lading blir det litt vanskeligere, evt. må du da ha et eget kredittkort som kun brukes til lading.

Forskjellige operatører har forskjellige ekstra bonus-ordninger. Er du f.eks Obos-medlem får du 10% rabatt hos Fortum.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA