Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kansellere M3 eller beholde og selge

Startet av dragmore, onsdag 09. januar 2019, klokken 12:43

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: III på onsdag 09. januar 2019, klokken 15:46
Er vel ikke umulig at pris på LR kan stige litt når SR kommer?

Hvorfor? Den steg vel ikke da MR kom i USA?

geear

Sitat fra: olavxxx på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:15
Tror ikke SR presser prisene på LR. Med samme logikk burde jo S75D presset prisen på S100D. Klart at man får ofte litt mer hvert år, men prisen er ofte ganske lik. Det har vært noen store justeringer da, men Tesla er veldig fornuftig priset nå synes jeg på de vanlige modellene. Se bare på 3 LR vs iPace eller andre konkurrenter som går langt. Det er få om beinet, men selv ampera-e har jo priser som er nær 3 LR.

Så jeg tror personlig at det er mer type leaf og andre som blir presset av SR.
Ganske sikker på at du tar feil med hensyn til 75 vs 100. Hadde ikke 75 eksistert er jeg temmelig sikker på at bruktprisene hadde vært høyere på både 90 og 100. Nå blir det for mange fristende å kjøpe en ny 75 i stedet for en brukt 90/100. Ytelsesoppgraderingen gjorde samme utslag, ds 75 plutselig gikk likt som 90 og 100 så forsvant betalingsviljen min opp til de større pakkene. Samme kan skje med LR og SR.

Magnus Hansen

Det er mange i Norge som trenger/ønsker både AWD og lang rekkevidde. Vi bor spredt, har hytter osv. Så LR+AWD blir nok svært populær også etter at SR kommer. Tross alt er prisforskjellen vesentlig mindre enn for S eller X 75 til 100.

Vesel

#18
Sitat fra: gr på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:31
Samme kan skje med LR og SR.
Enig, men i noe mindre grad enn med Model S, ettersom det koster utrolige 163 000 kr mer for de 25 kWh ekstra på den (100D vs 75D). Hvem er egentlig interessert i en brukt S100D når de kan få en splitter ny, oppdatert S75D konfigurert akkurat slik de vil ha den til samme pris?
På Model 3 koster det bare ca 80 000 kr ekstra for like stor økning i batteristørrelse. 80 000 kr mener jeg er en betraktelig mer kurrant pris på en slik oppgradering så det er nok flere som vil ønske seg de 25 kWh ekstra enn med Model S, men det vil fremdeles ikke være et like bra kupp som en SR.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 09. januar 2019, klokken 19:32
Det er mange i Norge som trenger/ønsker både AWD og lang rekkevidde. Vi bor spredt, har hytter osv. Så LR+AWD blir nok svært populær også etter at SR kommer. Tross alt er prisforskjellen vesentlig mindre enn for S eller X 75 til 100.

Tror også LR og AWD vil være mest populær, men hyttebil snakker vi ikke om her.
Slik Tesla planlegger å rulle ut biler tviler jeg også veldig på at det er et marked for å betale ekstra for å få bilen noen uker tidligere. Men det kan jo tenkes noen tenker annerledes  - det finnes nok av uavhengige forhandlere som sikkert kunne tenke
seg en Tesla M3 hos seg - ta en telefon og hør om det er interessant for dem å ta inn bilen - jeg er som sagt i tvil, men det koster
jo ikke mye å undersøke om det finnes et marked der.......

olavxxx

Det jeg tror skjer når SR kommer på markedet:
Da har man brukte LR på finn allerede, LR og SR har ikke en -utrolig- forskjell i pris, så folk må da velge kort rekkevidde og "ribbet bil" som lader tregere og har mindre utstyr, eller de kan kjøpe en ca 1 år gammel LR som da fikk utstyret "inkludert".

Jeg tror mange vil velge den med lengre rekkevidde da, så fremt den er i fin stand og ikke er kjørt utrolig langt.
Tror personlig at hoppet i pris blir ca 100.000 mellom SR og LR, så jeg tror ikke SR drar ned LR sin pris.

Men klart at det blir mer konkurranse for alle bilmerkene fremover, men fremdeles er vi der at markedet kan absorbere mer enn de kan levere. Ampera-E er jo ganske dyr i forhold til hva man får ift model performance, men det fins jo folk som kjøper den / står på venteliste uansett :P

Kvalvag

Ser man på hva som er i ferd med å skje nå så er det en viss treghet i markedet i USA grunnet insitamenter som forsvinner - ok de har red. prisen men - det ser ut til at ved å få opp produksjonen av M3 - og med trøbbel i Kina - så kan det komme mange biler til Europa og Norge. Det kan føre til at man metter markedet for LR M3 og snart starter raske leveranse av SR til en pris som ser ut til å slå ut alt annet på markedet. Når leveranser av M3 starter går det fort og mange S skal selges brukt  samtidig. For en ny elbilkjøper med begrenset kapital kommer M3 SR til ca. 340T eller eldre S til under 300 bli aktuelle muligheter etter sommeren.

Magnus Hansen

Høyst sannsynelig vil jo også SR kreve PUP en god stund. Selv tviler jeg sterkt på at vi får se den ekte $35000 bilen i 2019. I alle fall ikke i Europa. Men det kommer an på etterspørselen. Tesla produserer 5000+ biler i uken de trenger å selge. De blir tvunget nedover i pris av lavere etterspørsel etter dyrere konfigurasjoner.

Magnus Hansen

Ellers kan man spekulere mye i sviktende bruktpriser på elbiler, men foreløpig er det jo bensin og diesel det har gått ut over. Jeg tenker det fortsetter sånn en stund.

dragmore

takker for alle gode svar! Konklusjonen er for meg:

1. Tesla Model S75 er for meg en fungerernde og god bil. Jeg er en relativt stor kar på 194 og har ikke sett undersiden av 100ks grensen på 20år..
2. Model 3 blir for liten for meg
3. Det er lite  tjene vs. risiko på å ta den imot og selge den..

= Kansellerte m3 bestillingen min idag...
Tesla Model S75D -2017  - HW3.0+MCU2.0 oppgradert, nå med nye HW3.0 kameraer!

olavxxx

Sitat fra: dragmore på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:14
takker for alle gode svar! Konklusjonen er for meg:

1. Tesla Model S75 er for meg en fungerernde og god bil. Jeg er en relativt stor kar på 194 og har ikke sett undersiden av 100ks grensen på 20år..
2. Model 3 blir for liten for meg
3. Det er lite  tjene vs. risiko på å ta den imot og selge den..

= Kansellerte m3 bestillingen min idag...
nr. 1) , det er faktisk bedre takhøyde i 3 enn S.
nr. 2), sikkert gyldig hvis du trenger bagasjeplassen til S, men kupeplassen i 3 er bedre mtp takhøyde.
nr. 3), tjener 0 kr på å flippe 3. hvem som helst kan bestille den i dag, så eneste gyldige årsak måtte vært om du solgte S. Men å selge en S75D må du tenke minst 10-20% tap fra kjøpspris, særlig nå som 75 modellene fases ut. De nye basismodellen blir antageligvis 100, samt det kommer ccs på S/X også nå. Så verditapet for å bytte S mot 3 blir nok litt høyere om man gjør det om 3-4 mnd.

olavxxx

Sitat fra: Kvalvag på torsdag 10. januar 2019, klokken 12:15
Ser man på hva som er i ferd med å skje nå så er det en viss treghet i markedet i USA grunnet insitamenter som forsvinner - ok de har red. prisen men - det ser ut til at ved å få opp produksjonen av M3 - og med trøbbel i Kina - så kan det komme mange biler til Europa og Norge. Det kan føre til at man metter markedet for LR M3 og snart starter raske leveranse av SR til en pris som ser ut til å slå ut alt annet på markedet. Når leveranser av M3 starter går det fort og mange S skal selges brukt  samtidig. For en ny elbilkjøper med begrenset kapital kommer M3 SR til ca. 340T eller eldre S til under 300 bli aktuelle muligheter etter sommeren.
De har egentlig ikke trøbbel i Kina:
1) Kina har justert ned straffetollen for å prøve å gå i forhandlinger med USA
2) Tesla har justert ned prisen på bilen i Kina med 6-11% ( https://insideevs.com/tesla-lowers-prices-model-s-x-china/ )
3) Prisen til model 3 ligger i BMW 3 serie prisklasse ( https://thedriven.io/2018/12/19/tesla-drops-china-model-3-pricing/ )

Kvalvag

Kina med alt som skjer med Trump må jo ha visse problemer...  Så en oversikt over bestilte M3 biler i Europa - 4500 i Norge og bare få andre steder - ca. 8000? med en produksjon på 5000 i uka - så må det jo gå fort å dekke etterspørsel etter de dyreste modellene?

anorway

Sitat fra: dragmore på torsdag 10. januar 2019, klokken 15:14
takker for alle gode svar! Konklusjonen er for meg:

1. Tesla Model S75 er for meg en fungerernde og god bil. Jeg er en relativt stor kar på 194 og har ikke sett undersiden av 100ks grensen på 20år..
2. Model 3 blir for liten for meg
3. Det er lite  tjene vs. risiko på å ta den imot og selge den..

= Kansellerte m3 bestillingen min idag...

Hei. Hvordan kansellerte du? Fikk du bekreftelse at du får igjen reservasjon og depositum ? 25.000,-kr ?

Er i en situasjon som gjør at jeg muligens må kansellere selv.

SHN

Send avbestilling til BuildMy3EMEA@tesla.com. Jeg gjorde det på søndag 6/1 og fikk svar tilbake fra tesla på onsdag 9/1 og ble bedt om å oppgi bankkonto, IBAN og BIC/Swift. Etter at jeg hadde oppgitt det, sendte kundebehandleren inn avbestillingen og jeg vil motta 25 000 i løpet av 45 dager. I går 10/1 var Model 3 tatt bort ifra MyTesla.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA