Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye Nissan LEAF 62 kWt mitt råd, ikke kjøp, overprisa til de grader.

Startet av Arthur Morgan, onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Sitat fra: Joggamann på onsdag 09. januar 2019, klokken 11:30
kan Ikke disse prisene diskuteres i de andre trådene som omhandler dette temaet? At du ikke har råd til bilen og må lage en tråd for å oppfordre andre til å ikke kjøpe er jo sutring og misunnelse lang vei.

Sånt snakk fra deg viser null innsikt, anonyme netttroll som deg, hva vet du hva jeg tjener? Hva vet du ha jeg har av penger på konto ? Jeg kjøpte nylig en i3 120a som jeg flippa på finn, hva koster den ?

Arthur Morgan

Sitat fra: SKYNET på onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27
Nå ligger prisene ute på nye leaf på Nissan.no
LEAF 3.ZERO e+  koster fra 382.000 !
Skal du ha vinterhjul, metalic lakk, bagasjeromsmatte, led tåkelys
(skulle vært standard) så ender du langt over 400.000 tusen ! Her synes jeg dem har prisa seg så langt ut på jordet at det er ikke mulig og forsvare dette,


Hva synes dere? Kommer noen her inne til og seriøst vurdere kjøp av denne
overprisa bilen?
Se vedlagt prisliste !

https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-zero-kundeprisliste.pdf

Arthur Morgan

Sitat fra: SKYNET på onsdag 09. januar 2019, klokken 07:27
Nå ligger prisene ute på nye leaf på Nissan.no
LEAF 3.ZERO e+  koster fra 382.000 !
Skal du ha vinterhjul, metalic lakk, bagasjeromsmatte, led tåkelys
(skulle vært standard) så ender du langt over 400.000 tusen ! Her synes jeg dem har prisa seg så langt ut på jordet at det er ikke mulig og forsvare dette,


Hva synes dere? Kommer noen her inne til og seriøst vurdere kjøp av denne
overprisa bilen?
Se vedlagt prisliste !

https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/new-leaf-zero-kundeprisliste.pdf

Løve

Sitat fra: Joggamann på onsdag 09. januar 2019, klokken 11:30
kan Ikke disse prisene diskuteres i de andre trådene som omhandler dette temaet? At du ikke har råd til bilen og må lage en tråd for å oppfordre andre til å ikke kjøpe er jo sutring og misunnelse lang vei.

Det er relativt høy enighet om at prisen i dag er $200 per Wh for batterier til elbiler. La oss si at Nissan har flesket til med 22kWh mer kapasitet. 22*200=4400. Altså $4400 i ekstra kost på batteripakken. Google sin valutaomregner gir 37 200kr. La oss si 38 000kr. Og så slenger Nissan 60-70 000 oppå der? Da er det ikke sutring og misunnelse, men opponering mot melking av et marked.

Joltus


muggost

Jeg har bestilt nå. Kollegene mine mobber meg: Hæ? Hva gjør den Leafen som andre biler ikke kan? Og den har du gitt 400K for? Idiot...

De har nok rett - den gjør ikke noe spesielt men vi trenger sårt en bil med lengre rekkevidde enn 24kwh'en gir oss. 40kWh er ikke nok, så da må det bli 60Kwh. Ingen andre klarer å levere elbiler med denne rekkevidden innen overskuelig fremtid. Jeg står på ventelista hos Kia med nr 3700 ca. Jeg kunne fått en Tesla ganske raskt, men den er jo i en annen prisklasse.

Så da er det bare å stikke fingrene i jorda og innse at det er selgers marked. Nissan kan ta nær sagt hva de vil for denne bilen for ingen andre klarer å levere tilsvarende produkt til samme pris like raskt.

Vår 2013 leaf har fungert helt smertefritt i 6 år og jeg har fortsatt 12 streker på batteriet. Ingen ting magisk med den bilen, men den fungerer hele tiden og oppfører seg forutsigbart og behagelig. Vi ser frem til ny Leaf i Juni, tross prisen :)

Arthur Morgan

Sitat fra: Løve på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:28
Sitat fra: Joggamann på onsdag 09. januar 2019, klokken 11:30
kan Ikke disse prisene diskuteres i de andre trådene som omhandler dette temaet? At du ikke har råd til bilen og må lage en tråd for å oppfordre andre til å ikke kjøpe er jo sutring og misunnelse lang vei.

Det er relativt høy enighet om at prisen i dag er $200 per Wh for batterier til elbiler. La oss si at Nissan har flesket til med 22kWh mer kapasitet. 22*200=4400. Altså $4400 i ekstra kost på batteripakken. Google sin valutaomregner gir 37 200kr. La oss si 38 000kr. Og så slenger Nissan 60-70 000 oppå der? Da er det ikke sutring og misunnelse, men opponering mot melking av et marked.

Takk løve

Arthur Morgan

Sitat fra: muggost på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:59
Jeg har bestilt nå. Kollegene mine mobber meg: Hæ? Hva gjør den Leafen som andre biler ikke kan? Og den har du gitt 400K for? Idiot...

De har nok rett - den gjør ikke noe spesielt men vi trenger sårt en bil med lengre rekkevidde enn 24kwh'en gir oss. 40kWh er ikke nok, så da må det bli 60Kwh. Ingen andre klarer å levere elbiler med denne rekkevidden innen overskuelig fremtid. Jeg står på ventelista hos Kia med nr 3700 ca. Jeg kunne fått en Tesla ganske raskt, men den er jo i en annen prisklasse.

Så da er det bare å stikke fingrene i jorda og innse at det er selgers marked. Nissan kan ta nær sagt hva de vil for denne bilen for ingen andre klarer å levere tilsvarende produkt til samme pris like raskt.

Vår 2013 leaf har fungert helt smertefritt i 6 år og jeg har fortsatt 12 streker på batteriet. Ingen ting magisk med den bilen, men den fungerer hele tiden og oppfører seg forutsigbart og behagelig. Vi ser frem til ny Leaf i Juni, tross prisen :)

Synes det er latterlig at andre skal mobbe deg fordi du kjøper bil, mobbing er aldri greit uansett, selv om det kanskje er mere sånt uskyldig jobbtullprat, så er det opp til hver og en og bruke pengene sine på hva dem vil.

Hva ble total summen for den nye leafen ?

EV-FTW

Sitat fra: muggost på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:59
Jeg har bestilt nå. Kollegene mine mobber meg: Hæ? Hva gjør den Leafen som andre biler ikke kan? Og den har du gitt 400K for? Idiot...

De har nok rett - den gjør ikke noe spesielt men vi trenger sårt en bil med lengre rekkevidde enn 24kwh'en gir oss. 40kWh er ikke nok, så da må det bli 60Kwh. Ingen andre klarer å levere elbiler med denne rekkevidden innen overskuelig fremtid. Jeg står på ventelista hos Kia med nr 3700 ca. Jeg kunne fått en Tesla ganske raskt, men den er jo i en annen prisklasse.

Så da er det bare å stikke fingrene i jorda og innse at det er selgers marked. Nissan kan ta nær sagt hva de vil for denne bilen for ingen andre klarer å levere tilsvarende produkt til samme pris like raskt.

Vår 2013 leaf har fungert helt smertefritt i 6 år og jeg har fortsatt 12 streker på batteriet. Ingen ting magisk med den bilen, men den fungerer hele tiden og oppfører seg forutsigbart og behagelig. Vi ser frem til ny Leaf i Juni, tross prisen :)

Du blir sikkert fornøyd. Og du har kanskje ikke tenkt å bruke bilen på lengre turer, så da fungerer den fint.
For meg blir den uaktuell av tre grunner.
1. Mangel på aktiv temperaturstyring av batteri. Med andre ord klarer jeg ikke stole på at batteriet ikke går varmt og blir fortere ødelagt.
2. Den leveres med Chademo, og gjør da at du stort sett ikke får utnyttet muligheten for å lade på 100KW ladere som kommer, da disse ikke leveres med Chademo.
3. De har ikke gjort noe med lengdejustering av ratt og med armlene, som gjør at jeg ikke klarer å finne en god sittestilling.

Får meg er det min eneste bil. Den skal brukes på ferier. I Norge og Europa. Da må den tåle hurtigladinger, og kunne utnytte det nettverket som nå bygges ut av ionity. Så da blir Leaf uaktuell.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

muggost

Jeg kommer til å bruke den på lengre turer, men sannsynligvis bare med én hurtiglading. Nå er jo det litt pes å måtte stoppe en time når det passer bilen og ikke oss, men det tror jeg vi skal klare å håndtere. På ferier tar vi uansett dieseldyret pga bagasjeromsplass så jeg ser ikke det som noe stort tap egentlig. Det blir viktigere at jeg kan komme frem og tilbake til Oslo på vinterstid uten å måtte lade på returen. Det er den daglige bruken som er dimensjonerende for å si det sånn.

Så håper jeg, om fem år når ungene er blitt større, at det er kommet syvsetere med 50 mil rekkevidde og hengerfeste som ikke koster 1,2 millioner. Da ryker nok dieseldyret også og vi kan erklære oss 100% fossilfrie (jepp, har batterielektrisk gressklipper). :)

Splash

Sitat fra: Løve på onsdag 09. januar 2019, klokken 22:28
Sitat fra: Joggamann på onsdag 09. januar 2019, klokken 11:30
kan Ikke disse prisene diskuteres i de andre trådene som omhandler dette temaet? At du ikke har råd til bilen og må lage en tråd for å oppfordre andre til å ikke kjøpe er jo sutring og misunnelse lang vei.

Det er relativt høy enighet om at prisen i dag er $200 per Wh for batterier til elbiler. La oss si at Nissan har flesket til med 22kWh mer kapasitet. 22*200=4400. Altså $4400 i ekstra kost på batteripakken. Google sin valutaomregner gir 37 200kr. La oss si 38 000kr. Og så slenger Nissan 60-70 000 oppå der? Da er det ikke sutring og misunnelse, men opponering mot melking av et marked.

Dette stemmer ikke, du sammenligner epler og bananer. 30kWh Tekna fullt ustyrt kosta ca 90.000 mindre enn dette i 2016. Mulig mange har fått rabatter etc, men dette var altså prisen.
Dagens Leaf Tekna med utstyr som er sammenlignbar ligger på 331.850 hos BNH. 62kWh ligger på 389.850. er 60k så vanvittig overpris?
Ja det hadde vært hyggelig med Leaf 62kWh i en strippa versjon så man kunne betalt kun for batterikapasiteten, men denne versjonen lanserer de ikke i Norge fordi vi digger ekstrautstyr og har betalingsvilje uansett

bjornskj

Sitat fra: Splash på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:31
Ja det hadde vært hyggelig med Leaf 62kWh i en strippa versjon så man kunne betalt kun for batterikapasiteten, men denne versjonen lanserer de ikke i Norge fordi vi digger ekstrautstyr og har betalingsvilje uansett
Er det ikke slik at de vil senere komme med en "strippa" versjon av Leaf 3 og at den versjonen de har lansert nå er en såkalt "first edition" som kun kommer i et mindre antall?

Splash

Sitat fra: bjornskj på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:44
Sitat fra: Splash på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:31
Ja det hadde vært hyggelig med Leaf 62kWh i en strippa versjon så man kunne betalt kun for batterikapasiteten, men denne versjonen lanserer de ikke i Norge fordi vi digger ekstrautstyr og har betalingsvilje uansett
Er det ikke slik at de vil senere komme med en "strippa" versjon av Leaf 3 og at den versjonen de har lansert nå er en såkalt "first edition" som kun kommer i et mindre antall?

Det er en limited edition som kommer i 5000 eks ja, sikkert for å få ned leveringstiden. Men ingenting av infoen som har kommet så langt har sagt noe om når eller hvis denne 62kWh bilen kommer i andre varianter.

1317142119

Sitat fra: Splash på torsdag 10. januar 2019, klokken 10:15
Det er en limited edition som kommer i 5000 eks ja, sikkert for å få ned leveringstiden. Men ingenting av infoen som har kommet så langt har sagt noe om når eller hvis denne 62kWh bilen kommer i andre varianter.
Det er vel en sannhet med modifikasjoner? Mediene skriver at det er limited edition som kommer i 5000 eksemplarer til Europa, men så sier Nissan i samme setning at de åpner for å sende flere dersom markedet etterspør det.

Sitat– Vi legger ut 5000 biler i Europa i starten. Vi tror det svarer til behovet som er der ute. Hvis vi tar feil, så må vi legge ut flere. Det handler om hvordan vi i Nissan ser på verden i dag og i morgen. 5000 for oss er 5000 nå, og jeg tror at «nå» er 12 måneder. Om «nå» viser seg å være tre måneder, så får vi legge ut flere.

https://www.tek.no/artikler/her-er-nye-nissan-leaf-med-storre-batteri/455129

Joltus

Sitat fra: Splash på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:31
Dette stemmer ikke, du sammenligner epler og bananer. 30kWh Tekna fullt ustyrt kosta ca 90.000 mindre enn dette i 2016. Mulig mange har fått rabatter etc, men dette var altså prisen.
Dagens Leaf Tekna med utstyr som er sammenlignbar ligger på 331.850 hos BNH. 62kWh ligger på 389.850. er 60k så vanvittig overpris?
Ja det hadde vært hyggelig med Leaf 62kWh i en strippa versjon så man kunne betalt kun for batterikapasiteten, men denne versjonen lanserer de ikke i Norge fordi vi digger ekstrautstyr og har betalingsvilje uansett

Tror også det blir feil å sammenligne med Tekna. Tekna har hele tiden vært svært mye dyrere enn LE i 40kWh versjonen.

Hvis eg skal gå for LE av 62kWh på lik linje med 40kWh må eg faktisk opp over 130k med vinterhjul hos ålgård auto. 413000 vs 277000. Så kan man jo trekke fra 20k bare for å være snill her, siden prisen på leaf økte ganske mye etter LE kom.

Men det er en absurd mye høyere pris. Nissan skuffer noe enormt her. Kan godt hende skuffelsen ligger i en godt priset leaf 40kWh, men min 40kWh med 62kWh er absolutt ikke verdt 400k.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA