Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Leaf 62 kWh Brutto eller nettokapasitet?

Startet av trondhla, torsdag 10. januar 2019, klokken 19:55

« forrige - neste »

trondhla

Nye Nissan Leaf 3.Zero E+ (som den heter fult ut) har fått økt batterikapasiteten med ca. 50% mens rekkevidde er økt med kun ca. 35%.
Det rimer ikke i mine øyne. Batterikapasitet og rekkevidde skal bevege seg proposjonalt være seg opp eller ned, men ikke i dette tilfelle. Alt for tidlig å si noe, men enten må motor være ineffektiv og bruke mange elektroner per omdeining eller så må batteriene være ikke være like gode som i f.eks Kona. Nye Leaf får sine batteri fra AESC (egen fabrikk). Det tror jeg ikke.
Men hva det kan være er at Kona og Nero operer med netto tilgjengelig kapasitet mens for Leaf Angies det total batterikapasitet. Differansen er en sikkerhetsgrense for å beskytte batteriene (bricking), vanligvis ca 10%.
For Kona bør brutto kapasitet være ca 70 kWh, mens netto kapasitet for nye Leaf bør være ca 56 kWh. Går man ut fra disse tallene vil Leaf ha et forbruk etter WLTP 56/385 = 0,145 kWh/km. Kona og Kiro: 0,151 kWh/km. Da rimer batterikapasitet og rekkevidde noe mer.

EV-FTW

Dette er jo kjent at Nissan pleier å gjøre. Hyundai og Kia oppgir netto, det sol er reelt. Som TeslaBjørn har regnet på er batteriene til e-Niro og Kona brutto over 70 kWh. Mens Leaf sitt er på 62 prosent Brutto, og antatt runst 56 prosent netto.
Er irriterende at Nissan ikke kan oppgi netto, slik som de andre!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Wltp på 40 er jo veldig overdrevet i forhold til andre biler så de er nok bare mer edruelige.

leafnor

Skal man tro dette er det +55% mer energi i 62kWh enn 40kWh.


I 100% 40kWh har 500 Gids. +55% på det er 775 Gids. Det skulle tilsi at 62kWh har netto 58,1 kWh om en Gids settes til 75Wh.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA