Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kansellere M3 eller beholde og selge

Startet av dragmore, onsdag 09. januar 2019, klokken 12:43

« forrige - neste »

olavxxx

Sitat fra: Kvalvag på fredag 11. januar 2019, klokken 09:55
Kina med alt som skjer med Trump må jo ha visse problemer...  Så en oversikt over bestilte M3 biler i Europa - 4500 i Norge og bare få andre steder - ca. 8000? med en produksjon på 5000 i uka - så må det jo gå fort å dekke etterspørsel etter de dyreste modellene?
Det er lett å tenke at alle er fattige i fattige land, men de rikeste der er veldig rike.
Så at folk da skal ha råd til en bil i BMW 3-serie prisklasse, ser jeg ikke bort i fra.

Elektrisk er veldig i farten der borte også. Jeg så en artikkel om en by som nesten bare hadde elektriske taxier for eksempel, samt veldig mye busser var elektrisk og mange bilprodusenter der borte lager elbiler nå.

Så i praksis har kanskje Tesla mer konkurranse i Kina enn andre steder, men husk at de skal ha opp fabrikk der ila 2019. Da kan de produsere enda billigere der borte og slippe trussel om straffetoll.

S4e

Sitat
Tror også LR og AWD vil være mest populær, men hyttebil snakker vi ikke om her.

Tull og tøys. Trenger nettopp lang rekkevidde når en skal til hytta uten gode lademuligheter og awd er jo perfekt. Vi kommer til å bruke den primært for hyttebil!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

olavxxx

Sitat fra: S4e på fredag 11. januar 2019, klokken 18:35
Sitat
Tror også LR og AWD vil være mest populær, men hyttebil snakker vi ikke om her.

Tull og tøys. Trenger nettopp lang rekkevidde når en skal til hytta uten gode lademuligheter og awd er jo perfekt. Vi kommer til å bruke den primært for hyttebil!
En jeg snakket med som gikk fra s90d til iPace vurderer å gå tilbake til Tesla, iPacen klarte ikke å nå hytten uten lading. (Det var også en del andre ting han ikke var fornøyd med, men treg lading og kort rekkevidde var hovedårsakene).

Til hverdags holder det for de meste med kort rekkevidde.

hELgenen

#33
Sitat fra: S4e på fredag 11. januar 2019, klokken 18:35
Sitat
Tror også LR og AWD vil være mest populær, men hyttebil snakker vi ikke om her.

Tull og tøys. Trenger nettopp lang rekkevidde når en skal til hytta uten gode lademuligheter og awd er jo perfekt. Vi kommer til å bruke den primært for hyttebil!

Hyttebil er en språklig betegnelse på en bil som kan kjøres på ulendt terreng...Så Nei - det er ikke tull og tøys.
Det har ingenting om hvorvidt du faktisk kan kjøre bilen til hytta eller ikke
I dag har jo de fleste som har hytte god vei frem til hyttedøra -  det var ikke tilfelle tidligere og derav navnet
Har ingenting med rekkevidde eller den slags å gjøre.......

Se f.eks ordet brukt her :

https://www.klikk.no/motor/biler-for-norge-3616572

Handyman

Sitat fra: S4e på fredag 11. januar 2019, klokken 18:35
Sitat
Tror også LR og AWD vil være mest populær, men hyttebil snakker vi ikke om her.

Tull og tøys. Trenger nettopp lang rekkevidde når en skal til hytta uten gode lademuligheter og awd er jo perfekt. Vi kommer til å bruke den primært for hyttebil!
Støttes, for oss blir det primærbil som skal brukes til hytta.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

noto

Sitat fra: olavxxx på fredag 11. januar 2019, klokken 18:38
Sitat fra: S4e på fredag 11. januar 2019, klokken 18:35
Sitat
Tror også LR og AWD vil være mest populær, men hyttebil snakker vi ikke om her.

Tull og tøys. Trenger nettopp lang rekkevidde når en skal til hytta uten gode lademuligheter og awd er jo perfekt. Vi kommer til å bruke den primært for hyttebil!
En jeg snakket med som gikk fra s90d til iPace vurderer å gå tilbake til Tesla, iPacen klarte ikke å nå hytten uten lading. (Det var også en del andre ting han ikke var fornøyd med, men treg lading og kort rekkevidde var hovedårsakene).

Til hverdags holder det for de meste med kort rekkevidde.

TESLA-killerne feiler. De forespeiler spesifikasjoner som Tesla leverte for 6 år siden, men klarer ikke å innfri engang på det. Det er kritisk dårlig når en tar i betraktning de meget begrensede lademulighetene på langtur. I realiteten er de redusert til nr.2-biler for bykjøring og jobbpendling.

S4e

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. januar 2019, klokken 19:03
Sitat fra: S4e på fredag 11. januar 2019, klokken 18:35
Sitat
Tror også LR og AWD vil være mest populær, men hyttebil snakker vi ikke om her.

Tull og tøys. Trenger nettopp lang rekkevidde når en skal til hytta uten gode lademuligheter og awd er jo perfekt. Vi kommer til å bruke den primært for hyttebil!

Hyttebil er en språklig betegnelse på en bil som kan kjøres på ulendt terreng...Så Nei - det er ikke tull og tøys.
Det har ingenting om hvorvidt du faktisk kan kjøre bilen til hytta eller ikke
I dag har jo de fleste som har hytte god vei frem til hyttedøra -  det var ikke tilfelle tidligere og derav navnet
Har ingenting med rekkevidde eller den slags å gjøre.......

Se f.eks ordet brukt her :

https://www.klikk.no/motor/biler-for-norge-3616572
Da er det et merkelig begrep. De færreste trenger vel awd i byen, men nettopp til fjellet kan en ha stor glede av det. Mange hytter ligger også slik at det er lang avstand fra siste lademulighet til hytta og/eller en kan ikke parkere tett på hytta.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

GreenEyez

Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 20:54
[

TESLA-killerne feiler. De forespeiler spesifikasjoner som Tesla leverte for 6 år siden, men klarer ikke å innfri engang på det. Det er kritisk dårlig når en tar i betraktning de meget begrensede lademulighetene på langtur. I realiteten er de redusert til nr.2-biler for bykjøring og jobbpendling.

Ser ut som de failer bigtime. Taycan skal ha en oppgitt rekkevidde på 400 km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

olavxxx

Sitat fra: GreenEyez på fredag 11. januar 2019, klokken 22:31
Sitat fra: noto på fredag 11. januar 2019, klokken 20:54
[

TESLA-killerne feiler. De forespeiler spesifikasjoner som Tesla leverte for 6 år siden, men klarer ikke å innfri engang på det. Det er kritisk dårlig når en tar i betraktning de meget begrensede lademulighetene på langtur. I realiteten er de redusert til nr.2-biler for bykjøring og jobbpendling.


Ser ut som de failer bigtime. Taycan skal ha en oppgitt rekkevidde på 400 km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er for dårlig egentlig, særlig til den prisen. Den blir jo mye dyrere enn model 3 performance og går 0-100 på ca samme tiden. Klart Taycan lover veldig rask lading, men hvis man må lade mye oftere på langtur, forsvinner liksom litt av "greien".

noto

#39

[/quote]
Klart Taycan lover veldig rask lading, men hvis man må lade mye oftere på langtur, forsvinner liksom litt av "greien".
[/quote]

Kø på de få ladepostene som finnes. Sårbart for tekniske feil.  Dobbelt så høye ladepriser kan man nevne også. Med så pass kort rekkevidde er det ikke fristende å legge ut på langtur. Superladenettverket er og blir en kjempe-asset for Tesla. Kan stoles på. Nesten aldri kø. Nesten ingen nedetid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA