Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre Model 3 til Kroatia i juli, ønsker tips råd og anbefalinger [emoji1]

Startet av Counterpointer, tirsdag 08. januar 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: fonberg på onsdag 09. januar 2019, klokken 00:33
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 08. januar 2019, klokken 20:31
Sitat fra: Jejl på tirsdag 08. januar 2019, klokken 17:40
Vi har kjørt 4 ganger Norge-Spania i vår P85, og vi har som regel kjørt hele strekket i ett uten overnattinger. Det er utrolig hvor mye fortere milene går unna nattestid med lite trafikk, i forhold til om dagen.
Jeg kjører hele natten til kona våkner om morgenen ca kl 7-8. På natten pleier jeg å ta to høneblunder på rundt 40 min mens bilen lader, også sover jeg noen timer på morgenen mens kona kjører 2 etapper. Har alltid vært uthvilt når vi har kommet frem.

Har prøvd å kjøre fossilbil samme rute med overnatting på hotell for endel år tilbake, men for meg er det bare mer stress.
Høres effektivt ut.

Har kjørt fossil (205 gti) fra franske rivieraen til Danmark 1920 km sammenhengende, da var jeg totalt utslitt. Men kjørte alene.

Apropos lange etapper som involverer kontinentet så er AP fantastisk.
Har bestilt med så det gleder jeg meg til.

Det er vel sånn at optimal fart på autobahn ift lading og tid er på 150 km/t som er maksgrensen for ap?

Counterpointer

Sitat fra: Sulle på tirsdag 08. januar 2019, klokken 23:42
Ha ladekabel med rødt 3x16A støpsel. Finnes nesten overalt: Småbåthavner, verksteder, restauranter og andre plasser det brukes strøm. Ofte lettere å finne enn ladestasjoner.

Vesel

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 09. januar 2019, klokken 16:04
Har bestilt med så det gleder jeg meg til.

Det er vel sånn at optimal fart på autobahn ift lading og tid er på 150 km/t som er maksgrensen for ap?

Jeg testa diverse innstillinger på A Better Route Planner, og ifølge den så er optimal hastighet 180-190 km/t for TM3. Ved hastighet over eller under så vil den totale reisetiden mellom Hirsthals-Roma øke. Synes det virka høyt, men håper egentlig det stemmer.  8)

Det er jo en særdeles energieffektiv bil (lav luftmotstand?). Er vel bare Hyundai Ioniq som er mer energieffektiv ved motorveihastigheter. Gode kjøreegenskaper vel gleden ved å kjøre sedan.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Espen Hugaas Andersen

Er nok høyere enn 150 km/t, men 180-190 km/t hørtes veldig høyt ut. Kan hende abetterrouteplanner ikke tar hensyn til fallende virkningsgrad på drivlinjen?

Jeg ville gjette på omkring 160 km/t som optimal hastighet. Ikke at dette har ekstremt stor betydning, for trafikken flyter ikke ofte i mer enn 120-ish.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 09. januar 2019, klokken 16:04
Det er vel sånn at optimal fart på autobahn ift lading og tid er på 150 km/t som er maksgrensen for ap?
150km/t er maks på AP, ja.

Jeg har ikke kjørt X-en i Tyskland, men i Danmark og Sverige har jeg kjørt en del mil med AP satt til 140-145km/t, og det fungerer bra. Dessverre gjorde litt for mye misbruk (kollisjoner, media og youtubevideoer) at man må vise at man lever litt for ofte, ved å bevege rattet, og utslaget er sånn at man faktisk kan kjenne det i bilen, iallfall gjør jeg som fører det. Det fungerer ganske godt å bare legge den ene hånda i nedre kant av rattet og hvile den på låret, da blir det ofte nok motstand til at den ser man er der, men ikke kobler ut. Mulig 3 er annerledes her siden den har kamera innvendig også, bruker kanskje det til å se om man er beveger seg?

Jejl

For tre-fire episoder siden på "Now you know" på YouTube så hadde de et kort innslag om optimalfarten for å komme fortest mulig frem inkl lading TM3 LR, og den skulle være 190 km/t.  Den skal i teorien klare 1000 km på 8 timer i den farten.

Counterpointer

Holder nok hendene på rattet i 150 km/t sååå mye stoler jeg ikke på Elon Musk

Tipper konemor heller ikke ville slappet helt av da

Problemet med autobahn slik jeg husker det er jo både kø og veiarbeid samt biler bakfra uansett hastighet. Vi hadde høyere snittfart på de gode motorveiene i Frankrike.

Men på AP vil bli nøye uttestet.

geear

Hvis Model 3 er like stabil i høy fart som Model X-en, så er det ingen fare, det føles veldig lite dramatisk, men må være borti rattet slik at man kjenner hva bilen gjør, og være klar til å ta grep, selvfølgelig. :)

Tipper man uansett blir ganske sliten av støynivået i Model 3 i høy fart. Spesielt E6 i Sverige er forferdelig i 140ish i X-en. Et eller annet med asfalten der. Men må ikke nødvendigvis være verre på 3, iallfall ikke med mykere eller mindre hjul, bilen er lettere også.

olavxxx

Sitat fra: gr på onsdag 09. januar 2019, klokken 16:58
Hvis Model 3 er like stabil i høy fart som Model X-en, så er det ingen fare, det føles veldig lite dramatisk, men må være borti rattet slik at man kjenner hva bilen gjør, og være klar til å ta grep, selvfølgelig. :)

Tipper man uansett blir ganske sliten av støynivået i Model 3 i høy fart. Spesielt E6 i Sverige er forferdelig i 140ish i X-en. Et eller annet med asfalten der. Men må ikke nødvendigvis være verre på 3, iallfall ikke med mykere eller mindre hjul, bilen er lettere også.
X har som du sier mer vekt, bredere dekk, SUV dekk. Så tror ikke model 3 skal ha mer støy, men tiden vil vise

Uansett ikke så usannsynlig at Model 3 sin ideelle hastighet er 190. Den er jo mye mindre enn S og X, bruker mye mindre strøm. Lading i km/t blir derfor veldig høy. Så færre stopp og høyere fart vil dra ned reisetid.

Men som andre påpeker, ikke alltid man kan eller vil kjøre 8 timer i 190 km/t. Mest sannsynlig veiarbeid, kø osv.. men det er jo bra at man i praksis kan gi på uten å tenke så mye over det

Vesel

Sitat fra: olavxxx på onsdag 09. januar 2019, klokken 18:43
Men som andre påpeker, ikke alltid man kan eller vil kjøre 8 timer i 190 km/t. Mest sannsynlig veiarbeid, kø osv.. men det er jo bra at man i praksis kan gi på uten å tenke så mye over det
Jepp. Får vi i tillegg gratis supercharging de første 6-9 månedene er det lite å tenke over. Nesten bare å kjøre så fort som man er komfortabel med.  :) Noe mer slitasje på batteri, motor, bremser m.m. ved høye hastigheter, men det gidder ikke jeg tenke så mye på. Må kunne kose seg og ha det gøy på tur med ny bil også. Ser for meg at jeg kommer til å kjøre med AP på og innstilt på 150 km/t 90% av tida der fartsgrense og forhold tillater det.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Tunk

Husk det er mange fotobokser på Autobahn. Ikke så mange veier med fri fart lengre. Blir nok ikke problem om du blir tatt bilde av iom at de ikke sender bøter til Norge så vidt jeg vet(mindre overtredelser). Om du imidlertid blir stanset senere med utestående bøter kan det kanskje være et problem. Fotoboksene er heller ikke varslet. Står og bokser i mobileenheter. Hvordan det fungerer lengre ned er jeg usikker på. Er forøvrig usikker på når det er fri fart osv på Autobahn.

Jejl

Det er ganske mange mil av autobahn som kun har fri fart fra kl 20-06 og ellers 120km/t. Det er merkelig hvor små fartsgrenseskiltene er i Tyskland. De er betydelig mindre enn i Norge, og de blir da ofte vanskelige å få øye på tidsnok til en at du kan foreta en normal fartsreduksjon fra f.eks 200 til 120 km/t før skiltet.

Forøvrig så har vel 5-6 fotobokser blinket på meg i tyskland, ikke på autobahn men i 70- soner på øde landeveier hver gang. Har vel hatt 85-90 på speedometeret, men aldri fått til-sendt noen bot derfra.
Men fra Spania har vi fått til-sendt et par bøter på 50 Euro hver for å kjøre i 142 i 120 sone, og 106 i 80 sone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA