Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

leafnor

Kan være Nissan skal melke markedet etter 2020 også. Men da i markedsandel, når intensiver forsvinner. For hvilken "60kWh" vil øke minst i pris da? Jo, Leaf. Kona, Nero og andre som evt ikke "melker" nå må øke mva ++.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Tiger123

Sitat fra: sylwester på fredag 18. januar 2019, klokken 12:51
Sitat fra: Joltus på torsdag 17. januar 2019, klokken 10:01


Med det antallet E+ jeg har hørt rykter om at de har solgt så vil E+ være utsolgt før Februar for hele Europa og da begynner de vel å selge biler for leveranse i 2020.

Har man sagt A må man si B på anonyme diskusjonsfora.

Joltus

Hvem har sagt A of hvem skal si B?

Ser eg er sitert uten å ha skrevet sitatet?

Tiger123

Sitat fra: Joltus på lørdag 19. januar 2019, klokken 00:50
Hvem har sagt A of hvem skal si B?

Ser eg er sitert uten å ha skrevet sitatet?

Finner jammen ikke igjen innlegget heller... Forskjellen på LE og Tekna er Bose anlegg og skinnseter. Kan ikke huske at det var noe mer enn det.

sylwester

Er vel @Tiger som har vært litt oppfinnsom med siteringen der. Sikkert fjernet feil quote. Det er ikke første gang jeg ser slik så jeg har håpet det er en feil gjort av Tapatalk el.l. Jeg syns Tiger burde fikse innlegget sitt siden akkurat nå virker det som løgn noe han også ser.

Rykte kom fra denne:
Sitat fra: leafnor på mandag 14. januar 2019, klokken 16:51
Uansett overpriset eller ei, en kollega bestilte i går og får sin i september. Selger fortalte de hadde solgt 2000 stk nå, ut av de 3000 som Norge får. Så oppfordringen om ikke å kjøpe har ikke nådd frem, og vil man ha en så er det på tide opp av sofaen og tegne kontrakt. For snart er det tomt.
Eller så visste jeg om et innlegg i Leaf 2.0-gruppen på Facebook hvor en hadde et innlegg "1000 solgte allerede 10. Januar" så sett at det starta 8. januar . Dvs. 500 solgte per dag så hvis dette har fortsatt så er nok ordreboka full for 2019.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Marius Kotsbak

Regner jeg ut prisene i Sverige og England om til NOK og uten moms så ender jeg på ca. 350 000 kr for e+ med Tekna. Så de norske forhandlerne putter ca. 30 000kr i lomma + evt. overpris på påtvunget dekkpakke.

Feks. konfigurasjon med Propilot park og tofarge i Sverige: https://www.nissan.se/cfign/0174edc56697b9dd84d174748c5d7cc8.html
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

hemi

Med dagens ganske store konkurranse av leveringsdyktige biler med bedre spec, klarer nissan selge noe særlig? titta på elbilstatestikk og ser ikke så veldig bra ut?

jkirkebo

Sitat fra: hemi på mandag 24. juni 2019, klokken 15:56
Med dagens ganske store konkurranse av leveringsdyktige biler med bedre spec, klarer nissan selge noe særlig? titta på elbilstatestikk og ser ikke så veldig bra ut?

Ikke? Leaf er da på 3.plass i juni og også for hele 2019. 3.plass kan neppe sies å "ikke se så veldig bra ut"?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Daniel_0007

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. juni 2019, klokken 17:36
Sitat fra: hemi på mandag 24. juni 2019, klokken 15:56
Med dagens ganske store konkurranse av leveringsdyktige biler med bedre spec, klarer nissan selge noe særlig? titta på elbilstatestikk og ser ikke så veldig bra ut?

Ikke? Leaf er da på 3.plass i juni og også for hele 2019. 3.plass kan neppe sies å "ikke se så veldig bra ut"?

Er jo pga kia og huyndai ikke leverer, i teorien så har man bare 3 valg for elbil i 3 til 4 hundre tusen klassen hvis man vil ha bil iløpet av året. model 3, e-golf og leaf, tror faktisk nye zoe som kommer i september kan faktisk selge mer enn leaf spesielt hvis prisen blir 250 ish.
Model 3 2019 LR Rwd

Bjoris

Det nytter ikke å bare regne på kostpris på KWh ekstra og konkludere med at prisen er for høy!

Å få inn mer batteri i en bil krever mye FoU og markedet for 400 km biler er mye større enn for en 200 km bil. Enn 400 km bil er også mye mer «fremtidssikker» enn en 200 km bil så jeg er ikke så sikker på at verdifallet blir større på 62 kWh vs 40 kWh...

Nissan har i motsetning til andre priset seg slik at de tjener penger og fått solgt pga tilgjengelighet mer enn best teknologi. Samtidig har bilene vært helt ok for de aller fleste. Jeg liker den strategien mye bedre enn de som bare leker elbil produsent selv om jeg nå ser at en får vesentlig mer bil for pengene i en ENiro og derfor valgte vi å beholde den også...


sylwester

Jeg tror man må slutte å se seg blind på kWh. Batteriklimatiserig og hurtigere lading på en 40kWh hadde slått en 62kWh på langtur. Jeg tror standarden ender på 60kWh og at konkurransen etter det er på ladefart og effektivitet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Joltus

Og rundt 90 100 på større biler vel?

Ellers blir det kort rekkevidde på en bil eg kan ha som eneste.

leafnor

Fremtidig størrelse på batteri blir vell dimensjonert mot forbruket og en rekkevidde på 500-600 km, som praktisk krever en ladestopp hver 3-4 time (unntaket fri fart på tysk autobahn).
Hva gjelder pris, Nissan har ingen motivasjon for å gi bort bilen. Etterspørsel og pris henger sammen.
Motivasjon for stor prisreduksjon ligger ikke opp i dagen på en stund når nyhetene ellers formidler slikt:
https://www.tu.no/artikler/kia-varsler-lang-ventetid-pa-e-niro/468816
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Nei. Som vanlig er det kun Nissan som leverer i det segmentet.

Med en god joker i model 3....

Surrehue

Sitat fra: Joltus på søndag 30. juni 2019, klokken 11:02
Nei. Som vanlig er det kun Nissan som leverer i det segmentet.
Gjør de? Da 62kwh ble "lansert" i januar så sa de utlevering fra Mai. Når vi nå er ferdige med juni har de levert ut bokstavelig talt en håndfull biler. Men selvfølgelig, det er jo ikke noe vits i å sette ned prisen på biler de knapt klarer å levere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA