Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ferietur 2024 - er elbil ok?

Startet av Elektro12, søndag 24. mars 2024, klokken 11:54

« forrige - neste »

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:02
Sitat fra: OlaM på tirsdag 02. april 2024, klokken 12:53
Sitat fra: Elektro12 på søndag 24. mars 2024, klokken 14:27Spørsmålet mitt var mer i retning om det var praktisk å drasse med seg bil hele veien, greit å parkere og komme seg rundt. :)

Ja det er det! Men kan hende at ferien blir enda bedre hvis du ikke drar til de samme urbane reisemålene som man gjerne gjør med tog. Mye kjekt ute på bygda eller i småbyene som er veldig mye enklere tilgjengelig med bil enn som fly- eller togpassasjer.

Vil også si at man ikke skal undervurdere saktelading, i alle fall ta med kabelen og gjør litt forarbeid med apper osv. Det er ganske mange stasjoner rundt omkring og det er veldig greit å få ladet fullt dagen før du skal videre til nytt sted heller enn å lade godt opp rett før man ankommer eller måtte hurtiglade når man drar.

Jeg bruker Chargemap og Plugsurfing, har Plugsurfing sin brikke. De er gjerne dyrere enn eierens egen løsning, men eierens navn står i appen så man kan finne fram til det der hvis man vil.

Kjenner fossillivet frister mye når turen skal planlegges. Slippe å tenke på lading i det hele tatt.
Amen, for faen! Noe skikkelig drit å måtte planlegge for noe en ikke rår over selv, og her hvor ladere er plassert. Da planlegger man turen etter hvor laderne er plassert, og ikke mest ønskelige rute. Får håpe de påtrengte ladestasjoner virker som de liksom skal da...
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

vinterdekk

#16
Ikke sikkert trådstarter behøver å planlegge lading så kjempedetaljert. VAG bilene klarer fint å legge til ladestopp i navigasjonen av seg selv. Man kan styre hvor stor margin man skal ha ved hvert stopp, hvor mye batteri man ønsker ved destinasjon, og prioritere kompatible ladenettverk, dvs. «Elli» eller Ionity. Litt usikker på om hvor godt dette fungerer i eldre programvareversjoner i Skoda, men det fungerer greit i min VW ID.4 23.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Hjortefot

Så mye detaljplanlegging er vel knapt nødvendig i Vest-Europa. Man kjører jo forbi flere ladere før batteriet er flatt om man er innom motorveier på sin reise. Østover må man tenke litt, og da er Tesla gull verdt. Hadde sett mørkt på å få en bulgarsk ladeapp til å virke... Ellers har de fleste hotell-bestillingstjenester nå sortering på om de tilbyr lading. Kjørte fint gjennom Bosnia siden jeg hadde hotell med lading i Sarajevo for eksempel, men man føler seg uansett sjef om man starter dagen med relativt fullt batteri. Livet er mye greiere da, om man skal et stykke.  :)
Model 3 LR - 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA