Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

Joltus

Ja mulig de ikke leverer. Men de har gjort det til nå. Så blir det jo spennende å se om de får samme problemene som de andre.

Det tviler eg på.

Zero-talent

Ser VW sier nye ID3 skal ligge på 330.000. Hvis det ikke er for en bil uten ratt og pedaler, og VW faktisk klarer å levere biler, så mistenker jeg at Nissan må på banen med priskutt snart.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

EV-FTW

Ja, leste det samme selv nå. At ID3 skal starte på under 330 000!
Dvs at Leaf må ned i pris. Det er en bil med kortere rekkevidde og stort sett dårligere på det meste!

Ikke minst har ID3 vært så smarte å IKKE bruke Chademo !
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

Tenk så sykt om id3 har varming/kjøling av batteri, og ratt du kan justere :o the future is now. bortsett fra leaf.

trondhla

Den "normale" markedsandel på en Nissan modell her i Norge er ca. 10%. Jeg ser for øvrig at Nissan kjører reklamer for Leaf i TV, nett osv. Da kommer priskuttet ganske raskt etter introduksjon av ID3 vil jeg tro. Nissan bør ligge ca. 10-15000 under VW for likeverdige biler noe nåværende Leaf pga. batteri ikke kommer til å være.

EV-FTW

Sitat fra: hemi på torsdag 22. august 2019, klokken 13:57
Tenk så sykt om id3 har varming/kjøling av batteri, og ratt du kan justere :o the future is now. bortsett fra leaf.

Den har nok så meget mer enn det. Leaf er dessverre en utdatert bil nå.
Jeg ønsker alle nye elbiler velkomne, da det  forhåpentligvis fører til at Nissan fortere kommer med nye modeller som er konkurranse dyktige, og som har utstyret som er nødvendig for å kunne utnytte en elbil fullt ut her i Europa! ( riktig ladestandard og aktiv kjøling av batteriet!)
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zero-talent

Utdatert er vel å ta litt i. Spørs vel mer hva man faktisk trenger av en bil? Vi har vært fornøyde leafeiere fordi bilen har plass til hele familien med bagasje, og tar oss dit vi skal. At det kommer flere på banen og bidrar til teknologiutvikling er selvfølgelig utelukkende positivt, men jeg er altså ikke helt med på "nissan er utdatert" - tanken som mange har. De leverer ok biler, uten to års venteliste og er i det hele tatt den litt kjedelige, men trauste kompisen som bare er der når, du trenger ham.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Ole Irgens

Sitat fra: Øyst1 på torsdag 22. august 2019, klokken 18:29
Sitat fra: hemi på torsdag 22. august 2019, klokken 13:57
Tenk så sykt om id3 har varming/kjøling av batteri, og ratt du kan justere :o the future is now. bortsett fra leaf.

Den har nok så meget mer enn det. Leaf er dessverre en utdatert bil nå.


Da står du jo fritt til å kjøpe en annen elbil, ikke sant? Av og til, når man leser innleggene på elbilforum.no skulle man tro vi levde i det gamle Sovjet, og at valget var en Leaf eller ingenting.

Er Leaf overpriset? Det vil i så fall markedet ta seg av. Men kanskje markedet også er villig til å betale for en bil som er godt sammenskrudd, driftssikker, har verksteder over hele landet med kort ventetid - altså alt som f eks en Tesla ikke er eller har. Og som kan leveres uten ventetid av betydning.

Vi er på vår 2. Leaf (2018) nå, og for meg er dette den beste bilen jeg har eid, med god margin. Jeg er ingen Leaf-fanatiker, men for oss leverer bilen på de viktige områdene: Komfort, driftssikkerhet og en solid forhandler i ryggen. Det holder i massevis.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Rosstopher

Sitat fra: Ole Irgens på fredag 23. august 2019, klokken 14:56Men kanskje markedet også er villig til å betale for en bil som er godt sammenskrudd, driftssikker, har verksteder over hele landet med kort ventetid - altså alt som f eks en Tesla ikke er eller har. Og som kan leveres uten ventetid av betydning.

Godt skrevet. Jeg har nylig bestilt Leaf 62kWh til min mor. Hun skal ha en bil som hun forstår seg på og som bare fungerer. Leaf var helt klart riktig bil når vi sammenlignet med Model 3.

For de som er teknologiinteresserte blir gjerne valget annerledes. Vi må huske at de fleste elbilkjøpere ikke er nerder som henger på elbilforum.  :P
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

EV-FTW

Helt ærlig, å skrive kritisk her inne er som å rive hårsåre i håret.

Jeg har nå hatt Leaf i snart 4 år, den nærmer seg kjørte 100 000 km. Ingen feil og en grei bil.

Kunne listet opp en mengde mangler, men skal ikke gjøre det her nå.

Jeg mener, altså min subjektive mening, at Leaf er utdatert og gammel. Selv nyeste utgave. Skal ikke liste opp grunnene her heller.

Og, dette er et forum, hvor folk kan komme med sin mening. Denne tråden handler faktisk om at bilen er overpriset, så hva forventer dere når dere går inn på tråden?

Jeg er svært glad for at det nå kommer flere og flere bilmerker på banen med elektriske biler. Det er med på å øke presset på alle til å lage bedre og billigere biler.

Jeg kommer til å ha min Leaf i 2 år til. Da blir det spennende å se hvilken bil jeg kjøper. At det blir Nissan, det er jeg temmelig sikker på at det ikke blir.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Zero-talent

Er vel mer at man virker så ensidig når man skriver... det gjelder nok meg selv like mye som andre. Jeg er fornøyd sånn generelt med 40-leaf, men mangler så klart teleskopratt og jeg kunne også ønsket meg mer avansert software for rekkeviddeanslag, statistikk og masse annet som jeg ser andre har på plass. Aktiv kjøling absolutt, selv om jeg ikke opplever det som noe stort problem personlig.

Men ord som utdatert, og andre negative karakteristikker virker litt mot sin hensikt. Bedre å snakke om hva man selv vektlegger. For meg er manglene over mindre viktig ift at jeg har en forhandler jeg stoler på, at bilen har plass til meg og familien, og at den oppfyller våre behov på en måte bare e-Niro kunne gjort bedre av realistiske alternativ. E-Niro er ikke å få tak i, så da blir jo valget lett. Hadde Kia levert ville min neste bil blitt en slik.

Det er uansett utelukkende positivt at det kommer flere modeller på markedet, så færre kan unnskylde fortsatt fossilkjøring med at det ikke finnes biler som passer til meg.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

hemi

mtp på at forhandlerne nekta for at varmt batteri er issue, også min... stoler 0 på de.

TJV

Føler heller ikke Leaf er utdatert. Den har jo utstyr som selv «teknologibilen» Model 3 ikke kan leveres med. Kan forøvrig innrømme jeg kunne tenkt meg teleskopratt og litt lenger sittepute. Men «samme» bilen har vel vært på markedet siden rundt 2011-2012, bare med en solid facelift når 40kWh kom på markedet. Så regner med Leaf går mot slutten? Jeg fant ingen konkurrerende ny bil for snart 2 år siden når jeg tegnet kontrakt i samme prisområde.  Kanskje e-Golf, men litt dyrere. Vektlegger høyt en trygg bil, driftsikker og skulle det oppstå noe så er det kort vei til verksted. Så ofrer jeg akselerasjon, prompepute og julenisseshow som en annen fabrikant prioriterer.  Synest personlig 62kWh er litt dyr, men antar prisen raser litt om et halvt år. Varmt batteri sliter jeg ikke med, har bare hurtigladet noen få ganger, men hadde nok betalt noen tusenlapper ekstra visst jeg kunne fått aktiv kjøling på batteriet.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Ole Irgens

Sitat fra: Øyst1 på lørdag 24. august 2019, klokken 01:00
Helt ærlig, å skrive kritisk her inne er som å rive hårsåre i håret.

Jeg har nå hatt Leaf i snart 4 år, den nærmer seg kjørte 100 000 km. Ingen feil og en grei bil.

Kunne listet opp en mengde mangler, men skal ikke gjøre det her nå.

Jeg mener, altså min subjektive mening, at Leaf er utdatert og gammel. Selv nyeste utgave. Skal ikke liste opp grunnene her heller.

Du har selvsagt lov til å komme med din subjektive mening. Men når du bruker ord som "utdatert" må du regne med å få motbør, fordi det rett og slett ikke stemmer.

Jeg kjørte en helt ny Skoda Superb stasjonsvogn Bergen-Arendal og retur for noen uker siden. Det var bedre plass til mine lange bein og ja - jeg savner flere innstillinger for førersetet i Leafen. Men bort sett fra dét, var det samme gode bilfølelsen i Leafen som i Superben, og assistent-elektronikken med ACC og Lane Assist og alt det andre var nøyaktig det samme. Dieselen var mye treigere enn el-motoren, og jeg savnet stillheten i Leafen.

Det er bra at du er fornøyd med Leafen din, til tross for all sutringen du kommer med om bilen her. Og når det er tid for å bytte, skal du selvsagt orientere deg bredt i markedet. Jeg antar vår 2018 N-connecta med 40 kwh batteri skal byttes om et år eller to, og da er det tid for en runde for å se hva konkurrentene kan komme opp med. Og ikke minst levere på. Men Nissan har levert varene så langt, så når runden skal tas, stiller de med et solid pluss i margen.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Leif

Sammenlignet med Hyundai Kone er det betydelig mindre støy fra min 2016 Leaf Tekna.
Personlig synes jeg kjørekomforten er helt OK, det som trekker mest ned er BNH.

Nissan Leaf - 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA