Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør man se opp for og prioritere ved kjøp av brukt Model S?

Startet av elmer71, mandag 07. januar 2019, klokken 17:27

« forrige - neste »

noto

Noen har knapt vært innom en superlader. Kjører du mye og langt er det en betydelig fordel. Sparer fort 50-100 kroner hver gang. Mer i utlandet. Model S/X er biler som kan vare i flere tiår. Hva energiprisene blir i fremtiden kan vi bare gjette på, men det blir neppe billigere.

ruslebiff

Sitat fra: Kvalvag på søndag 13. januar 2019, klokken 07:54
Flere brukte MS har gratis superlading - hvor stor fordel er egentlig dette? Hvor mye er det verdt årlig - bor i Oslo kjører mye ut av byen i helgene -men ikke pendling.

Jeg vurderer uansett Teslas ladenett som en enorm fordel kontra alle andre.

Er nok veldig individuelt for folk hva det betyr i kroner og øre, er helt avhengig av kjøremønster. Men husk at dagens priser for superlading kan gå opp for de bilene som ikke har det inkludert.

jkirkebo

Sitat fra: Kvalvag på søndag 13. januar 2019, klokken 07:54
Flere brukte MS har gratis superlading - hvor stor fordel er egentlig dette? Hvor mye er det verdt årlig - bor i Oslo kjører mye ut av byen i helgene -men ikke pendling.

Jeg vurderer uansett Teslas ladenett som en enorm fordel kontra alle andre.

Jeg har gratis SC på min X og lader ca. 4-500kWh årlig. Så for min del betyr det svært lite, skulle jeg betalt hadde det havnet på ca. en femtilapp pr. måned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alda

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. januar 2019, klokken 10:08
Sitat fra: Kvalvag på søndag 13. januar 2019, klokken 07:54
Flere brukte MS har gratis superlading - hvor stor fordel er egentlig dette? Hvor mye er det verdt årlig - bor i Oslo kjører mye ut av byen i helgene -men ikke pendling.

Jeg vurderer uansett Teslas ladenett som en enorm fordel kontra alle andre.

Jeg har gratis SC på min X og lader ca. 4-500kWh årlig. Så for min del betyr det svært lite, skulle jeg betalt hadde det havnet på ca. en femtilapp pr. måned.
Om inte annat så är det ju behagligt att slippa tänka på laddning som förfaller til betalning, slipper logga sig på sidan och betala varje gång man har varit ute på långtur. Värt mer än några 50-lappar för mig i vart fall.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

jkirkebo

Sitat fra: alda på mandag 14. januar 2019, klokken 11:14
Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. januar 2019, klokken 10:08
Sitat fra: Kvalvag på søndag 13. januar 2019, klokken 07:54
Flere brukte MS har gratis superlading - hvor stor fordel er egentlig dette? Hvor mye er det verdt årlig - bor i Oslo kjører mye ut av byen i helgene -men ikke pendling.

Jeg vurderer uansett Teslas ladenett som en enorm fordel kontra alle andre.

Jeg har gratis SC på min X og lader ca. 4-500kWh årlig. Så for min del betyr det svært lite, skulle jeg betalt hadde det havnet på ca. en femtilapp pr. måned.
Om inte annat så är det ju behagligt att slippa tänka på laddning som förfaller til betalning, slipper logga sig på sidan och betala varje gång man har varit ute på långtur. Värt mer än några 50-lappar för mig i vart fall.

Jeg lader ca. 2000kWh på CHAdeMO i året og har ingen slike utfordringer. Bruker Fortums (eller Grønn Kontakt) sin RFID-brikke, beløpet trekkes automatisk fra kredittkortet mitt. Eneste "jobben" jeg må gjøre ekstra i forhold til på SC er å vise brikken og trykke "start". Det tar ca. 5 sekunder ekstra pr. lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#35
Samt finne frem og koble til CHAdeMO adapter. Noen ladere tilbyr vel både CHAdeMO og CCS slik at man må velge rett type på skjermen også.
Jeg pleier også å følge med på laderen at statusen endrer seg og lading starter slik den skal.
Lader man svært hyppig på CHAdeMO sitter det sikkert bedre i fingrene enn for de som bare lader en gang i kvartalet eller sjeldnere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: alda på mandag 14. januar 2019, klokken 11:14

Om inte annat så är det ju behagligt att slippa tänka på laddning som förfaller til betalning, slipper logga sig på sidan och betala varje gång man har varit ute på långtur. Värt mer än några 50-lappar för mig i vart fall.

Selv om du koster å lade på Tesla SuC for nye biler fremover så blir det jo ikke noe mer å styre med. Det trekkes direkte fra kredittkortet du har liggende inne på MyTesla
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

noto

Gratis superlader i hele bilens levetid er et bra salgsargument i bruktmarkedet og kan prises høyere enn det egentlig er verd. Gratis er alltid attraktivt. Se hvor mange som engasjerer seg for 6 mnd gratis superlading til Model 3. Kan også dra parallell til køene og kaoset som oppstår når bensinstasjoner kjører stunt med drivstoff til 9.90.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. januar 2019, klokken 11:59
Samt finne frem og koble til CHAdeMO adapter. Noen ladere tilbyr vel både CHAdeMO og CCS slik at man må velge rett type på skjermen også.
Jeg pleier også å følge med på laderen at statusen endrer seg og lading starter slik den skal.
Lader man svært hyppig på CHAdeMO sitter det sikkert bedre i fingrene enn for de som bare lader en gang i kvartalet eller sjeldnere.

Joda, må finne fram adapteret så det tar nok også 10 sekunder ;)

De fleste steder står det en eller flere Veefil-ladere. Da bruker jeg alltid de, de har ingen skjerm der man må velge noe som helst. Kun plugge i, vise brikke og trykke start.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Ja lader man mye vs sporadisk blir nok tidsbruk og opplevelse svært forskjellig på CHAdeMO.
Tipper jeg bruker 2-3 minutter fra jeg parkerer til CHAdeMO er i gang. Adapteret ligger som oftest nederst i frunk innkveilet i type 2 kabel og diverse bagasje/rot, brikken pleier å ligge under skjermen så lenge jeg ikke har glemt den i lomma. Nøkkelknippet døde med kodelåsen for mange år siden, så har ikke noe å feste den på. Deretter holde brikken foran maskinen til den blir avlest, lese bruksanvisning på aktuell lader, plugge i og deretter trykke for å starte lading. Forutsatt at alt virker og rekkefølgen er korrekt.

Ladet utenfor Bryn-senteret for noen uker siden. Da testet jeg en ny lader jeg aldri har vært borti. En bredere sak med moderne skjerm og god brukervennlighet. Da gikk det lett. Tok bare et par minutter. Gangen før der ladet jeg på Rudshøgda utenfor Coop. Den laderen var gått i stå og jeg måtte ringe kundesenteret for å få den til å virke. Tok kanskje 5-10 min fra jeg stoppet til lading var i gang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elmer71

Jeg lader ca. 2000kWh på CHAdeMO i året og har ingen slike utfordringer. Bruker Fortums (eller Grønn Kontakt) sin RFID-brikke, beløpet trekkes automatisk fra kredittkortet mitt. Eneste "jobben" jeg må gjøre ekstra i forhold til på SC er å vise brikken og trykke "start". Det tar ca. 5 sekunder ekstra pr. lading.
[/quote]

Jeg har kun egen erfaring fra hurtiglading på Leaf, og må si jeg synes ladesystemet til Tesla virker fullstendig overlegent både på brukervennlighet og tilgjengelighet.

Jeg synes alt for ofte at jeg blir stående å knote med ulike operasjoner for å få laderne i gang, og synes ofte en eller flere av laderne er i ustand slik at det er kø på ladeplassene. SC til Tesla og mulighet for gratis lading, gjør at jeg mer seriøst, innenfor ca kr 400.000,-,  vurderer en brukt model s enn f.eks ny Kona (det ligger jo noen få ute på finn).
2014 Tekna, White Pearl (krom)
Renault Laguna der elbilen ikke strekker til.

jkirkebo

Sitat fra: elmer71 på mandag 14. januar 2019, klokken 14:37
Jeg har kun egen erfaring fra hurtiglading på Leaf, og må si jeg synes ladesystemet til Tesla virker fullstendig overlegent både på brukervennlighet og tilgjengelighet.

Jeg synes alt for ofte at jeg blir stående å knote med ulike operasjoner for å få laderne i gang, og synes ofte en eller flere av laderne er i ustand slik at det er kø på ladeplassene. SC til Tesla og mulighet for gratis lading, gjør at jeg mer seriøst, innenfor ca kr 400.000,-,  vurderer en brukt model s enn f.eks ny Kona (det ligger jo noen få ute på finn).

Jeg har god erfaring fra begge siden jeg både har en Leaf og en Tesla X75D. Ihverfall på Fortums stasjoner så har jeg svært sjelden problemer og det er sjelden jeg har kommet til lader i ustand.

Ja, Tesla sitt system er bedre på kapasitet og brukervennlighet, men absolutt ikke på flatdedekning, Jeg har gratis SC på min TMX men lader altså 4-5x så mye på CHAdeMO som på SC. På vei til hytta passerer jeg to SC, de er begge rett ved der jeg bor. De siste 253km passerer jeg ingen SC, men ca. 13 andre hurtigladeplasser. En ganske stor forskjell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvalvag

Mange gode tilbakemeldinger på ladinger her - det virker ikke som om det er helt problemfritt ifht å fylle diesel- 1200km på 2 min - det funker hver gang...  Ser jo det er endel ladekaos f.eks ved Kjeldstad på en lørdag...

I praksis har folk kontroll på km-kostnad ved lading? Passelaten koster ca. 0,90 kr/km i drivstoff.

Og når man ser på praktisk rekkevidde - så vil det selv på en Tesla blir ganske ofte ladinger (hvis man ikke har hjemme) - hver ca. 250-300km kanskje eller enda oftere - så da er det endel hassle ifht TDI som fylles 2-3 ganger i mnd.

Klykken

Nå har jeg ikke lest hele tråden - men har du ikke lademuligheter hjemme ville jeg tenkt hardt og lenge på om elbil er rette valget.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA