Skrevet av Emne: e-tron charging service  (Lest 1717 ganger)

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 818
    • Vis profil
e-tron charging service
« på: onsdag 09. januar 2019, klokken 18:11 »
Ser ut som dette nettverket begynner nærme seg en realitet, men kom over denne videoen ang. prising..!? https://youtu.be/ZynU7qziGOI

Burde fulgt bedre med i tysktimene på 90-tallet merker jeg.. noen som får noe ut av dette? Relevant for Norge?

Her er vel sidene de snakker om:
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-de/tariffs

Og her finner man kart mm:
https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-de

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 818
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #1 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 19:16 »
Ser ut som det vil koste kr 3,20/min å lade både på Ionity og andre DC ladere tilknyttet e-tron charging service, samt kr 1,10/min å AC lade. Forutsatt at man har et Transit abonnement til EUR 17,95/mnd. i bunn.

Ev. kan man ha et City abonnement til EUR 4,95/mnd, men da blir det antakelig dyrere å lade på Ionity? Hva med andre lynladere?

Ser også at det er en avgift på kr 1/min. om man er koblet til lader uten å lade. Denne burde vært på 10 kr.

Det store spørsmålet er hva det vil koste for andre, som ikke har e-tron charging service abonnement og lader saktere. BMW f.eks. er jo også eiere av Ionity, og ønsker kanskje at i3 eiere skal kunne lade der. E-Golf kommer jo sjelden opp i så mye som 40kW engang..

https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/30422/tariffs/pdf?locale=de_DE
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

z4rd

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 569
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #2 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 19:26 »
Er det sånn å forstå at man ha abonnement for å få lov til å lade?

Dvs. Hvis man kun hurtiglader 30 min ila 1 mnd, så vil det koste 175+96kr?
« Siste redigering: onsdag 09. januar 2019, klokken 19:30 av z4rd »
Tesla Model X75D (AP2.5)

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2052
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #3 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 19:41 »
(Se også annen tråd her.)

Audi har ikke eget ladenettverk, de tilbyr bare roaming hos andre. Så dette abonnementet er for å få all lading på samme regning, og å slippe å forholde seg til så mange operatører. Det er ikke nødvendig med dette abonnementet for å lade, det er mest for å gjøre det enklere. I Tyskland er første året uten månedspris.

Ut fra det som er vist av priser i Tyskland, vil det bli en del billigere å selv opprette abonnement hos de operatørene en bruker mest, og evt ha Audi sin løsning som backup på langtur i utlandet. Merk at de likevel ikke dekker alle ladestasjoner; i Norge faktisk bare et veldig lite mindretall (så langt).

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

z4rd

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 569
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #4 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 19:46 »
Takk for oppklarende svar!
Tesla Model X75D (AP2.5)

LA-Thing

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 221
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #5 på: onsdag 09. januar 2019, klokken 21:40 »
Burde fulgt bedre med i tysktimene på 90-tallet merker jeg.. noen som får noe ut av dette?

Lang video med mye prat for relativt enkelt budskap:

Han er generelt fornøyd med at Audi har lagt til rette for å kunne lade 'overalt' med bare ett abonnement. Da slipper man et dusin kort/brikker/app'er som man ofte trenger idag.

Det han er misfornøyd med er at han mener Audi ikke har forstått hvordan elbiler brukes og lades, de har bare kopiert bruken av bensin/dieselbil når de utarbeidet denne ordningen. Han sier elbiler lades når man kan, ikke når man må, og ikke nødvendigvis til 100%. Bensin/dieselbiler fylles som regel når man er omtrent tom, og da til full tank. Som eksempel sier han at kona ofte må på do, de må da uansett stoppe, og han kan da lade 10-15min mens han venter. Med Audis ordning blir dette uhensiktsmessig dyrt, da han må betale pr. lading.

Han mener også at prisingen er uoversiktlig og antagelig for kostbar da Audi belaster pr. lading i Tyskland, men pr. minutt eller kWh i andre land. I tillegg tilkommer månedsgebyr, parkeringsgebyr, etc. For en fullading (0-100%) mener han prisene er bra, men dette forekommer jo sjelden.

Kona hans er mer positivt innstilt og regner med at dette går seg til når Audi får tilbakemeldinger fra kundene.
« Siste redigering: torsdag 10. januar 2019, klokken 17:12 av LA-Thing »
Drammen, Tesla Model S #2510

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 998
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #6 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 00:39 »
@LA-Thing: Kona di, sier du? Hun heter vel ikke Hyundai?  :D

[ontopic]
Bare bra om de får ett til felles system over hele linja. Var det Dronninga av England som i sin nyttårstale sa noe om enklere lading for sine rullende undersåtter? "One card/chip/rfid to rule them all" (?)
[/ontopic]
'13 Mjau

LA-Thing

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 221
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #7 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 17:16 »
@LA-Thing: Kona di, sier du? Hun heter vel ikke Hyundai?  :D

Har redigert innlegget mitt nå for å gjøre det klinkende klart hvem kona tilhører
Drammen, Tesla Model S #2510

PF

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 158
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #8 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 17:39 »
Er det sånn å forstå at man ha abonnement for å få lov til å lade?

Dvs. Hvis man kun hurtiglader 30 min ila 1 mnd, så vil det koste 175+96kr?

Lurer jeg litt på også, og hva trenger man av abonnement/apper/nøkkelringer for å lade andre steder?
Cirkle k, kan man bruke bankkort der?

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2704
    • Vis profil
Sv: e-tron charging service
« Svar #9 på: torsdag 10. januar 2019, klokken 17:46 »
Det vet vi enda ikke. CCS 2.0 støtter ID via kontakten, men du må har et kundeforhold via noen. Akkurat nå er en RFID-brikke enklest, f.eks. elbil-foreningen  sin. Med I-pace fikk jeg 2 nye, og de ligger urørt.