Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-tron charging service

Startet av elektro, onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11

« forrige - neste »

elektro

Ser ut som dette nettverket begynner nærme seg en realitet, men kom over denne videoen ang. prising..!? https://youtu.be/ZynU7qziGOI

Burde fulgt bedre med i tysktimene på 90-tallet merker jeg.. noen som får noe ut av dette? Relevant for Norge?

Her er vel sidene de snakker om:
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-de/tariffs

Og her finner man kart mm:
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-de

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Ser ut som det vil koste kr 3,20/min å lade både på Ionity og andre DC ladere tilknyttet e-tron charging service, samt kr 1,10/min å AC lade. Forutsatt at man har et Transit abonnement til EUR 17,95/mnd. i bunn.

Ev. kan man ha et City abonnement til EUR 4,95/mnd, men da blir det antakelig dyrere å lade på Ionity? Hva med andre lynladere?

Ser også at det er en avgift på kr 1/min. om man er koblet til lader uten å lade. Denne burde vært på 10 kr.

Det store spørsmålet er hva det vil koste for andre, som ikke har e-tron charging service abonnement og lader saktere. BMW f.eks. er jo også eiere av Ionity, og ønsker kanskje at i3 eiere skal kunne lade der. E-Golf kommer jo sjelden opp i så mye som 40kW engang..

https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/30422/tariffs/pdf?locale=de_DE
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

#2
Er det sånn å forstå at man ha abonnement for å få lov til å lade?

Dvs. Hvis man kun hurtiglader 30 min ila 1 mnd, så vil det koste 175+96kr?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Orbit

(Se også annen tråd her.)

Audi har ikke eget ladenettverk, de tilbyr bare roaming hos andre. Så dette abonnementet er for å få all lading på samme regning, og å slippe å forholde seg til så mange operatører. Det er ikke nødvendig med dette abonnementet for å lade, det er mest for å gjøre det enklere. I Tyskland er første året uten månedspris.

Ut fra det som er vist av priser i Tyskland, vil det bli en del billigere å selv opprette abonnement hos de operatørene en bruker mest, og evt ha Audi sin løsning som backup på langtur i utlandet. Merk at de likevel ikke dekker alle ladestasjoner; i Norge faktisk bare et veldig lite mindretall (så langt).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

LA-Thing

#5
Sitat fra: elektro på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11
Burde fulgt bedre med i tysktimene på 90-tallet merker jeg.. noen som får noe ut av dette?

Lang video med mye prat for relativt enkelt budskap:

Han er generelt fornøyd med at Audi har lagt til rette for å kunne lade 'overalt' med bare ett abonnement. Da slipper man et dusin kort/brikker/app'er som man ofte trenger idag.

Det han er misfornøyd med er at han mener Audi ikke har forstått hvordan elbiler brukes og lades, de har bare kopiert bruken av bensin/dieselbil når de utarbeidet denne ordningen. Han sier elbiler lades når man kan, ikke når man må, og ikke nødvendigvis til 100%. Bensin/dieselbiler fylles som regel når man er omtrent tom, og da til full tank. Som eksempel sier han at kona ofte må på do, de må da uansett stoppe, og han kan da lade 10-15min mens han venter. Med Audis ordning blir dette uhensiktsmessig dyrt, da han må betale pr. lading.

Han mener også at prisingen er uoversiktlig og antagelig for kostbar da Audi belaster pr. lading i Tyskland, men pr. minutt eller kWh i andre land. I tillegg tilkommer månedsgebyr, parkeringsgebyr, etc. For en fullading (0-100%) mener han prisene er bra, men dette forekommer jo sjelden.

Kona hans er mer positivt innstilt og regner med at dette går seg til når Audi får tilbakemeldinger fra kundene.
Drammen, Tesla Model S #2510

elekTrond

@LA-Thing: Kona di, sier du? Hun heter vel ikke Hyundai?  :D

[ontopic]
Bare bra om de får ett til felles system over hele linja. Var det Dronninga av England som i sin nyttårstale sa noe om enklere lading for sine rullende undersåtter? "One card/chip/rfid to rule them all" (?)
[/ontopic]
'13 Mjau

LA-Thing

Sitat fra: elekTrond på torsdag 10. januar 2019, klokken 00:39
@LA-Thing: Kona di, sier du? Hun heter vel ikke Hyundai?  :D

Har redigert innlegget mitt nå for å gjøre det klinkende klart hvem kona tilhører
Drammen, Tesla Model S #2510

PF

Sitat fra: z4rd på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:26
Er det sånn å forstå at man ha abonnement for å få lov til å lade?

Dvs. Hvis man kun hurtiglader 30 min ila 1 mnd, så vil det koste 175+96kr?

Lurer jeg litt på også, og hva trenger man av abonnement/apper/nøkkelringer for å lade andre steder?
Cirkle k, kan man bruke bankkort der?

daktari

Det vet vi enda ikke. CCS 2.0 støtter ID via kontakten, men du må har et kundeforhold via noen. Akkurat nå er en RFID-brikke enklest, f.eks. elbil-foreningen  sin. Med I-pace fikk jeg 2 nye, og de ligger urørt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-tron 50

#10
Jeg blir ikke klok på dette. Hvor finner man ut hvem som samarbeider med e-tron charging service? Og vil prisen for alle partnere utenom GK og Ionity være den "generelle prisen" som er oppgitt, altså kr. 2.50/min ved dc-lading?
Jeg tolker jo dette infobildet slik. At generell pris for dc lading inntil 150 kw er kr 2.50/min dog med egne priser for GK og Ionity.
Men hos hvilken leverandør og hvor kan jeg DC-lade til denne generelle prisen??

Edit:
Jeg fant et kart inne på charging service sine sider. Jeg ser at BKK er partner. Betyr dette da at jeg kan lade på deres 150 kw på stovner senter for 2.50/min? Det må vel sies å være en meget konkurransedyktig pris. Eller har jeg misforstått noe her? Har lest at folk sier den eneste fordelen med charging service er samlefaktura...

mortdal

Interessant spørsmål. Juridisk sett så kan du nok kreve prisen for "generell lading" vil jeg tro, markedsføringsloven er streng, men i praksis så får du sikkert bare viderefakturert prisen som gjelder på ladestasjonen.

Uansett er jo denne tjenesten et pinlig opplegg av Audi. Enn å kreve 189,- per måned for å gi en forvirrende, dyr, dårlig, uoversiktlig, urimelig.. ja, jeg tror faktisk ikke jeg har noe positivt å komme med til dette opplegget. Ladekortet passer fint i plassen sin i hanskerommet, det er vel det eneste jeg kommer på.

E-tron 50

Sitat fra: mortdal på torsdag 07. mai 2020, klokken 09:38
Interessant spørsmål. Juridisk sett så kan du nok kreve prisen for "generell lading" vil jeg tro, markedsføringsloven er streng, men i praksis så får du sikkert bare viderefakturert prisen som gjelder på ladestasjonen.

Men hva ellers kan det bety? Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er denne prisen som gjelder? Hvis ikke betaler man jo i praksis 189 kroner måneden for et RFID kort med audi logo som gir samlefaktura.
Ut fra vilkårene tolker jeg at det er prisen som er avtalt mellom meg og leverandør av charging service som gjelder, ikke prisene som er oppgitt på ladestasjonen. Utdrag fra vilkår ligger under. Da det ikke er spesifisert egne priser hos BKK må man jo gå ut i fra at 2.50 per min gjelder hos BKK.
Og hvorfor har de et samarbeid med GK som innebærer samme prising som hos GK selv? Jeg må si at jeg skjønner veldig lite av denne tjenesten. Jeg skal undersøke å lade hos BKK på Stovner senter og se hva som skjer.

daktari

Hva er DCS i avtalen over?

Ser i kartet at e.on på Sørlandet også dukker opp i tillegg til BKK, Circle K, GK og Ionity. Fortum dukker aldri opp. Men hvor ser du at BKK er partner?

Hvis man får lynlading hos BKK til 2,5,-/kWh er jo det en bra pris som er grovt underkommunisert.
Jeg tolker teksten over som at for de tilbydere som ikke har egen Audi-pris så får du pris skrevet på "pumpe".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-tron 50

#14
Sitat fra: daktari på torsdag 07. mai 2020, klokken 10:47
Hva er DCS i avtalen over?

Ser i kartet at e.on på Sørlandet også dukker opp i tillegg til BKK, Circle K, GK og Ionity. Fortum dukker aldri opp. Men hvor ser du at BKK er partner?

Hvis man får lynlading hos BKK til 2,5,-/kWh er jo det en bra pris som er grovt underkommunisert.
Jeg tolker teksten over som at for de tilbydere som ikke har egen Audi-pris så får du pris skrevet på "pumpe".

DCS er selskapet bak e tron charging service. Utdrag under.
Jeg regner med at alle leverandører som dukker opp på kartet over ladere på charging service sine sider er partnere. Der dukker BKK på Stovner senter opp.
Fra vilkårene tolker jeg det som at avtaleprisen mellom meg og DCS gjelder overalt i Norge, med mindre annen pris er spesifisert slik som GK og Ionity har. Det betyr jo at hvilken pris andre leverandører har er irrelevant, da det er avtalen mellom meg og DCS som gjelder. Og den prisen er 2.50/ min for dc lading. Altså per minutt, ikke per kwh. Det er jo en uslåelig pris hvis du kan ta i mot 150 kw.

Hva er i så fall fordelen med abonnementet hvis du får samme pris som direkte hos tilbyder? Det kan jo ikke være slik du sier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA