Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Headup display

Startet av Glan, onsdag 09. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:12Da Elon ble spurt om Head up Display, og mangelen på det, svarte han at du ikke trenger det fordi bilen skal kjøre selv og holde riktig fart selv.
Nei, det han sa var at du ikke ville bry deg, uten at han spesifiserte nærmere. https://twitter.com/elonmusk/status/846768171486855169

Noen tolket dette som at bilen skulle kjøre selv, mens jeg tenker han hadde prøvd løsningen med fartsvisning oppe i hjørnet av skjermen, og syns det er en fullgod løsning.

Nei der tar DU feil :-)
Det er ikke eneste gangen han har uttalt seg om HUD. Så et lengre intervju. Finner det ikke igjen i farten, men her er litt annet:
Tesla Model Y                         2021-

emurof

Der ser det ut som du har tatt to ulike ting og satt dem sammen i en sammenheng som ikke var der opprinnelig, ToWalkOrDrive.

SH aka F_P

Jada, men det skal se ut som folk også da, være enkelt å montere, og ha en kost som gjør at folk vil kjøpe det :)

Sitat fra: olavxxx på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:52
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:10
Noen kommer til å forsøke å lage head-up som får data fra diagnosepluggen ;)
Det er ganske lett.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Autowinder

Når jeg prøvesatt var det ikke særlig forskjell på å kikke opp i bakspeilet (som jeg gjør en god del) enn å kikke til høyre på skjermens venstre side for å se på speedometeret
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

trykkertor

Den skulle vist farten i bakspeilet.

Hodetelefoner


bmw2002

Problemet med skjermen i Model 3 synes jeg er at jeg må endre "fokus".  Det at jeg må flytte blikket til høyre er sånn sett et mindre problem.  (Dette er kun basert på prøvesitting).

Med et head up display så slipper man å endre fokus på samme måte, det er en ting som fungerer fantastisk bra, savner det med en gang jeg kjører biler som ikke har det.

La oss håpe at Tesla innser at selvkjøring er så langt unna at de utstyrer Model Y med HUD.


Tom


RuneW

Vel, det er vel ikke stort sett gjør med FOKUS-problematikken?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OlaM

Hvis du bare trenger HUD en sjelden gang, men klarer deg i hverdagen, så finnes det flere apper som kan funke som det. De viser bildet speilvendt på mobilen og så legger du bare mobilen på dashbordet og ser refleksen i vinduet.

Denne for speedometer: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.mrchops.android.digihud&hl=en
Denne for navigasjon: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sygic.aura (HUD er muligens ekstra kjøp, husker ikke helt)
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:11
Der ser det ut som du har tatt to ulike ting og satt dem sammen i en sammenheng som ikke var der opprinnelig, ToWalkOrDrive.

Wow, are you kidding me? Anklager du meg for fanterri og snuskelusk?

Well, read it and weap, eller noe. Her er link, hvor det var jeg lagde et skjerm fotographi fra, uten å sette sammen noe ingenting (no nothing):

https://www.theverge.com/2017/8/12/16135774/tesla-model-3-interior-heads-up-display


Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Jeg har hatt speedometer i midten av bilen på min Yaris 1,8 Sport, og har ikke en eneste gang tenkt at den burde vært foran meg, og da jeg prøvekjørte en bil med HUD så syntes jeg det var irriterende med det oransje lyset som oppga farten i frontvinduet. Det faanget min oppmerksomhet for mange ganger, når jeg heller burde se på trafikken og veien. Mulig den var innstilt for høyt. For de som bruker adaptiv cruice control vil behovet for å sjekke farten være redusert, men tenker uansett at fartstallet er plassert godt til venstre i skjermen. Har og sett videoer på folk som flytter skjermen litt nærmere rattet, så noen ønsker å få skjermen mer synlig.
Tesla Model Y                         2021-

trykkertor

Jeg mener fortsatt, seriøst ja, at en liten fartsindikator i venstre del av midtspeilet ville vært helt ok.
1. Speilet er et "instrument" mange førere bruker alt for lite. Kanskje farten her ville stimulert til bedre speilbruk.
2. Farten i speilet vil periferisynet fange lett opp, og det er ikke sikkert en trenger flytte noe særlig fokus.
3. Se punkt 1.

turfsurf

Litt morsomt hvor opptatt folk er av speedometeret. Egentlig ett av de mindre viktige tnstrumentene, og viser hvor feilslått politikken er. Alt for stor fokus på fart alene. Folk bør bruke oppmerksomheten på veien og trafikkbildet. Fartsgrensen overlater jeg til ACC / AP, så griper jeg inn ved behov for overstyring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

Last ned HUD-appen fra appstore, velg Speedometer og trykk Hud-knappen og lyset skrus opp, plasser telefonen på egnet sted på Dashbordet. Her er en variant.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA