Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf E+ eller TM3?

Startet av trondhla, onsdag 09. januar 2019, klokken 10:33

« forrige - neste »

hawK

Det er vel heller Leaf som har utdatert førermiljø, mener nå jeg.. Infotainmentsystemet er jo en dårlig spøk i 2019. Har en 40kWh nå som skal byttes inn i TM3.

Jeg har ikke kjørt model 3, men av alt jeg leser og ser av videoer, samt en snartur innom Skøyen for å besikte bilen så er inntrykket mitt alt annet enn negativt.

xyzzy

Sitat fra: z4rd på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:12
Google Maps og Spotify (med støtte for podcasts) + TuneIn er utdatert?
Også web browser? Jaja...

Vel, jeg bruker Apple Music og avogtil Tidal (gode spillelister, lossless) - ikke Spotify. Podcastene kjører jeg heller ikke i Spotify. Google maps er greit - fungerer også via CarPlay - men både det og Apple Maps fungerer med stemmekontroll. SMS (lese/skriv) og å ringe opp noen fra mobil fungerer også bra, alt med stemmekontroll. Pluss lydbøker.

I det hele tatt er det en annen verden å kunne bruke lokale stemmebaserte assistenter mens man kjører, og å kunne bruke et langt større utvalg av apper  enn det som er native på Tesla.  Pluss at mobilversjonene av appene ofte har mer funksjonalitet, bedre stabilitet og hyppigere oppdateringer enn mer perifere versjoner.

Nettleser har jeg rett og slett aldri savnet i en bil, men jeg ser at endel Tesla-eiere bruker det som workaround for manglende Carplay/android auto til å forsøke å kjøre f.eks. Waze.


MooCow

Planen i 2016 var TM3, men når produksjonen starta så viste det seg jo etterkvart at det ikkje var varme i rattet. Tenkte då kanskje Leaf, men når eg ser at prisen på den vert dyrare enn TM3 SR så blir ikkje det. Kan henda eg blir utålmodig og går for TM3 SR når den kjem, eller ventar på Volkswagen I.D. eller noko anna som kjem i 2020.

Joltus

Varme i rattet var avgjørende altså?

Ok....

turfsurf

Sitat fra: xyzzy på torsdag 10. januar 2019, klokken 20:03

Med utdatert mente jeg akkurat den ene tingen - manglende CarPlay / Android Auto. Jeg bruker CarPlay til alt - podcaster synkronisert på tvers av enhetene, lydbøker, kart inkl. norsk tale, lese/sende SMS, ringe etc.

Med førermiljø mener jeg M3 spesielt, ikke X/S - manglende speedometer, HUD og knapper. Jeg mener at at M3 vel er i særklasse dårligst blant så å si alt av biler her, Leaf inkludert. Førermiljøet er rett og slett forut for sin tid, da det er laget for fungerende, godkjent FSD som bilen jo ikke har per nå.
Jeg må bare spørre, har du sittet i en Model 3? Jeg har, og speedometeret er ikke en tøddel vanskeligere å se enn på andre biler.

HUD kunne det godt ha vært, bare ikke de billige plastikk greiene som er på franske og koreanske biler. Savner ikke noen knapper på Model 3, jo færre jo bedre.

Visste du foresten at Siri fungerer i Tesla og, med tlf på Bluetooth.

Har foresten hatt CarPlay i diverse leiebiler. Synes det var ganske dårlig egentlig, og klønete å måtte koble til med kabel. Men nå har vel trådløs CarPlay kommet og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: Joltus på torsdag 10. januar 2019, klokken 23:04
Varme i rattet var avgjørende altså?

Ok....
Manglende varme i rattet på TM3 er det største drawbacket på den bilen.
Det var nesten dealbreaker for min del, og det smerter meg å ofre en funksjon jeg bruker mange ganger hver dag. På en bil til (for min spec) over 600k er det dritdårlig.

Men kunne aldri ha valgt en Leaf til nesten 400, med så dårlig rekkevidde.......

Espen Hugaas Andersen

Det har vært en del snakk om rattvarme, så de siste par månedene har jeg har fulgt med på til hvilken grad jeg kunne hatt behov for det i Model Xen min. (Valgte det bort når jeg kjøpte bil.) Foreløpig har det ikke vært en situasjon der jeg kunne hatt behov for det. Selv om jeg setter meg inn i kald bil så fryser jeg ikke på hendene, ettersom materialet på rattet (lær?) ikke overfører varme spesielt bra. (Og normalt sett er bilen ikke kald, ettersom man setter i gang oppvarming fra app.)

Det er noe helt annet en plastmaterialet i Hyundaien min, der jeg må bruke hansker i lang tid om jeg setter meg inn i kald bil. Materialet er kjempebra til å suge varme ut av hendene.

Men en situasjon jeg kan tenke meg at det kan være greit med oppvarmet ratt er om man må børste av snø uten hansker, og ender opp med kalde våte hender. Dette er sjeldent relevant for meg, ettersom jeg alltid har med hansker og parkerer i garasje.

Folk er forskjellig, og jeg kan skjønne at noen absolutt må ha oppvarmet ratt eller carplay. Men så må man være forsiktig med å generalisere at dette er et behov alle har.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Det wr da betydelig smartere og mer miljøvennlig å varme opp rattet direkte og ikke hele kupeen for å få varme i rattet. Tunnelsyn og manglende evne til å se hele bildet er fremtredende hos Tesla-disiplene.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på fredag 11. januar 2019, klokken 11:37Det wr da betydelig smartere og mer miljøvennlig å varme opp rattet direkte og ikke hele kupeen for å få varme i rattet. Tunnelsyn og manglende evne til å se hele bildet er fremtredende hos Tesla-disiplene.
Man varmer opp kupeen fordi det skal være behagelig å oppholde seg i bilen. Og miljømessig er rattvarme bare marginalt bedre, ettersom energien hovedsaklig er vannkraft, med minimale utslipp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

EV-FTW

Artig å se at diskusjonen snevret ned til varme i rattet. Det viser jo bare hvor viktige små detaljer er for folk. For noen er ikke mulig å justere lengde på rattet i Leaf en dealbreaker. For andre kan det være at det ikke er mulig å justere armlene i Leaf. For noen begge deler.

Jeg må hive meg på det med rattvarme. Det er faktisk den tingen jeg setter aller mest pris på i min Leaf, og den brukes daglig, endatil nå, når det er 5 varmegrader ute. Det er fantastisk. For meg er dette noe jeg må ha på neste bil også, så alle biler som ikke har dette, faller automatisk ut.
Så enkle er vi mennesker, alle har sine ting de verdsetter mer enn annet, også når det kommer til egenskaper ved biler.

Jeg kan ikke forstå hvor vanskelig det skal være å lage en bil som faktisk har rattvarme, justering av ratt i høyde og lengde og med armlene som kan justeres i lengde. Det er bagateller, men som likevel betyr noe vesentlig for ergonomi og trivsel i en bil!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ElbilJohn

Jeg er på jakt etter min første elbil og nybil, og de to bilene jeg vurderer nå er leaf e+ og TM3 SR(helst AWD). Det er jo litt uklart hvordan prisene blir, men blir ikke prisene på leaf e+ tekna og TM3 SR AWD(uten autopilot) relativt like?

Jeg trenger plass til 5(3barn og 2 voksne), kunne kjøre til hytta som er 15 mil unna uten å lade på veien(inkl vinterstid og at batteriet taper seg over tid), takgrind/skiboks.

På leafen trekker chademo, mangel på batteritemperaturstyring og forbruk ned. Kommer skjeldent til å hurtiglade, men føler likevel det trekker en del ned.

På TM3 trekker reptid/deletilgang, uvisst når den kommer til Norge, kvalitet(?) ned.

Hvis jeg blir fornøyd med bilen skal jeg ikke se bort fra at jeg beholder den 5-10 år, så kostnader over tid spiller også inn. Der tror jeg leafen kommer best ut.

TM3 får blodet til å bruse, og leafen vekker ikke følelsene på samme måte.
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

EV-FTW

Sitat fra: Mulig elbilkjøper på fredag 11. januar 2019, klokken 13:41
Jeg er på jakt etter min første elbil og nybil, og de to bilene jeg vurderer nå er leaf e+ og TM3 SR(helst AWD). Det er jo litt uklart hvordan prisene blir, men blir ikke prisene på leaf e+ tekna og TM3 SR AWD(uten autopilot) relativt like?

Jeg trenger plass til 5(3barn og 2 voksne), kunne kjøre til hytta som er 15 mil unna uten å lade på veien(inkl vinterstid og at batteriet taper seg over tid), takgrind/skiboks.

På leafen trekker chademo, mangel på batteritemperaturstyring og forbruk ned. Kommer skjeldent til å hurtiglade, men føler likevel det trekker en del ned.

På TM3 trekker reptid/deletilgang, uvisst når den kommer til Norge, kvalitet(?) ned.

Hvis jeg blir fornøyd med bilen skal jeg ikke se bort fra at jeg beholder den 5-10 år, så kostnader over tid spiller også inn. Der tror jeg leafen kommer best ut.

TM3 får blodet til å bruse, og leafen vekker ikke følelsene på samme måte.

Hvorfor er ikke Kia e-Niro med i vurderingen? For lang leveringstid?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ElbilJohn

Slik jeg har forstått det er det lang ventetid på kona og niro.
Har håp om at TM3 SR kommer før 2020.
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

Joen

De som ikke ser behov for varme i ratt, kan jo sammenligne det med gulvvarme på stua. Ikke nødvendig, men ikke det samme uten.??

Er ikke i tvil om at tesla m3, gir mye som eks. Leaf ikke har. Så det er fortsatt opp til hver enkelt hva vi vektlegger/hvilket behov vi har.


hemi

varme i rattet er fantastisk. Leaf har fått til akkuratt det.

TM3 burde uten tvil hatt det, desverre har den ikke, den i motsetning til leaf har iaf en app som lar det forvarme bilen, men det er ikke like digg som rattvarme.

At alle e-tron som leveres før 2020 spec ikke får rattvarme og autopilot er vesentlig mer tragisk, til bil som koster nesten 1 mill.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA