Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finland ladenettverk/roaming

Startet av vinterdekk, lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:38

« forrige - neste »

vinterdekk

Samletråd for ladenettverk og roamingtilbydere man kan bruke i Finland.

Kjører inn i nord-Finland kanskje 1-3 ganger i året, sist sommer var jomfrutur med elbil og planlegger en ny tur før jul.

  • Tesla - fungerer som i Norge.
  • Recharge - tilgjengelig fra de fleste roamingtilbydere. Man kan bruke ladeklubben fra elbilforeningen men Recharge er dyrere utenfor Norge. Ut fra mine undersøkelser kommer Northe bedre ut på pris som ladeklubbalternativ over grensen. Oppdatert: Elbilforeningens Ladeklubb har ok pris hos Recharge i Finland, forskjellene blir små når man tar høyde for valutapåslag (vanligvis hos banken) når man bruker roamingtilbyder som som oppgir pris i €. Finske Recharge stasjoner virker billigst i Fortum Charge & Drive appen enn hos andre alternativer, mens Norske Recharge stasjoner er billigst i Ladeklubben. Men det er ikke dramatiske prisforskjeller.
  • ABC - dessverre tilbyr ikke ABC roaming og man må basere seg på deres app; ABC-mobiili. Men pris per kWh er god og ladere er gjerne gunstig plassert nær butikker. Ser også at det er kommet nye ladere siden sist. Jeg klarte ikke å starte lading på forrige tur men jeg ser at app og veiledning er oppdatert. Nå kan jeg opprette adresse i Norge og instruksjonene sier at man autentiserer seg med bank å starter lading før man kobler til bilen. Planlegger å teste igjen.
  • K-Lataus - pass på, dette nettverket er kjempedyr hos roamingtilbydere. Her lønner det seg å bruke Elli eller WeCharge ettersom de har flat prismodell. Får man til å bruke K-Lataus app'en så er prisene veldig gode (jeg har ikke testet denne ladetilbyderen ennå).
  • Plugit - har mange destinasjonsladere ved hoteller og lignende som ikke dukker opp hos roaming tilbydere, har ikke testet.

En god ressurs som er verdt å bokmerke er https://charging.fi/.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

La inn bestilling på ladebrikker i appene til K-Lataus og Plugit. Bare hos Plugit kunne jeg angi hvilket land jeg bor i. Men begge brikkene fant veien igjennom post-systemet etter en stund.

Tenker det blir Tesla, Recharge (via Elbilforenings Ladeklubb eller lign.) og Plugit i bakhånd på kommende Finland-tur til Lapland. Plugit åpner for plan B på foreløpig ensomme Recharge ladesteder, samt destinasjonslading.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#2
Elli (VW WeCharge o.l.) har satt ned prisene betraktelig tidlig i november.

DC + DC Ionity/Partner koster i Norge NOK6,99 - 6,29/6,99 - 5,79/4,79 avhengig av hvilken avtale man velger.

DC + DC Ionity/Partner koster i Finland €0,76/0,79 - 0,68/0,79 - 0,6/0,5 avhengig av hvilken avtale man velger. Det virker ikke attraktivt å bruke Elli i Finland i dag mens NOK er svak mot €, eventuelt kan man velge dyreste abonnement.

Det er en måned bindingstid så langt jeg ser.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Har nå hurtigladet på Finlandstur rett i underkant av 250 kWh. Det var bikkjekaldt og etter ett feilet ladeforsøkt på Tesla så svipet jeg den blå (Ladeklubb) ladebrikken på Recharge-ladere resten av turen.

Men det ble også to ladeøkter på ABC stasjon. Jeg har hatt problemer med å starte lading med ABC-mobiili app'en på tidligere reise, men fant ut at man på dette ladenettverket initialiserer lading og plugger kabelen i bilen når appen sier det. Første ladeøkt måtte jeg autentisere meg med banken ett par ganger, så fikk jeg ladet. På siste ladeøkt startet ladingen uten opphold. Prisen var bare 0,35€/kWh så vel verdt å teste.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA