Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

Joltus


sylwester

Sitat fra: gigafactory på søndag 13. januar 2019, klokken 09:34
Det er forskjellige batteriprodusenter av 40 kWh og 62 kWh-pakkene.
Det var minst en artikkel som påsto at den nye pakka, slik som den gamle, ble levert av LG Chem. Dette er ikke sant siden vi vet at 2018-batteriene ikke var LG Chem. Jeg vet de forhandla med LG Chem og de nevnte det på lanseringen av 2018, men hele greia var avhengig av salget av batterifabrikken de ikke fikk solgt. Ryktene at 60kWh-bilen ikke villa ha vannkjøling fikk meg til å spekulere i at de vil levere bilen med batterier fra den samme batterifabrikken.  Hvilke kilde har du på at det er ny leverandør av 60kWh-pakka?
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 13. januar 2019, klokken 10:22
Det er vel og bra at Nissan produserer og selger elbiler, men de står mer eller mindre stille. Alle andre er i hvert fall i bevegelse. Sammenligner man produksjonstall for 2013 og 2018, så er det noe slikt (for noen eksempler):

Nissan: ca 50k stk i 2013, ca 70k stk i 2018
Tesla: ca 22,5k stk i 2013, ca 245k i 2018
VW: ca 1,5k stk i 2013, ca 25k i 2018
BMW: ca 1,5k stk i 2013, ca 20k i 2018
Jaguar: 0 i 2013, ca 7k i 2018

Altså der alle andre har fått til tidobling eller mer over de fem årene, så har Nissan økt med nærmere 50%. Nissan kunne ha gjort det bedre, selv om de gjør det greit nok.

Nissan brukte å være en leder i elbilverdenen, nå er de en del av flokken.
@Joltus
Det er ennå verre enn det. Du kan ikke se på salget på BMW og WV for 2013!
BMW i3 hadde 2014 som første modell. Den var lansert i 2013 og Broom så på den og kom med en fin artikkel i slutten av November. Jeg jobber på Fornebu og var muligens en av de første som så bilen i Norge og den var ikke engang en eneste i3 registrert i Norge. 2013-salger er defor snakk om volumet i noen måneder maks. Se på 2014-salget som var

WV lanserte e-UP først og dette er en bil du kan sammenlikne med en Trilling og ikke en reel konkurrent til Leaf eller BMW i3. Uansett denne var det som ble lansert i September 2013. Også her er det umulig å få et helt års salg for å ha en sammenlikning. Første modell eGolf var 2015 og produksjonen startet i Mars 2014.

I praksis betyr dette at hvis Toyota hoster opp noen prototyper og selger disse er de elbilvinner 2019 med en uendelig% økning av elbilsalget.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Uansett overpriset eller ei, en kollega bestilte i går og får sin i september. Selger fortalte de hadde solgt 2000 stk nå, ut av de 3000 som Norge får. Så oppfordringen om ikke å kjøpe har ikke nådd frem, og vil man ha en så er det på tide opp av sofaen og tegne kontrakt. For snart er det tomt.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Øyvind.h

Det var vel ingen grense. Stod vel at de beregnet 5000, men kunne sende flere?
Skjønner jo det når de kan tjene så grådig bra på en modell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sylwester

Sitat fra: https://www.tek.no/artikler/her-er-nye-nissan-leaf-med-storre-batteri/455129Nissan sier at e+-versjonen vil være en såkalt «Limited edition» i Europa, med bare 5000 biler planlagt solgt i 2019. Bilen vil leveres etter først til mølla-prinsippet, uten kvoter til enkelte land eller liknende.
Det tilsvarer 7500 40kWh, dvs. med 5000 solgte 60kWh må de selge 2500 mindre biler totalt. For at det skal gå opp må inntjeningen per bil være deretter.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Løve

Sitat fra: leafnor på mandag 14. januar 2019, klokken 16:51
Uansett overpriset eller ei, en kollega bestilte i går og får sin i september. Selger fortalte de hadde solgt 2000 stk nå, ut av de 3000 som Norge får. Så oppfordringen om ikke å kjøpe har ikke nådd frem, og vil man ha en så er det på tide opp av sofaen og tegne kontrakt. For snart er det tomt.

Dette kan ikke stemme. Nissan har lovet at første 5000 kommer i løpet av mai. Dette er tullsnakk fra forhandler for å få bilen til å fremstå som mer ettertraktet enn hva den faktisk er.

leafnor

Sitat fra: Løve på mandag 14. januar 2019, klokken 20:01
Sitat fra: leafnor på mandag 14. januar 2019, klokken 16:51
Uansett overpriset eller ei, en kollega bestilte i går og får sin i september. Selger fortalte de hadde solgt 2000 stk nå, ut av de 3000 som Norge får. Så oppfordringen om ikke å kjøpe har ikke nådd frem, og vil man ha en så er det på tide opp av sofaen og tegne kontrakt. For snart er det tomt.

Dette kan ikke stemme. Nissan har lovet at første 5000 kommer i løpet av mai. Dette er tullsnakk fra forhandler for å få bilen til å fremstå som mer ettertraktet enn hva den faktisk er.
Ja, Nissan har nok ikke tenkt å lage bare 5000 for Europa, men tallet er jo gyldig frem til bil nummer 5001 ankommer.
Kollega skulle få sin i september, så tenker forhandler lar ikke bilen stå på lager i månedsvis. Men nå er det vell ikke så at en båtlast rommer 3000 Leaf? I alle fall, det blir mer enn 5000 60kWh Leafer, men når de kommer kan vel strekkes over noe tid.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Tiger123

Sitat fra: leafnor på mandag 14. januar 2019, klokken 21:06
Sitat fra: Løve på mandag 14. januar 2019, klokken 20:01
Sitat fra: leafnor på mandag 14. januar 2019, klokken 16:51
Uansett overpriset eller ei, en kollega bestilte i går og får sin i september. Selger fortalte de hadde solgt 2000 stk nå, ut av de 3000 som Norge får. Så oppfordringen om ikke å kjøpe har ikke nådd frem, og vil man ha en så er det på tide opp av sofaen og tegne kontrakt. For snart er det tomt.

Dette kan ikke stemme. Nissan har lovet at første 5000 kommer i løpet av mai. Dette er tullsnakk fra forhandler for å få bilen til å fremstå som mer ettertraktet enn hva den faktisk er.
Ja, Nissan har nok ikke tenkt å lage bare 5000 for Europa, men tallet er jo gyldig frem til bil nummer 5001 ankommer.
Kollega skulle få sin i september, så tenker forhandler lar ikke bilen stå på lager i månedsvis. Men nå er det vell ikke så at en båtlast rommer 3000 Leaf? I alle fall, det blir mer enn 5000 60kWh Leafer, men når de kommer kan vel strekkes over noe tid.

Var vel han Electrek journalisten som fikk høre av Nissan på messa i usa nettopp, at de lager 5 000 stk Leaf+ for Europa og thats it(mulig noen fler om etterspørselen tilsier det, men det tror ikke Nissan). Det er ikke en modell som vil selges over flere år, slik jeg forsto det.

Har nettopp lært at det kan gå opptil 6050 på en (vanlig) bil-lastebåt , på model 3 forumet:)

Husky

[quote author=Løve
Dette kan ikke stemme. Nissan har lovet at første 5000 kommer i løpet av mai. Dette er tullsnakk fra forhandler for å få bilen til å fremstå som mer ettertraktet enn hva den faktisk er.
[/quote]

Ifølge pressemeldingen fra Nissan er det «vanlig» Leaf3 som kommer i mai. Leaf 3 e+ kommer «til sommeren»: «Customers can place orders from today with first deliveries from May 2019 for the new LEAF 3.ZERO, summer for the new LEAF e+ 3.ZERO Limited Edition».

Det samsvarer greit med kjøpekontrakten min; der står det «august».

leafnor

Begrenset antall, nesten samlerverdi på disse om det blir bre 5000. Og med det stopp.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Øyvind.h

Og der blir det garantert ikke. 5000 er forventet volum. Høyere etterspørsel vil gi større antall. Nissan har levert bra på Leaf volum i alle år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sylwester

Høyere volum på 60kWh == mindre volum av Leaf totalt.

Dere har nok ikke fulgt med i timen å sett hvor flinke Hyundai og Kia er med å levere biler, for hva er det de har manko på? Batterier. De kunne levert mange mange flere biler uten batterier.

Å si det er begrenset til 5000 enheter er for å forberede kundene på at Nissan vil ha samme problemet med levering som det Kia og Huyndai har idag, bare at deres ordebok på 5000 allerede er for lengst fylt. Nissan har rett og slett matchet de. Jeg gjetter at hvis noen er interessert i elbil i Mars så vil de si at de kan levere en 40kWh om 2-3 måneder eller en 60kWh til 2020. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Cral

Sitat fra: sylwester på søndag 13. januar 2019, klokken 15:58
WV lanserte e-UP først og dette er en bil du kan sammenlikne med en Trilling og ikke en reel konkurrent til Leaf eller BMW i3. Uansett denne var det som ble lansert i September 2013. Også her er det umulig å få et helt års salg for å ha en sammenlikning. Første modell eGolf var 2015 og produksjonen startet i Mars 2014.

Hva er greia med WV? Er så utrolig mange som skriver det i stede for VW eller Volkswagen. Er det jeg som ikke har fått med meg en eller annen protest på nettet eller noe slikt mot VW?
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Bmwi3

Sitat fra: Cral på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:27
Sitat fra: sylwester på søndag 13. januar 2019, klokken 15:58
WV lanserte e-UP først og dette er en bil du kan sammenlikne med en Trilling og ikke en reel konkurrent til Leaf eller BMW i3. Uansett denne var det som ble lansert i September 2013. Også her er det umulig å få et helt års salg for å ha en sammenlikning. Første modell eGolf var 2015 og produksjonen startet i Mars 2014.

Hva er greia med WV? Er så utrolig mange som skriver det i stede for VW eller Volkswagen. Er det jeg som ikke har fått med meg en eller annen protest på nettet eller noe slikt mot VW?

Sikkert mange av de samme raringen som skriver at tesla har en bil som heter M3, det har de ikke og det har de aldri hatt. BMW har M3 og tesla er ikke i nærheten av å ha verken samme kjøreopplevelse eller kvalitet...
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA