Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Headup display

Startet av Glan, onsdag 09. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

Glan

Jeg testet en model 3 i september i USA og den hadde ikke headup display er det noe som kommer senere.
Syntes det var plagsomt å se bort på skjermen for hastighet og kjøreretning fra gps.
Syntes nesten det var trafikkfarlig.
Hva syntes andre om det om det er andre som har testet den?

Macnus

Det er nok ikke, og mulig ikke det kommer heller da de kanskje vil differensiere mot nye Model S/X som ryktes å få dette? ;)
Men helt enig, det eneste jeg kan si at jeg kunne tenkt meg på bilen som ikke er i dag.. 8)

Handyman

Jeg tenker at det det meste er en vanesak. "Alt har en overgang, sa reven da han ble flådd.."
Men så vet vi at det er stor forskjell på hvor omstillingsvillig den enkelte er.
Det handler ikke minst om hvilken innstilling man har til endringer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Glan

Ja hender jeg skriver textmld mens jeg kjører og men det er ikke bra for trafikksikkerheten selv om det blir en vane

Handyman

Sitat fra: Glan på onsdag 09. januar 2019, klokken 13:37
Ja hender jeg skriver textmld mens jeg kjører og men det er ikke bra for trafikksikkerheten selv om det blir en vane
...da er nok det å flytte blikket litt til siden en neglisjerbar risikoøkning (om i det hele tatt noen) i forhold til å tekste.
Har selv kjørt en bil i lengre tid der speedometeret ikke virket, og brukte GPS-navigasjonen som var plassert på midten av dash som speedometer. Det var litt uvant noen turer, men nå som speedometeret fungerer bruker jeg fortsatt GPSen ;-)
Konklusjonen for meg er derfor ....."vanesak"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Espen Hugaas Andersen

Jeg bruker Garmin gps midtmotert på hyundaien min som speedometer. Helt uproblematisk. (Speedometeret fungerer fint, men det er ikke digitalt, og er veldig unøyaktig, så det er mer irriterende å se på det.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ToWalkOrDrive

Da Elon ble spurt om Head up Display, og mangelen på det, svarte han at du ikke trenger det fordi bilen skal kjøre selv og holde riktig fart selv.
Tesla Model Y                         2021-

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 09. januar 2019, klokken 14:12Da Elon ble spurt om Head up Display, og mangelen på det, svarte han at du ikke trenger det fordi bilen skal kjøre selv og holde riktig fart selv.
Nei, det han sa var at du ikke ville bry deg, uten at han spesifiserte nærmere. https://twitter.com/elonmusk/status/846768171486855169

Noen tolket dette som at bilen skulle kjøre selv, mens jeg tenker han hadde prøvd løsningen med fartsvisning oppe i hjørnet av skjermen, og syns det er en fullgod løsning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

trykkertor

I en eldre liten Yaris jeg lånte var speedometeret oppe på dashbordet i midten, vinklet mot fører. Var aldri et problem da.
Om en flytter blikket ned mellom rattet, eller litt mot høyre tror jeg ikke har så mye å si.
Er en vanesak, og tror mange gjør dette til et "problem" uten å ha gitt det en sjanse.
Har ikke lest så mye fra USA om at dette er en stor utfordring.
http://bestcarmag.com/gallery/2005-toyota-echo/page/23

Vesel

#9
Da jeg sjekka ut bilen i Sørlandsparken tørrtesta jeg hvordan det ville være å flytte blikket fram og tilbake mellom speedometer og vei i forhold til mellom der man ville hatt et konvensjonelt speedometer og vei. Opplevde det som ørlite mer stress. Ikke noe jeg kommer til bry meg om, er mest en vanesak når forskjellen i øyevandring er så liten. Innsynsvinkelen på venstre side av skjermen var nemlig helt fin. Jeg opplevde den dårlige innsynsvinkelen på midten og på høyre side av skjermen, der man har kart m.m. som en mye større bekymring. Skulle ønske det var mulig å tilte skjermen mot fører. Kart er veldig viktig for meg. Satt der og stussa på om jeg bare skulle fortsette å bruke kart på mobilen som jeg gjør i dag, for mobilholderen kan jeg i det minste tilte perfekt mot meg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

olavxxx

Jeg ser sjeldent på hastighet, veldig ofte kjører man i kolonne/kø. På langkjøring kjører man litt "dynamisk" og følger med innimellom. Men sitter aldri å glor hele tiden

Tom


hawK

Har kjørt både Mini og Nissan modeller hvor speedometer er plassert mot midten, så aldri på det som et betydelig problem. Kanskje også en fordel til tider (hvert fall når man snakker tradisjonelt speedometer fremfor digitalt).

Men nå er det noen år siden sist, så mulig jeg endrer mening når jeg får testet model 3.


Sent from my iPhone using Tapatalk

SH aka F_P

Noen kommer til å forsøke å lage head-up som får data fra diagnosepluggen ;)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

olavxxx

Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:10
Noen kommer til å forsøke å lage head-up som får data fra diagnosepluggen ;)
Det er ganske lett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA